Kategorie produktów

Higiena – kosmetyki, akcesoria

Wtorek, 13 września 2022 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 09/199. Wrzesień 2022
Asortyment produktów do pielęgnacji i higieny zajmuje już znaczące miejsce w każdym sklepie. Oczywiście najszerszą ofertę możemy znaleźć w drogeriach, ale placówki ogólnospożywcze mocniej niż kiedyś inwestują w półkę chemiczno-kosmetyczną, by zapewnić swoim klientom jak najszerszy wachlarz produktów.
W odróżnieniu od możliwości jakie mają drogerie, asortyment kosmetyków i akcesoriów do higieny w sklepie o charakterze ogólnym musi zmieścić się na ograniczonej przestrzeni. Dlatego detalista musi zadbać, by oferta była kompleksowa i zaspokajała najpilniejsze potrzeby konsumenta.

Budując półkę kosmetyczną należy uwzględnić potrzeby zarówno najmłodszych, jak i dorosłych klientów. Już dawno właściciele sklepów odkryli, że asortyment drogeryjny jest kluczowy, by konsument miał poczucie, że sklep oferuje mu pełne zaspokojenie potrzeb zakupowych.

Biznes z potencjałem: kosmetyki

Zacznijmy od tego, że kosmetyki to biznes, który generuje w naszym kraju ogromne przychody. Jak podaje NielsenIQ1, na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy (sierpień 2021-lipiec 2022) wartość koszyka kosmetycznego w całej Polsce wyniosła 14,8 bln zł. Łatwo zatem wysnuć wnioski, jak potężny biznes tkwi właśnie w tym segmencie. Do tego, wspomniana wartość to wzrost o ponad 10% w porównaniu do roku poprzedniego.

„Kosmetyki zaliczają wzrosty również w pozostałych wymiarach sprzedaży – wolumenowo analizowane kategorie wzrosły o ponad 8%, a ilość sprzedanych sztuk wzrosła o nieco ponad 3%” – wskazuje Mateusz Śmietanka, Client Consultant w NielsenIQ.

Dane rynkowe

Jak wynika z danych NielsenIQ – w ujęciu wartościowym liderem wśród kosmetyków są produkty typu Skin Care (produkty do pielęgnacji skóry), które odpowiadają za prawie 23% sprzedaży tych dóbr.

Zaraz za nimi plasuje się kategoria Personal Hygiene (produkty do higieny osobistej) z udziałami na poziomie nieco ponad 20%, a podium uzupełniają produkty Hair Treatment (produkty do pielęgnacji włosów) odpowiadające za niecałe 19% sprzedaży.

„Jeśli chodzi o lokalizację sprzedaży kosmetyków, to drogerie mają wyraźną przewagę nad pozostałymi kanałami. Z udziałami na poziomie niespełna 68% sklepy drogeryjne zanotowały ponad 13% wzrostu sprzedaży wartościowej i zyskały 1,6 punkta procentowego udziałów wśród kategorii kosmetycznych. Na drugim miejscu uplasowały się dyskonty, których udziały wynoszą niecałe 18%” – wyjaśnia Mateusz Śmietanka z instytutu NielsenIQ.

Półka, która zmieści wszystko

Kompleksowość to hasło, które powinno towarzyszyć planowaniu przestrzeni i oferty sklepowej niezależnie od formatu z jakim mamy do czynienia. Każdy sklep – od osiedlowego po hipermarket – powinien zaaranżować optymalnie swoją przestrzeń. Skupiając się na placówkach małoformatowych, asortyment kosmetyków i akcesoriów nie może pomijać żadnego z segmentu.

  • Higiena
Oferta produktów do higieny ciała i twarzy to podstawa. Mydła, żele pod prysznic, szampony do włosów czy preparaty antybakteryjne i antywirusowe to must have. Pandemia bardzo mocno wpłynęła na postrzeganie tego segmentu jako kluczowego dla naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Bardzo istotne zatem jest zwalczanie drobnoustrojów wywołujących choroby. Mimo ustępowania pandemii aspekt ten jest nadal kluczowy. Do tego wyjątkowo ważnym czynnikiem staje się podejście producenta do ekologii. Kosmetyki stworzone w duchu „zero warte”, z poszanowaniem natury czy zapakowane w surowce nadające się do recyklingu zyskują w oczach klientów i stają się atrakcyjniejsze.

Mówiąc o higienie nie możemy zapominać o wkładkach, podpaskach czy pieluszkach. To kolejny duży segment, który jest obowiązkowy w każdym sklepie. Można pokusić się o stwierdzenie, że są to produkty codzienne, więc ich obecność na półce jest kluczowa. Nie możemy jednak zapominać, że warto rozbudować ten segment o warianty o różnych właściwościach czy uwzględniające poszczególne przedziały cenowe.

  • Pielęgnacja
Kolejną grupą obowiązkowych kosmetyków są te o właściwościach pielęgnacyjnych. Nawilżenie i ukojenie dla skóry to jedna strona medalu. Druga, to filtry chroniące przed promieniowaniem słonecznym czy leczące konkretne schorzenia skórne.

Kolejna duża kategoria to produkty pielęgnacyjne dla dzieci. Kosmetyki dla niemowląt to obowiązkowa pozycja na liście zakupowej młodych rodziców. A wygoda, że mogą oni dostać ten asortyment podczas codziennych zakupów spożywczych z pewnością będzie doceniona.

  • Kosmetyki kolorowe

Produkty do makijażu nie są kategorią oczywistą dla sklepu osiedlowego. Jednak ich obecność na półce może sprawić, że ułamek zysku z tej bardzo wartościowej kategorii może złożyć się na zysk detalisty. Tym bardziej, że jest to segment o wysokim potencjale.

„Jeśli spojrzymy na poszczególne kategorie, to największy wzrost wartościowy wśród kosmetyków w ostatnim roku zanotowały kosmetyki do makijażu twarzy – tj. wzrost o ponad 20%. Najprawdopodobniej przyczyniły się do tego dwa panujące trendy. Pierwszy z nich to oczywiście częstsze wychodzenie z domu związane z łagodzeniem się warunków pandemicznych. Dodatkowo zakupy w kategorii make-up wspiera coraz większa otwartość na eksperymentowanie z makijażem, która swoje źródło czerpie z mediów społecznościowych, głównie TikToka i Instagrama. Warto zaznaczyć, że na wzrost kategorii kosmetycznych mogą wpływać również rosnące ceny usług w salonach piękności i innych tego rodzaju placówkach. W efekcie tego konsumenci będą częściej „upiększać się” w domach, co wymaga odpowiedniego zaopatrzenia produktowego” – podkreśla Mateusz Śmietanka z NielsenIQ.

  • Akcesoria
Akcesoria kosmetyczne to kategoria uzupełniająca drogeryjny asortyment sklepu. Szczoteczka do zębów czy grzebień są nie tylko ratunkiem dla osób, które ich poszukują, ale także wzbogaceniem całej półki.

Odpowiednia aranżacja przestrzeni drogeryjnej w sklepie może znacząco wpłynąć na zyski. Schludna i bogata w rynkowe bestsellery oferta to wizytówka każdej placówki. Podstawą idealnej półki jest kompleksowość i dopasowanie do potrzeb konsumenta.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych






1 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Drug), sprzedaż wartościowa, wolumenowa i ilościowa w sztukach, okresy: sierpień 2021 – lipiec 2022, kategoria: kosmetyki



tagi: higiena , kosmetyki , akcesoria , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , FMCG ,