Wywiady

Ku zdrowym nawykom

Wtorek, 13 września 2022 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 09/199. Wrzesień 2022
Świadomość Polaków w zakresie zdrowego odżywiania i walorów płynących z diety roślinnej rośnie z roku na rok. O działalności polskich firm i innowacyjności w zakresie produkcji warzyw opowiada Michał Taraska, Project Manager w Hazera Poland.
Jak na przestrzeni lat zmienia się podejście konsumentów do diety roślinnej?

Podejście do diety, nie tylko roślinnej zmieniło się istotnie w ciągu ostatnich lat i nadal się zmienia. Wynika to z coraz większej świadomości konsumentów (emisja CO2, obciążenie dla środowiska itp.), a także z dużej dostępności świeżych warzyw i owoców mrożonek czy przetworów. Dostępne są one nie tylko w największych sklepach sieciowych, ale również w mniejszych placówkach i dyskontach w małych miejscowościach. W ostatnich latach coraz szersza jest oferta produktów ekologicznych, na stałe obecnych nie tylko w specjalistycznych sklepach z żywnością „eko”, ale też w marketach i dyskontach. Oprócz dostępności, duży wpływ na zwyczaje żywieniowe Polaków mają programy kulinarne czy moda na diety i styl życia „fit”, popularyzujące zdrowe żywienie, zmniejszanie kaloryczności posiłków dzięki warzywom, powszechne w mediach opinie lekarzy i dietetyków na ten temat oraz kampanie m.in.: „5 razy dziennie warzywa i owoce”.

Jaki jest aktualny poziom wiedzy Polaków na temat odmian i właściwości poszczególnych warzyw?

W mojej opinii młodsi konsumenci są zwykle bardziej otwarci na informacje o wartościach odżywczych warzyw i owoców oraz ich wpływie na zdrowie człowieka. Tradycyjni klienci zazwyczaj mają dość ugruntowane nawyki żywieniowe i trudno im je zmienić. Na pewno ci, którzy szukają takich informacji bez problemu mogą je znaleźć chociażby w internecie – coraz więcej jest specjalistycznych portali poświęconych dietetyce, blogów, również wideoblogów prowadzonych przez specjalistów. Lista cech produktu, zawartości substancji odżywczych czy ciekawostki na temat danej odmiany można znaleźć na stronach internetowych hodowców czy na specjalistycznych portalach ogrodniczych. Warto przy okazji wspomnieć, że są odmiany i typy odmian, które prezentowane pod wspólną marką handlową trafiają do świadomości konsumenta. Takie marki własne są zazwyczaj tworzone przez firmy hodowlane dla wypromowania odmian o wyjątkowych właściwościach smakowych, odżywczych lub o oryginalnym wyglądzie.

Na czym polega innowacyjność firmy Hazera?

Firma Hazera koncentruje się na uprawie takich warzyw jak pomidor, cebula, papryka, kapusta biała, brokuł, ogórek, rzodkiewka i por. W Polsce reprezentujemy wszystkie firmy nasienne z grupy Limagrain (światowego lidera w tej branży), co sprawia, że nasza oferta jest niezwykle bogata. Przykładem marki własnej stworzonej i promowanej dla wyjątkowych produktów jest specjalne oznaczenie „Delikatesy Hazera” dla odmian warzyw, które wyróżniają się unikalnym smakiem. W asortymencie pomidorów oferujemy wiele odmian – od pomidorów czerwonych o klasycznych owocach, przez szeroką gamę odmian malinowych na czele z odmianą klasy premium Rosamundą o wyjątkowym kształcie sakiewki i smaku, po pomidory o owocach wydłużonych Giulietta, Bellandine, Cornabel, a także takie nowinki jak czerwony pomidor w kształcie serca Cupidissimo czy żółto-pomarańczowy, ananasowy Gourmansun, o bardzo smacznych, aromatycznych owocach. Wśród innych gatunków warzyw mamy w ofercie wyróżniające się jakością odmiany marchwi, polecane na świeży rynek i na soki. Spośród kapust na szczególną uwagę zasługują m.in. odmiany płaskie, np.: pyszna, delikatesowa kapusta biała Callaway czy stożkowa Dutchman. Jesteśmy również liderem na rynku papryki klasycznej, dyni czy rzodkiewki.

4 ośrodki badawczo-rozwojowe i 20% rocznych obrotów przekazywane na ich prace. Na czym polega ta część działalności? Jakie są jej efekty?

Firma Hazera posiada 4 ośrodki badawczo-rozwojowe. 30% naszych pracowników to naukowcy pracujący w tych placówkach. W badanie i rozwój produktu inwestujemy ponad 20% obrotu, naszą misją jest tworzenie produktów odpowiadających na rosnące oczekiwania rynków i klientów. Bezpośrednio współpracujemy z międzynarodowymi placówkami badawczymi. W procesie produkcji oraz w naszych laboratoriach działamy zgodnie z najwyższymi standardami jakości.

Jakie macie plany na najbliższe lata?

Firma Hazera działa zgodnie z zasadą „klient w centrum uwagi”, dlatego głównym celem jest znalezienie najlepszych rozwiązań spełniających oczekiwania ogrodników, ich odbiorców oraz konsumentów. Jako firma nasienna ściśle współpracujemy z producentami warzyw, a także przemysłem przetwórczym i rynkiem detalicznym, aby konsument otrzymał produkty najwyższej jakości.

Dziękuję za rozmowę
Joanna Kowalska




tagi: Hazera Poland , rynek spożywczy , FMCG , sprzedaż , handel , konsument , przemysł spożywczy ,