Wojna, inflacja, pogoda – wpływ na handel tradycyjny
Środa, 21 września 2022
W okresie styczeń-sierpień 2022 wartość sprzedaży w sklepach detalicznych wzrosła o 10,9% przy spadku ilości kupowanych produktów o 1,8% oraz minimalnie większej liczbie wizyt +1% w porównaniu do ubiegłego roku. Wzrost obrotów napędzany był wzrostami cen. Największe podwyżki widać na podstawowych produktach żywnościowych. W sierpniu za koszyk spożywczy M/platform płacono prawie 40% więcej niż rok temu. Za zakupy Przekąsek i słodyczy +12%, a zakupy na imprezę +10%. W danych widać, że produktów o największych wzrostach cenowych jak oleje czy produkty sypkie kupujemy w sklepach tradycyjnych mniej.
Analiza danych od początku roku do sierpnia z ponad 3,2 tysiąca sklepów tradycyjnych współpracujących z M/platform wskazuje na wzrost całkowitych obrotów o 10,9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W tym czasie kupiliśmy o 1,8% mniej produktów pod względem ilości sztuk. Natomiast liczba transakcji minimalnie wzrosła o 1%.
Jeśli podzielimy omawiany okres ośmiu miesięcy 2022 na dwie części, to pierwsza – od stycznia do kwietnia odznaczała się rosnącą liczbą transakcji. Wpływ na to miały zwiększone zakupy związane z napaścią na Ukrainę. Kupowaliśmy więcej dla siebie - niepewni przyszłości oraz więcej dla innych – chcąc pomóc. Mówiliśmy także o wpływie zwiększonej liczby kupujących związanej z wojenną migracją. Okres sezonu czyli od maja do sierpnia był natomiast pod względem liczby transakcji na minusie. Czerwiec i lipiec w tym roku nie były tak gorące jak rok temu, co spowodowało spadek sprzedaży kategorii sezonowych. – komentuje Ewa Rybołowicz, Dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform.
Najszybciej rosną koszty podstawowych produktów spożywczych
Wzrost obrotów w sklepach tradycyjnych wynika głównie z rosnących cen. Tempo wzrostu kategorii jest bardzo zróżnicowane – od kilku do kilkudziesięciu procent. Aby lepiej zrozumieć różnice w tempie wzrostu cen w różnych kategoriach zbadaliśmy trzy koszyki oparte na różnych misjach zakupowych i porównaliśmy koszt zakupów w sierpniu br. do sierpnia 2021 roku. Koszyk zakupów spożywczych wzrósł o 38%, co oznacza że dziś płacimy za niego o 27,71 zł więcej. Koszt zakupów przekąsek i słodyczy wzrósł o 12% a zakupy na imprezę o 10%.
Dwucyfrowy wzrost kosztów zakupów spożywczych widać już od listopada zeszłego roku, ale ponad dwudziestoprocentowe wzrosty są widoczne dopiero od marca tego roku, kiedy rekordowo wzrosły ceny oleju, produktów zbożowych i cukru. W zakupach używek czy przekąsek nie notowaliśmy tak gwałtownych wzrostów. Te są jednak nieuniknione ze względu na koszty surowców, paliwa i energii. W lipcu i sierpniu oba badane koszyki kategorii przekroczyły barierę dwucyfrowego wzrostu cen w porównaniu rok do roku. – dodaje Ewa Rybołowicz.
Najszybciej drożejących kategorii kupujemy w sklepach tradycyjnych mniej
Wśród grup kategorii, których tempo wzrostu cen jest najwyższe są Oleje i oliwy, Karma dla zwierząt oraz Żywność sucha.
Średnia cena Olejów i oliw w drugim tygodniu września przekroczyła o 70% średnią cenę tygodniową z 2021 roku, a o 30% średnią cenę Żywności suchej. Jednocześnie widzimy, że to m.in. tych grup produktowych Polacy kupują w sklepach tradycyjnych mniej. Sprzedaż Olejów i oliw w ostatnich miesiącach jest o 30% mniejsza, sprzedaż Żywności suchej o około 20%. Ze względu na podstawowy charakter tych grup produktowych zakładamy, że konsumenci szukają ich w tańszych kanałach sprzedaży. Być może rezygnują z wygodnych zakupów pod domem, a poświęcają więcej wysiłku na zakupy w sklepach wielkoformatowych. W najbliższych miesiącach spodziewamy się nasilenia takich zachowań jak również poszukiwania promocji, zmiany produktów na tańsze, zwiększonej sprzedaży marek własnych. Dla wielu konsumentów może to być także czas rezygnacji z niektórych produktów. – komentuje Magdalena Piwkowska, Menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform.
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.