Technologia

Jak terminal POS może pomóc w zwiększeniu sprzedaży przed świętami

Poniedziałek, 28 listopada 2022
Miliony Polaków zainaugurowały świąteczny sezon zakupowy. To jeden z najważniejszych okresów w sprzedaży dla sklepów i dużych sieci handlowych, w którym każdy biznes ma swoją strategię na walkę o portfele konsumentów. W tym roku rywalizacja będzie szczególnie zacięta z uwagi na kurczące się pod wpływem inflacji budżety domowe. Handel sięga po różnorodne narzędzia, które mają mu pomóc w przyciągnięciu uwagi klientów – często przegapia jednak najciekawsze z nich: terminal POS.
W erze bezgotówkowej terminale można spotkać w praktycznie każdym sklepie w Polsce. Z danych NBP wynika, że obecnie 94 proc. wszystkich transakcji kartami to płatności w terminalach POS lub internecie, a tylko 6 proc. stanowią wypłaty środków z bankomatu. Dzięki rozwojowi sieci akceptacji płatności bezgotówkowych rekordowa jest też liczba terminali – na koniec drugiego kwartału było ich w Polsce prawie 1,2 mln.

Niewielu sprzedawców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że sięgając po urządzenie najnowszej generacji i konfigurując je zgodnie z potrzebami swojego biznesu, może rozszerzyć funkcje terminala, skłaniając konsumentów do zwiększenia wydatków w sklepie.

– Funkcjonalność współczesnych terminali dalece wykracza poza prosty proces płatności. To kompleksowe urządzenia, które umożliwiają zarządzanie sprzedażą w całym lokalu i usprawnienie obsługi klienta na wielu polach. Co więcej, nowoczesne modele terminali umożliwiają integrację z aplikacjami zewnętrznymi działającymi na systemie Android. A to otwiera cały świat nowych możliwości – mówi Waldemar Korwin-Kowalewski, Country Manager w Ingenico.

Jak handel może zwiększyć sprzedaż dzięki androidowemu terminalowi POS?

1.    Wzmocnienie lojalności klienta

Programy lojalnościowe, kody QR na rabaty lub promocje, kampanie marketingowe – integracja różnych metod walki o uwagę klienta nigdy nie była łatwiejsza. Pracownicy mogą uzyskać łatwy dostęp do kodów rabatowych zapisanych w formacie QR lub zapisać klienta do programu lojalnościowego w kilka minut. Pozyskany numer telefonu lub adres e-mail może posłużyć do wysyłki informacji o promocjach, dostępności produktów podobnych do tych zakupionych przez klienta lub zapisania rozmiaru w bazie sklepu – przydatne np. w lokalach sprzedających odzież czy obuwie. Co więcej, mając informację z systemu terminalowego o tym, kiedy klienci najchętniej kupują, można zorganizować promocje w godzinach najmniejszego ruchu.

2.    Lepsze zarządzanie stanami magazynowymi i personelem

Nowoczesny terminal POS to źródło wielu statystyk – także tych dotyczących najpopularniejszych produktów czy godzin szczytu. Wiedząc, o jakiej porze kasjerzy mają najwięcej pracy, można przewidzieć, kiedy zaczną się formować kolejki (niekoniecznie musi mieć to miejsce w godzinach szczytu galerii handlowej, w której znajduje się lokal) i rozplanować grafik personelu zgodnie z tymi informacjami – także tymczasowych pracowników, w przypadku których terminal dodatkowo skraca czas potrzebny na szkolenia i wdrożenie do pracy. A jeśli wiadomo, w jakich dniach najlepiej sprzedają się konkretne produkty, można zadbać o odpowiednie zarządzenie stanami magazynowymi, aby mieć wystarczające zapasy danego towaru.  

3.    Tworzenie dopasowanych zestawów

Skoro już wiadomo, który produkt jest najpopularniejszy, warto sprawdzić jeszcze, co najczęściej kupują klienci razem z danym towarem. To informacja, która może pomóc w tworzeniu zestawów produktów, które będą sprzedawane w promocyjnej cenie. Przykładowo, jeśli do komputera klienci najczęściej dobierają myszkę i klawiaturę, można przygotować dla nich specjalną ofertę, dzięki której kupno tych trzech produktów będzie tańsze w pakiecie, niż w przypadku pojedynczych zakupów poszczególnych towarów – dzięki czemu sklep zarobi więcej. Niektóre lokale wykorzystują ten patent, aby przy okazji sprzedać także mniej popularny asortyment, oszczędzając na kosztach jego magazynowania.

Świąteczna gorączka zakupów już za rogiem – a, jak pokazuje powyższa lista, inwestycja w nowoczesny terminal może znacząco się opłacić, zwłaszcza w warunkach kurczących się portfelów klientów, o które rywalizuje coraz więcej sklepów.



Źródło: Ingenico



tagi: terminal POS , święta , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,