Kategorie produktów

Najsłodsze święta

Czwartek, 20 października 2022 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/200. Październik 2022
Czy istnieje prezent idealny? Zapewne dla każdego będzie on inny. Jednak słodycze zawsze są idealnym rozwiązaniem na upominek – zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. W okresie okołoświątecznym szczególne znaczenie mają produkty czekoladowe: tabliczki, praliny czy figurki.
Słodkie święta to nie tylko wypieki – to ukochane przez najmłodszych figurki z czekolady, idealne na prezent praliny zamknięte w okazjonalnych pudełkach czy klasyczne tabliczki, które zna chyba każdy Polak.

Słodycze to ogromna kategoria w każdym z dostępnym kanałów sprzedaży, również w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Jak wynika z danych CMR, pod względem wartości sprzedaży plasuje się na czwartym miejscu po alkoholach, produktach tytoniowych i napojach. Jej udziały przekraczają 4%. Wartość sprzedaży w porównaniu do poprzedniego półrocza wzrosła o około 10% (01-06.2022 vs 01-06.2021). Jednocześnie 14% paragonów zawiera przynajmniej jeden produkt z tej kategorii (YTD 06.2022). Co więcej na sklepowych półkach można znaleźć ponad 200 wariantów słodyczy. Wynik ten w ciągu roku podniósł się o ponad 10 pozycji.

Świąteczne perspektywy

Słodycze to jedna z kategorii, która stopniowo notuje wzrosty cen. Jak będzie pod tym względem wyglądać sezon bożonarodzeniowy 2022? O ile dokładnego poziomu wzrostów nie da się przewidzieć, to eksperci są zgodni w ocenie, że będzie drożej. Patrząc na historyczne dane możemy zaobserwować pewną prawidłowość. Dobrze obrazują to Badania i Raporty Koszyk Zakupowy tworzone przez ASM Sales Force Agency.

Badacze w jednym z cyklicznych raportów porównali średnie ceny z grudnia 2020 roku do grudnia 2021 r. Według zebranych danych słodycze są jedną z tych kategorii, które zachowały się w miarę stabilnie. Odnotowany wzrost wyniósł 1,22%, podczas gdy choćby w nabiale było to ponad 10%, a w przypadku kategorii produktów tłuszczowych – blisko 35%. Warto jednak zaznaczyć, że część z segmentów zanotowała spadki cen. Dla przykładu chemia domowa i kosmetyki staniały o ponad 3%, a produkty sypie – powyżej 18%.

Jednakże najnowsze wyniki, z sierpnia 2022 r. pokazują zgoła inną sytuację. Aktualnie żadna z kategorii nie może się pochwalić spadkami cen. Jednak słodycze są najmniej obciążone – tu wzrost jest stabilny. Ceny zwiększyły się bowiem o prawie 5,5%. Porównując to do innych kategorii słodycze wypadają nad wyraz dobrze. Tylko jedna z analizowanych przez ASM Sales Force Agency kategorii ma mniejsze wzrosty – a mianowicie napoje z wynikiem +3,53%. Jednocześnie w przypadku piwa i innych używek możemy mówić o wzrostach sięgających 24,5%, a tłuszczy – aż o 72%.

Zatem o ile cały koszyk zakupowy notuje podwyżki cen, to słodycze są segmentem broniącym się przed inflacyjnymi tendencjami. Jednak należy pamiętać, że uszczuplenie finansów Polaków wywołane powszechną drożyzną może w dużym stopniu odbić się również na kwotach przeznaczanych na słodkości.

Czekoladowa klasyka

Klasycznym produktem, który nieodłącznie kojarzy się z całą kategorią, jest czekolada w tabliczce. Jak się okazuje, Polacy sięgają po nią nie tylko od święta, ale również na co dzień. Kantar Polska w swoim badaniu sprawdził z jaką częstotliwością nasi rodacy są skłonni sięgnąć po słodką kostkę. Aż 15% badanych wskazało, że kusi się na czekoladę częściej niż raz w tygodniu, a ponad 26% - dokładnie raz w tygodniu. 2-3 razy w miesiącu tabliczki umilają dzień 32% Polaków, a rzadziej niż raz w miesiącu – 26,5%.

Wśród ulubionych marek wyróżnia się kilka. Na prowadzeniu są dwie pozycje – E.Wedel i Milka. Jak zbadał Kantar Polska, uzyskały odpowiednio 36,75% oraz 36,41%. Czołową trójkę zamyka marka Wawel z wynikiem 20,75%. Wysokie pozycje uzyskały też marki Alpen Gold, Goplana, Nussbeissser oraz Lindt. Swoje kilkuprocentowe wyniki mają poza tym Kinder Chocolate, Schogetten, a także Terravita.

Popularność kategorii czekolady potwierdzają też wyniki badań CMR. Okazuje się, że w przeciętnym sklepie klient ma do wyboru ok. 20 różnych wariantów słodkich tabliczek. Jest to też bardzo wartościowy segment, ponieważ w cały słodyczowym koszyku odpowiada za 12% wartości (dotyczy to sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw.)

Idealne do dzielenia – ciastka na świątecznym stole

Ciastka to kategoria, która zdecydowanie wyróżnia się ilością produktów jakimi jest reprezentowana na półce. Z danych CMR wynika, że przeciętnie konsument może znaleźć na półce około 50 rodzajów. Wartość sprzedaży kategorii plasuje się na pierwszym miejscu spośród wszystkich rodzajów słodkości i wynosi 18% całego rynku słodyczy.

