Czy inwestowanie w narzędzia wspierające sprzedaż jest koniecznie by zachować konkurencyjność?
Rozwiązania wspierające sprzedaż są bardzo ważnym, ale tylko jednym z elementów większej całości. Wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstwa mają także takie czynniki, jak m.in. dopasowana do rynku oferta produktowa, zwinna produkcja, optymalne zarządzanie finansami, adekwatne działania promocyjne czy utrzymanie profesjonalnych zespołów sprzedażowych. Jeśli wszystkie te elementy są właściwe i spełniają oczekiwane standardy, firma będzie konkurencyjna.
Idąc dalej – jeżeli dana organizacja jest odpowiednio zarządzana, ma dobre produkty i zaufanych pracowników, wówczas to systemy wsparcia sprzedaży mogą pomóc zwiększyć jej szanse rynkowe jeszcze bardziej. Mam na myśli nie tylko takie rozwiązania jak SFA czy wymiany danych z partnerami handlowymi. Obecnie największy potencjał biznesowy widzimy w sztucznej inteligencji, której wykorzystanie w procesach Route-to-Market jest szansą na szybszy rozwój i skuteczniejsze optymalizowanie działań. Dotyczy to zarówno producentów dóbr konsumpcyjnych, jak i sieci handlowych zarządzających wieloma punktami detalicznymi.
Ponieważ obszar sztucznej inteligencji w sprzedaży traktujemy priorytetowo i cały czas go rozwijamy, cieszymy się bardzo, że nasz System Rekomendacji by Asseco znalazł się właśnie w gronie laureatów prestiżowego konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail”, który co roku wyłania najbardziej innowacyjne i wyróżniające się na rynku produkty oraz usługi.
W jakim celu powstał System Rekomendacji by Asseco? Jakie problemy rozwiązuje? Czy narzędzie to jest w stanie pomóc producentom w zwiększaniu sprzedaży?
System Rekomendacji by Asseco to rozwiązanie, które pomaga producentom oraz retailerom skutecznie i bardzo sprawnie oceniać potencjał sklepów oraz w sposób optymalny docierać do najlepszych z nich, osiągając przy tym największy możliwy przychód. Przykładowo (bazując na naszym doświadczeniu), współpraca z klientami sugerowanymi przez AI umożliwia wzrost obrotu nawet do 20%. Warto przy tym dodać, że taki – aż dwudziestoprocentowy – wzrost, uzyskał niedawno jeden z naszych klientów, po wdrożeniu Systemu Rekomendacji by Asseco. Zdajemy sobie jednak sprawę, że przy innych projektach nie zawsze będą to dwucyfrowe liczby.
Dodatkowo nasze narzędzie pozwala na regularny jakościowy monitoring zachowań kontrahentów, tworząc nad najlepszymi punktami detalicznymi tzw. tarczę ochronną. W przypadku zmian system ostrzega, że w danym sklepie dzieje się coś niepożądanego i sugeruje szybkie podjęcie właściwych działań naprawczych. Pozwala to zapobiegać spadkowi sprzedaży i utrzymać odpowiedni poziom profitowości.
Jak System Rekomendacji by Asseco wykorzystuje sztuczną inteligencję? Które procesy są wspierane przez algorytmy AI?
System Rekomendacji by Asseco wykorzystuje elementy sztucznej inteligencji do przetwarzania dużych zbiorów danych w tzw. insighty, czyli sugestie działań, które mogą pozytywnie wpływać na wskaźnik rentowności (tzw. ROI).
Dla firm z branży FMCG oznacza to możliwość inwestowania czasu i wysiłku w relacje z kontrahentami o wysokim potencjale sprzedażowym, prowadzenia działań wspierających (np. promocyjnych), które prowadzą do zwiększenia sprzedaży, a także optymalizowania kosztów jej obsługi.
Co do procesów, jakie wspierają obecnie nasze rozwiązanie, są to przede wszystkim:
- Wyznaczanie potencjału sklepów w sposób cykliczny, z opcją uzyskania prawdziwego obrazu rzeczywistości na podstawie danych.
- Wybór najlepszych klientów do współpracy, na bazie ich realnego potencjału.
- Wyznaczanie optymalnej częstotliwości wizyt i sposobu interakcji z punktami sprzedaży (wizyta tradycyjna/wizyta online/telefon/e-mail/hybryda).
- Optymalne wykorzystanie sklepowej półki, w oparciu o popyt oraz optymalizację marżową.
Czy zamierzacie inwestować w rozwój Systemu Rekomendacji by Asseco? Jakie będą Wasze kolejne kroki?
Zdecydowanie tak. W Asseco Business Solutions pracujemy już od dłuższego czasu nad wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji w procesie pozyskiwania wiedzy w oparciu o dane. Koncentrujemy się jednak nie tylko na samej technologii. Najważniejszy jest dla nas biznes klienta, jego potrzeby i cele jakie planuje on zrealizować przy pomocy AI. I to jest dla nas punkt wyjścia.
Sam obszar AI jest dla nas z pewnością priorytetowy, mając na uwadze inwestycje w dalszy rozwój naszej oferty i oczekiwania klientów.
Więcej informacji na stronie: https://wsparcie-sprzedazy.assecobs.pl
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska