Czy rynek jest otwarty na innowacje? Jak ważne dla Waszej firmy jest wprowadzanie nowatorskich rozwiązań?
Rynek nie tylko jest otwarty na innowacje, ale wręcz ich oczekuje. W Global Cosmed o innowacjach myślimy dwutorowo. Z jednej strony naszą misją jest tworzenie produktów bardzo dobrych pod względem jakościowym, dopasowanych do oczekiwań i potrzeb konsumentów. Z drugiej strony w centrum naszego zainteresowania jest troska o środowisko. W naszej codziennej pracy łączymy te 2 aspekty, czego efektem jest nasza najnowsza innowacja społeczna, czyli etykieta cyfrowa wprowadzona w marce Sofin. W Global Cosmed wierzymy, że możliwe jest łączenie celów biznesowych i realizacja misji opartej na zrównoważonym rozwoju i sprawiedliwości społecznej.
Jak przebiegały prace nad relaunchem marki Sofin? Jak narodził się pomysł?
Relaunch marki Sofin zaczęliśmy od gruntownej diagnozy marki na tle całej kategorii produktów do prania i płukania. Przeprowadziliśmy szerokie badania rynku, które pokazały nam, jak konsumenci używają wspomnianych środków, co w nich jest najważniejsze oraz czego oczekują wybierając konkretne pozycje. Wyniki badań pozwoliły nam wypracować całościową strategię Complete Care dla marki Sofin. Stworzyliśmy nową architekturę produktową dopasowaną do potrzeb konsumentów – zarówno pod względem oferowanych pojemności i preferowanych zapachów. Nasze nowe portfolio płynów do płukania Sofin oparte jest na kilku pojemnościach – w najmniejszej 0,8 l, standardowej 1,8 l i w wersji ekonomicznej 2,5 l, która wystarcza aż na 100 płukań. Produkty do płukania Complete Care dostępne są aż w 5 nowych zapachach: Fresh Morning, Floral Passion, Sensitive, Perfume Pleasure i Perfume Bouqet. Dodatkowe 2 warianty Luxury Gold i Luxury Pearl są dostępne w pojemości 1,4 l i posiadają te same zapachy jak płyny do prania Sofin w wariacie Color i Black dostępne w pojemności 1,5 l w wygodnej butelce z rączką.
Z kolei wszystkie butelki płynów do płukania nadają się w 100% do recyklingu, zawierają folię z perforacją, która ułatwia konsumentom segregację odpadów.
W ostatnich tygodniach do sprzedaży trafiła nasza kolejna nowość – kapsułki do prania Sofin w wersji Color do prania tkanin kolorowych i Black do prania tkanin czarnych i ciemnych. Kapsułki skutecznie usuwają zabrudzenia, chronią kolory i tkaniny. Aby uzyskać świeżość i atrakcyjny zapach prania należy używać ich ze skoncentrowanym płynem do płukania Sofin Complete Care&Luxury o zapachu Luxury Gold (dla wersji Color) i Luxury Pearl (dla wersji Black). Kapsułki są dermatologicznie testowane i wegańskie.
Wszystkie płyny do płukania i płyny do prania zawierają naszą najnowszą innowację społeczną, czyli etykietę cyfrową.
Czym jest etykieta cyfrowa? W jaki sposób ma ułatwiać życie osobom niewidomym?
Etykieta cyfrowa na płynach do płukania i prania Sofin umożliwia zapoznanie się z opisem i składem produktu osobom niewidomym i niedowidzącym poprzez zeskanowanie QR code, znajdującego się w dolnej części butelki i oznaczonego wypukłością w postaci kropki.
Rozbudowane wymogi prawne dotyczące informacji o produkcie czy konieczność stosowania zasad eko-projektowania (m.in. coraz mniejsze dostępne powierzchnie zadruku) sprawiają, że wielkość liter na etykiecie jest bardzo mała i dla wielu nieczytelna. Z drugiej strony ponad połowa społeczeństwa ma stwierdzoną wadę lub chorobę oczu, co z wiekiem tylko się pogłębia. Za sprawą przeprowadzonych konsultacji dostrzegliśmy też, że funkcjonujące w prawie i praktyce oznaczenie wypukłym trójkątem na części środków dla gospodarstw domowych nie jest powszechnie znane wśród osób z niepełnosprawnością wzroku.
Stąd stworzyliśmy trzystopniowy system dostępności dla wszystkich:
- Na etykiecie zmodyfikowanej butelki produktu został umieszczony specjalnie oznaczony QR kod, który jest możliwy do zczytania za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji.
- Aby osoba niewidoma mogła go zeskanować, musi najpierw go znaleźć. Do namierzenia kodu służy mała wypukłość znajdująca się pod QR kodem w dolnej części butelki.
- Trzecim elementem systemu jest strona internetowa, właściwa dla każdej z wersji zapachowych produktu. Strona przygotowana jest zgodnie z wytycznymi WCAG 2.
W ten sposób zakupiony produkt – w tym wypadku płyn do płukania Sofin – jest w pełni identyfikowalny dla osób z niepełnosprawnością wzroku, bezpieczny i przy tym daje swobodę korzystania bez udziału osób trzecich.
Jakie działania towarzyszą wprowadzeniu tej innowacji?
O etykiecie cyfrowej informujemy w prasie handlowej. Planujemy także komunikację konsumencką. Współpracujemy z organizacjami skupionymi wokół tematyki związanej z pomocą osobom z niepełnosprawnościami wzroku.
A jakie będą kolejne kroki? Czy inne marki w portfolio firmy również przejdą relaunch i zostaną wzbogacone o etykietę cyfrową?
Wszystkie marki w portfelu Global Cosmed przeszły relaunch w ostatnim czasie. Na półkach znaleźć można już nowe produkty Bobini, Apart czy Kret. Sukcesywnie rozwijamy portfolio wprowadzając nowe kategorie jak na przykład specjalistyczne preparaty czyszczące Kret do kuchni i łazienki, ulepszamy nasze produkty wzbogacając ich formuły, by jeszcze lepiej zaspokajały potrzeby konsumenckie. W kolejnym kroku nasze kolejne marki będą wprowadzały etykietę cyfrową.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska