Kategorie produktów

Kosmetyki do mycia ciała

Poniedziałek, 03 września 2007 HURT & DETAL Nr 8 (18) / 2007
Rynek kosmetyków do mycia ciała nieustannie ewoluuje. Producenci prześcigają się z coraz to nowszymi recepturami, tylko po to, aby zaspokoić wymagania swoich aktualnych i potencjalnych klientów. Popyt na kosmetyki do mycia ciała utrzymuje się na wysokim poziomie przez cały rok, natomiast wyraźne tendencje wzrostowe wykazuje właśnie w okresie letnim. Wśród kosmetyków do mycia ciała możemy znaleźć całą gamę produktów, jak mydła w kostce i w płynie, gdzie te pierwsze ciągle cieszą się większą popularnością wśród Polaków, ale sukcesywnie tracą na rzecz, bardziej funkcjonalnych i higienicznych, następców w płynie. Żele pod prysznic stanowią najbardziej dynamicznie rozwijającą się kategorię wśród produktów do mycia ciała. Dla większości konsumentów kąpiel to już nie tylko codzienna rutyna, ale również czas kiedy regenerują swoje siły, relaksują się, dlatego też poszukują kosmetyków, które nie tylko myją i pielęgnują, ale posiadają również właściwości antystresowe czy energizujące. Ciągle rosnącą popularnością cieszą się również żele z peelingiem oraz antycellulitowe.

Nowość goni nowość

Firmy starają się nadążać za oczekiwaniami rynku i dlatego wprowadzają wiele nowości i unowocześniają formuły swoich wyrobów – mówi Wanda Urbańska, kierownik marketingu Pollena- Ewa SA. Ta firma wprowadziła na rynek 3 nowe mydła w płynie: Eva Natura (Mleko i miód, Zielona oliwka i limonka, Witamina E i D-pantenol). O nowe substancje aktywne wzbogacona została receptura żeli pod prysznic Eva Natura: Odświeżający z wyciągiem z pomarańczy, mięty i rozmarynu, Antystresowy z wyciągiem z lawendy, tymianku i zielonej herbaty, Energizujący z bursztynem oraz Kremowy z lnem i zieloną oliwką.
Z kolei firma Colgate-Palmolive tylko w ostatnim roku wypuściła na rynek 6 nowych wariantów żeli Palmolive, m.in. 2 żele Pure Cashmere oraz 3 nowe żele Męskie. Kremowe żele pod prysznic Palmolive Pure Cashmere zawierają ekstrakt z 100% naturalnego kaszmiru oraz mleczko nawilżające. Specjalnie dla mężczyzn firma Colgate Palmolive stworzyła 3 nowe żele męskie Palmolive, zawierające odpowiednio ekstrakt z guarany, morskie minerały oraz prowitaminę B5, dzięki którym żele mają atrakcyjny zapach oraz zapewniają uczucie świeżości przez cały dzień. Cała linia męska posiada teraz nowe opakowanie, które nadają im męski charakter.
Także w portfolio firmy Bielenda znajdują się liczne i różnorodne produkty z szerokiej kategorii kosmetyków do mycia. „Ogromnym zainteresowaniem (od wielu lat) cieszą się produkty do higieny intymnej.
Bielenda jest pionierem tej kategorii na polskim rynku. Najpierw zaproponowaliśmy płyny (Body Secret), które były owocem naszej ścisłej współpracy ze środowiskiem medycznym. Następnie powstała specjalna formuła pianek - produktów wyjątkowo delikatnych i przyjaznych skórze. W stosunku do roku poprzedniego zauważamy
wzrost niemal czterdziesto procentowy tego typu produktów” – mówi Marzena Kalinowska, dyrektor handlowy i marketingu w firmie Bielenda Kosmetyki Naturalne.
Sztandarowymi produktami Bielendy są różnego rodzaju olejki aromaterapeutyczne do kąpieli. „Inspiracji dla kolejnych propozycji szukamy w naturalnych, roślinnych składnikach. Konsumenci cenią nasze produkty za dobroczynne działanie dla skóry (nie tylko myją, ale także doskonale ją nawilżają i odżywiają) - ale i za walory zapachowe. Wiele staranności przykładamy przy doborze kompozycji zapachowych” – wyjaśnia Marzena Kalinowska.
W ofercie firmy znaleźć można także żele pod prysznic, sole do kąpieli w tym najbardziej popularne: Daktylowy Olejek z serii Powitanie z Afryką, Koktajl mleczny pod prysznic z serii Beauty Milky, cała seria olejków aromaterapeutycznych, czy dwufazowy olejek Róża & Jedwab.
Jak podkreśla Sylwia Michno, project manager Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona, psychologiczna wartość poczucia bycia piękną jest dla pań nieoceniona. „Gwarantuje pewność siebie, daje poczucie elegancji i zmysłowego tonu, staje się receptą na sukces. Upodobania klientów są rozmaite, dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom szerokiej grupy odbiorców Farmona oferuje rozbudowane o różne wersje zapachowe i różnego rodzaju właściwości kolekcje kosmetyków. Wszystko po to, aby zapewnić wszystkim klientom wyjątkowe uczucie troski i dbałości o klimat, jaki powinien towarzyszyć każdej kąpieli” – mówi i dodaje, że filozofią firmy jest „symbioza z naturą i wiara w to, że jest ona niewyczerpanym źródłem urody, harmonii i relaksu”.
W ofercie firmy znajdziemy m.in. linię Tutti Frutti. W jej skład wchodzi bogata kolekcja olejków, żeli i musów do ciała o fantazyjnych nutach zapachowych melona & arbuza, fig & daktyli, mango & brzoskwini. Jak zaznacza przedstawicielka firmy, w ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się produkty bardziej wyszukane - takie jak sole i pudry kąpielowe. Nowością w ofercie Laboratorium Farmona jest linia zapachowa karmel & cynamon uzupełniająca kolekcję Tutti Frutti. Masło do ciała, peeling do mycia ciała oraz musujący puder do kąpieli karmel & cynamon zawierają białe trufle. Farmona proponuje również linię olejków i soli kąpielowych Aromaterapia Magic SPA (olejki: Lawendowe Ukojenie, Sosnowe Orzeźwienie, Pomarańczowa Energia, Grejpfrutowa Radość, Zimowe, Niebiański Spokój, Zmysłowy Ylang-Ylang; sole do kąpieli: Lawendowe Ukojenie, Sosnowe Orzeźwienie, Bursztynowa sól do kąpieli) oraz Magic SPA Miód i Wanilia, która jest laureatem wielu prestiżowych nagród – Złota Vita 2005, Medal Mercurius Genanensis – Najlepszy Produkt targów URODA w Gdańsku, Medal Najlepsze dla Urody 2005, Najlepszy Kosmetyk Naturalny 2007 przyznany przez Centrum Kosmetyki i Promocji Zdrowia Estetyka.
Ekskluzywne kosmetyki do pielęgnacji ciała - Luksusowe mleko do kąpieli, Aksamitne masło do ciała Kwiat Pomarańczy i Wanilia, Wygładzający miód do ciała, Peeling cukrowy do ciała Wanilia i Pomarańcza - stworzone przez Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona zawierają prawdziwy miód, odżywcze mleko, łagodzący olejek canola, dobroczynne karite i uznawaną za afrodyzjak wanilię z Tahiti. Ponieważ mydło w kostce nadal spełnia podstawową rolę w higienie osobistej Polaków w sierpniu do oferty zastanie wprowadzone Naturalne mydełko z miodem i propolisem, które uzupełni linię kosmetyków Magic SPA Miód i Wanilia.
Farmona poleca również serię eliksirów kąpielowych z naturalnymi olejkami eterycznymi: Melisa, bazylia, trawa cytrynowa (odprężająca kąpiel aromatyczna), Lawenda (relaksująca kąpiel aromatyczna), Geranium i zielona herbata (energetyzująca kąpiel aromatyczna), Sosna (pobudzająca kąpiel aromatyczna), Zielona mięta i owoce grejpfruta (odświeżająca kąpiel aromatyczna), Rozmaryn lekarski (orzeźwiająca kąpiel aromatyczna), Brazylijska pomarańcza (uspakajająca kąpiel aromatyczna), Australijski eukaliptus (kojąco-łagodząca kąpiel aromatyczna), Kwiat ylang-ylang, anyż, imbir (zmysłowa kąpiel aromatyczna).
„Wsparcie w kreowaniu nowatorskich technologii zapewniają nam w dużej mierze producenci naturalnych surowców kosmetycznych. Nowinki w kategorii surowcowej obejmują liczne „mikstury” pochodzenia azjatyckiego, które wykorzystujemy zarówno w kosmetykach detalicznych, jak i w naszych gabinetach Wellness & SPA. Szeroki postęp badań i rozwoju technologii surowcowej stwarza dla nas nieograniczone możliwości w kreowaniu nowatorskich receptur dla potrzeb wymagających klientów. Możemy stwierdzić, iż rynek kosmetyków myjących do ciała jeszcze długo nie osiągnie nasycenia” – mówi Sylwia Michno.
Firmy kosmetyczne coraz częściej wykorzystują wiedzę zdobytą przez naszych przodków i dodają do kosmetyków ekstrakty i surowce, których właściwości znane są od wieków. „Obecnie zauważalny jest trend naturalności. Coraz większą popularnością cieszą się kosmetyki o lekkich, subtelnych zapachach, które kojarzone właśnie z naturą” – mówi Joanna Korzonkiewicz-Kabat, specjalista ds. marketingu „Barwa” Sp. z o.o. i dodaje, że za przykład posłużyć mogą produkowane przez jej firmę żele pod prysznic oraz mydła w płynie Orientea z ekstraktem z: werbeny, jaśminu, lotosu, lilii wodnej, orchidei. W ofercie „Barwy” znajdziemy również tradycyjne mydła Miss. Według Anny Kobierskiej, corporate communication Henkel Polska, polscy konsumenci, poza tradycyjnie używanymi mydłami w kostce, doceniają coraz bardziej zalety mydeł w płynie i żeli pod prysznic. Wzrost zainteresowania żelami pod prysznic widoczny jest szczególnie w okresie letnim, na co wpływa wygoda i komfort ich użycia. Żele pod prysznic charakteryzują dodatkowo przyjemna konsystencja
i zapach oraz atrakcyjne opakowania. Z tego też względu ta kategoria osiąga duże wzrosty sprzedaży.
„W odniesieniu do poszukiwanych cech produktów, konsumenci szukają kosmetyków z naturalnymi składnikami - takich, które będą miały łagodne działanie dla skóry i zapewnią jej ochronę przed wysuszeniem. Dlatego tak duży sukces odniosła linia Fa z dodatkiem protein jogurtowych, Fa Yoghurt. Nasza ostatnia propozycja – linia Fa Natural to także odpowiedź na zainteresowanie konsumentów łagodnie działającymi kosmetykami z dodatkiem naturalnych składników.
W ofercie posiadamy linię Natural & Pure dostępną w przezroczystych opakowaniach oraz Natural & Soft, o przyjemnej, gęstej konsystencji kremu” – dodaje Anna Kobierska.

