Kategorie produktów

Rynek słodyczy pod znakiem innowacji

Środa, 19 października 2022 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 10/200. Październik 2022
Słodycze od zawsze były istotną częścią rynku FMCG. Jednak cała kategoria w ostatnich latach została wystawiona na próbę – pandemia, trudności z dostępnością surowców, wzrost cen… Jak obecnie radzi sobie ten segment? O pozycji słodyczy nieczekoladowych na polskim rynku opowiada Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Zarządzający w Perfetti Van Melle Polska.

Mamy zupełnie nową i trudną sytuację rynkową: rosnąca inflacja, drastyczne wzrosty cen energii, niestabilna sytuacja geopolityczna, przerwane łańcuchy dostaw czy brak dostępności i wysokie ceny surowców… Które z tych elementów stanowią największe wyzwanie dla rynku słodyczy?

Największym wyzwaniem jest współistnienie tych wszystkich problemów jednocześnie. Jeżeli spojrzymy na te aspekty oddzielnie, mogą wydawać się zwyczajnymi problemami. Jednak ich kumulacja jest prawdziwą próbą sił. Mamy do czynienia ze wzrostem cen surowców, materiałów, energii… Dotyka nas też wzrost kosztów zasobów ludzkich i tak dalej. Zatem uporanie się z nimi wszystkimi naraz jest zdecydowanie najtrudniejsze. W konsekwencji zaowocuje to wzrostem kosztów produkcji i finalnej ceny. Jeśli więc myślimy o krótkiej perspektywie, to największym problemem jest fakt, że koszty produktów wzrosną, i to znacznie – do poziomu, do którego nie jesteśmy przyzwyczajeni. Nie istnieje żadne alternatywne rozwiązanie. W dłuższej perspektywie przewidywania dla polskiego rynku są bardzo dobre. W nadchodzących latach nastąpi pewien rozwój wolumenów i wartości.

Jaka jest strategia firmy Perfetti Van Melle w zakresie zmiany cen produktów czy ewentualnej modyfikacji gramatury? Czy konsumenci gotowi są zapłacić więcej za Wasze produkty?

W Polsce nasze produkty oferujemy głównie na sztuki. Co roku sprzedajemy ich dziesiątki milionów. Zgodnie z polityką firmy – nie wprowadzamy zmian w produktach. Nasze wyroby mają tę samą recepturę, jakość i wagę, bez względu na sytuację rynkową.

Niekiedy niektórzy producenci po prostu redukują zawartość opakowań. My nie działamy w ten sposób. Wysyłamy taki sam produkt jak dotychczas, dając pełną gwarancję jakości. Ale będzie drożej i niestety nie ma na to rady. Na ten moment nasze produkty kosztują poniżej złotówki (np. „klasyczne” lizaki Chupa Chups) lub najwyżej kilka złotych. Tak więc 20% przy tych produktach oznacza zwiększenie cen o 20, 40 czy 50 groszy. A taka podwyżka nie stanowi dużego obciążenia dla konsumenta.

Porozmawiajmy o innowacyjności i nowościach produktowych. Jak przebiega w Waszej firmie proces ich wprowadzania? Czy najbliższy czas będzie obfitował w nowe propozycje Perfetti Van Melle?

Kategoria słodyczy jest tą, w której powstaje najwięcej innowacji wśród wszystkich kategorii spożywczych. Jednocześnie jest to kluczowa wartość dla firmy Perfetti Van Melle. Innowacja jest naprawdę czymś, co wyróżnia nas na tle konkurencji. Wprowadzamy ich znacznie więcej niż pozostali gracze na rynku. Ta sytuacja ma pewne wady, ale i zalety. To, co staramy się robić, to przyglądać się zachowaniom konsumentów. Przykładem mogą być produkty z witaminami.

Mentos Vitamins to unikalna i pierwsza w asortymencie marki Mentos guma z witaminami. Można również zaobserwować tendencję do kupowania kwaśnych słodyczy, a guma Mentos Sour czy żelki Chupa Chups są tego najlepszym przykładem. Do tego dochodzi jeszcze innowacja oparta o koncept marketingowy, jak nasza ostatnia nowość – Mentos Fanta - powstała we współpracy ze znaną marką napojów. Tym produktem konsumenci są naprawdę podekscytowani. W Perfetti Van Melle staramy się wprowadzać innowacje nie tylko dotyczące produktów, ale również ich opakowań. Przykładem mogą być opakowania-butelki, w których zamknięte są gumy Mentos. Są zupełnie wyjątkowe. Dochodzimy do miętówek, których opakowanie jest również bardzo unikatowe. Staramy się więc iść w zupełnie innym kierunku niż konkurencja.


Czy widzi Pan realne szanse na rozwój sektora e-commerce w segmencie słodyczy?

E-commerce będzie rósł. W Azji około 10% sprzedaży słodyczy realizowana jest przez internet. Możemy więc przypuszczać, że w pewnym momencie będzie tak samo w Polsce. Jednak sądzę, że zajmie to wiele lat. Natomiast pewnym jest, że musimy zmierzać w tym kierunku. Co więcej, liczba produktów w większych opakowaniach czy torebkach będzie rosła, a pozycji sprzedawanych na półce będzie więcej – względem tych przy kasie.

Które produkty z portfolio Perfetti Van Melle są najchętniej kupowane przez Polaków? Który produkt to Pański ulubiony?

Najpopularniejszym produktem jest klasyczny Mentos, a najchętniej wybierany jest jego owocowy wariant. Popularny jest też Chupa Chups Classic. Sprzedajemy ich dziesiątki milionów, sztuka za sztuką, co jest wyjątkowe w Europie. A mój faworyt to Mentos gumy z witaminami, bo po prostu świetnie smakują.

Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk



tagi: Perfetti Van Melle Polska , rynek słodyczy , innowacje , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,