Polacy chętnie dzielą się ciastkami podczas różnych uroczystości, w tym świąt, ale sami też chętnie je jedzą. Jak sprawdził Kantar Polska – częściej niż raz w tygodniu sięga po nie ponad 7% respondentów, a raz w tygodniu – ponad 14%. 2-3 razy w ciągu miesiąca decyduje się na nie blisko 24% ankietowanych, a nieco rzadziej (raz w miesiącu i mniej) – prawie 19%.

A jakie marki są tymi ulubionymi? W rankingu stworzonym przez Kantar czołówkę zajmują Jeżyki Goplana z wynikiem 14,38%, Delicje Szampańskie – 12,28% oraz Wafle Familijne Jutrzenka 12,27%.

Ulubieńcy kategorii

Nie od dziś wiadomo, że nie tylko podczas Bożego Narodzenia istotne są słodycze dla dzieci. Według danych CMR średnia cena za 100 gram produktu z tej kategorii wynosi już 20 złotych. W kategorii prym wiodą produkty Ferrero (jajka niespodzianki) oraz Mondelez (Secter Box).

Jak podaje CMR 10 produktów z najwyższą wartością sprzedaży od stycznia do czerwca 2022 roku w sklepach małoformatowych do 300 m2 to: Kinder Bueno; wafelek 43g, Kinder Niespodzianka 20g, Merci Finest Selection Red 250g, Wedel Ptasie Mleczko waniliowe 360g, Milka Secret Box 14g, Ferrero Raffaello 150g, Prince Polo Classic XXL 50g, Kinder Bueno White 39g, 7 Days z nadzieniem kakaowym 60g, oraz 7 Days Super Max 110g. Jedynie sprzedaż 3 produktów spadła w porównaniu do pierwszego półrocza 2021: Kinder Niespodzianki, Merci oraz Raffaello. Natomiast najwyższy wzrost zanotował Secret Box.

Dla porównania 10 produktów z najwyższą liczbą sprzedanych opakowań to: Prince Polo Classic XXL 50 g, 7 Days z nadzieniem kakaowym 60 g, Grześki Mega kakaowe w polewie 48 g, Kinder Bueno 43 g, Kinder Mleczna Kanapka 28 g, Snickers z nadzieniem nugatowym 50 g, Kinder Niespodzianka 20 g, Kinder Bueno White 39 g, 3 Bit Classic 46 g, 7 Days Super Max 110 g. W porównaniu do poprzedniego rankingu znajdują się 4 nowe produkty. A największy wzrost sprzedaży zanotował 3 Bit.

Coś słodkiego, coś nowego

W całej kategorii duże znaczenie, również podczas świąt, mają nowości i innowacje. Szczególnie, gdy bożonarodzeniowym prezentem ma być paczka zawierająca różne rodzaje słodkości. Warto więc zadbać o szczególne przygotowanie oferty świątecznej.

„Nowym produktom nie jest łatwo przebić się przez utarte schematy i utrzymać na rynku przez dłuższy czas. Czy zatem należy zaprzestać wprowadzania nowości i innowacyjnych produktów? Nie. Choć często zmiana przyzwyczajeń następuję powoli to nie można jej przegapić. Przykładowo na rynku słodyczy impulsowych nowości odpowiadały za ponad 5% wartości sprzedaży. Najlepsze innowacje oferują coś wyjątkowego i istotnego dla nabywców” – wskazuje Przemysław Bojanowski, analityk CMR.

Jak wyjaśnia, jednym z rosnących trendów są słodycze skierowane dla wegetarian i wegan. W ostatnich 12 miesiącach pojawiło się kilka produktów, które zyskały uznanie na rynku. Warto tu wspomnieć o ciastkach Frank&Oli: Ciastka Marchewkowe 120 g, Brownie Miękkie Ciasteczko 50 g, Ciastka Jaglane 120 g. Powyższe produkty dostępne są w 10% sklepów detalicznych do 2 500 mkw. Drugą marką, która również oferuje produkty dla tej grupy jest: Dobra Kaloria. W jej portfolio znajdziemy wiele batonów. Podobnie jak w przypadku ciastek Frank&Oli dystrybucja batonów również oscyluje wokół 10%. Także marki oferujące „tradycyjne” słodycze starają się odpowiedzieć na powyższe oczekiwania. W portfolio Kopernika producenta pierników znajdziemy wegańskie Katarzynki, Haribo i Akuku produkują wegańskie żelki, a Sonko oferuje wegańskie Coolki Mocy.

„Słodycze, to produkty których podstawową cechą jest sprawianie przyjemności. Jednak coraz więcej konsumentów poszukuje zdrowszych wariantów: o prostym składzie, bez dodatków cukru czy bez konserwantów. Jedną z takich marek jest FitKing Delicious. Zgodnie z wymaganiami kategorii marka podkreśla wyjątkowy dobry smak jednocześnie na opakowaniu można znaleźć informację o braku oleju palmowego czy dodatkowego cukru. Ciastka i batony tej marki można znaleźć w popularnych dyskontach. Również Wawel wprowadził linię czekolad, wafli i wafelków impulsowych bez dodatku cukru. Wprawdzie są to produkty o bardzo ograniczonej dostępności i niewielkiej wartości sprzedaży jednak rosnącej. Przez pierwsze półrocze 2022 roku ich wartość sprzedaży wzrosła o około 20%” – tłumaczy ekspert instytutu.

Niezależnie od tego jakie słodycze lubimy i czy zdarza się je nam na co dzień spożywać – święta są wyjątkowym czasem, gdy zdecydowanie chętniej po nie sięgamy. Są też idealnym rozwiązaniem, gdy potrzebujemy pomysłu na prezent. Zatem niech w sklepach będzie słodko i czekoladowo, a z pewnością zyski ze sprzedaży również będą równie słodkie.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych







tagi: święta , słodycze , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,