Optymistyczna przyszłość

„Największy udział wartościowy w rynku żeli pod prysznic i mydeł ma Palmolive, jednak jeśli chodzi o same mydła w kostce, niekwestionowanym liderem jest Luksja, która po przejęciu Eriki zyskała aż 19% rynku wartego aż 215 mln złotych. NIVEA plasuje się na drugim miejscu w sprzedaży żeli pod prysznic, jednak wariant męski Energy jest najlepiej sprzedającym się żelem na całym rynku, nie tylko kosmetyków męskich. Jeśli chodzi o płyny do kąpieli, w marcu tego roku NIVEA podjęła decyzję o wycofaniu się z tego rynku. NIVEA stara się podążać za trendami na rynku i, przede wszystkim, potrzebami konsumentów, którzy mają coraz mniej czasu na kąpiel w wannie i coraz częściej korzystają z udogodnień prysznica, w którym kąpiel zajmuje zdecydowanie mniej czasu” - ocenia Aneta Grzegorzewska-Półtorak z NIVEA na podstawie danych Nielsen.
Jak zauważają producenci, rynek kosmetyków do ciała w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie, a rok obecny wcale nie zapowiada się dużo gorzej. „Jest to głównie spowodowane bardzo dużymi wzrostami żeli pod prysznic, które w zeszłym roku odnotowały 28% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Po zakończeniu pierwszego półrocza tego roku obserwujemy, iż dynamika sprzedaży żeli trochę wyhamowała, ale wciąż jest powyżej 20% (YTD ’07 vs YTD ’06 AC’N RMS)” – mówi Aneta Grzegorzewska-Półtorak.
Z kolei Tomasz Dziubek, junior retail environment development manager Colgate-Palmolive Poland podkreśla, że podobnie jak w zeszłym roku najszybciej rozwijającym się kanałem dla tej grupy produktów są zagraniczne sieci supermarketów, które zanotowały 31% wzrost w stosunku do I półrocza poprzedniego roku. „Mimo tak szybkiego rozwoju nie mają one aż tak dużego wpływu na wzrost całego rynku, ponieważ ich udział w sprzedaży wynosi jedynie 8,5%. Dlatego można przypuszczać, iż wzrost całego rynku odbywa się głównie dzięki szybkiemu rozwojowi w sieciach drogeryjnych (31% wzrostu), które odpowiadają za 23% rynku oraz wzrostowi sprzedaży w kanale tradycyjnym (28%), stanowiącym ponad 30% całego biznesu żeli. Do tak szybkiego rozwoju tej grupy produktów oprócz wzrostu zamożności i świadomości konsumentów przyczynia się na pewno bardzo szeroka oferta produktów oraz częste nowości pojawiające się na rynku” – mówi Tomasz Dziubek. Dodaje, że drugą grupą produktów, których dynamika sprzedaży rośnie w tempie podobnym do żeli są mydła w płynie, które w poprzednim roku zanotowały 18% wzrost sprzedaży, a w roku obecnym ich sprzedaż w pierwszym półroczu jest o 19% wyższa niż w danym okresie roku poprzedniego.
Mimo tak znaczących wzrostów ta kategoria produktów pozostaje wciąż relatywnie mała (66 mln w 2006r.) w porównaniu np. do żeli lub mydeł w kostce, które w zeszłym roku osiągnęły największą sprzedaż spośród wszystkich produktów w tej kategorii (211 mln zł). „Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż zarówno w zeszłym jak i tym roku sprzedaż ich prawie nie rosła (odpowiednio 2% i 1% wzrostu) oraz zakładając, że dynamika sprzedaży żeli pod prysznic utrzyma się do końca roku na tym samym poziomie, możemy się spodziewać, iż sprzedaż żeli pod prysznic w tym roku po raz pierwszy przewyższy sprzedaż mydeł w kostce” – twierdzi Tomasz Dziubek.
Najdynamiczniej rozwijające się kategorie żeli i mydeł w płynie charakteryzują
się również ponad przeciętnym poziomem konkurencji, co skutkuje realnym obniżeniem cen dla konsumentów. Odbywa się to za pomocą stałego obniżenia cen cennikowych, atrakcyjnych promocji z dodatkową porcją produktu lub dodawaniem gratisów (niemalże
standardem jest dodanie produktu gratis lub za 50 % ceny). „Wzrasta również pojemność opakowań produktów. Przykładowo ostatnio mydła i żele Apart zwiększyły na stałe pojemność do 400 ml” – mówi Tomasz Zaceński, brand manager marki Apart Global Cosmed S.A.
A po co najchętniej sięgają klienci? Z badań producentów wynika, że Polacy przy wyborze produktu kieruje się przede wszystkim zapachem oraz akceptowanym przez siebie „koszykiem marek”, które podświadomie kojarzy z jakością i odpowiednimi dla siebie właściwościami. „Dla przykładu, konsument firmy NIVEA sięgnie po produkty Palmolive czy Dove i odwrotnie, ale raczej nie będzie zainteresowany marką własną sieci. W sklepie, spośród „swoich” marek wybiera produkt, wącha go i, jeśli spełnia on jego oczekiwania względem zapachu, kupuje. Należy też dodać, że konsument kosmetyków do kąpieli nie jest konsumentem lojalnym w stosunku do jednej marki; chętnie próbuje nowości i często impulsowo sięga po promocje, stąd tak częste aktywności producentów na poziomie sklepu i półki” – wyjaśnia Aneta Grzegorzewska- Półtorak.

tagi: kosmetyki do mycia,pielęgnacja ciała ,