Kategorie produktów

Słodkie przepisy

Wtorek, 16 listopada 2021 HURT & DETAL Nr 11/189. Listopad 2021
Świąteczne wypieki potrafią osłodzić każde święta. Detaliści powinni pamiętać, by odpowiednio wcześnie w ich sklepach pojawiły się wszelkie niezbędne do ich przygotowania produkty. Mąka, jajka, przyprawy korzenne, bakalie, polewy czy cukrowe dekoracje obowiązkowo muszą być dobrze wyeksponowane. A co producenci przygotowali na słodkie święta 2021?
Deser jest równie ważny co danie główne. Jest zwieńczeniem spotkań w gronie najbliższych i przysłowiową „wisienką na torcie” (będąc jednocześnie tym przysłowiowym tortem). W czasie świąt ma on szczególne znaczenie. Wiele osób czując wyjątkową atmosferę tego okresu decyduje się na samodzielne przygotowanie ciast i innych słodkości. Część konsumentów stawia na zamówienie gotowych wypieków. Niezależnie od tego, na którą opcję finalnie się zdecydujemy – zawsze świąteczne ciasta dodadzą świątecznemu menu słodyczy.

Bożonarodzeniowe wypieki

Polska tradycja świąteczna ma swoich słodkich ulubieńców, ale nie oznacza to, że bożonarodzeniowy deser nie może być nowatorski. Wśród okazjonalnych ciast może się znaleźć nawet najbardziej wymyślna i zwariowana pozycja. Jednak w dalszym ciągu wśród naszych rodaków jest spora grupa tradycjonalistów, którzy celebrując grudniowe święta stawiają na klasycznie kojarzące się z nimi wypieki.

Wśród wspomnianych klasyków z pewnością sporo miejsca zajmują serniki. Ale ile domów – tyle receptur na jego przygotowanie. Dla wielu osób klasyczny sernik musi mieć kruchy spód, a w masie serowej rodzynki. Opozycja do takiej formy wypieku jest dość spora – w sieci możemy znaleźć setki zabawnych memów o złu jakim są wspomniane suszone winogrona zanurzone w twarogowej masie. Oczywiście ten żartobliwy podział na „obozy” dodaje temu świątecznemu wypiekowi więcej uroku. Wielu cukierników amatorów dodaje do przepisu własne fantazyjne innowacje – jak beza na wierzchu, przekładanie masy owocami (niekoniecznie tylko brzoskwiniami) czy też podawanie go w formie babeczek.

Równie mocno kojarzącym się ze świętami wypiekiem jest makowiec. I tu forma również jest zależna od kreatywności piekącej go osoby – tradycyjny placek, rolada czy drożdżówki. Podstawą zawsze będzie jednak masa makowa, którą wiele gospodyń robi samodzielnie, jednak producenci chętnie ułatwiają pieczenie tego deseru, dostarczając w okresie okołoświątecznym znacznie większą liczbę wariantów mas makowych, które upraszczają cały proces przygotowywania makowca.

Mówiąc o świętach nie sposób nie wspomnieć o pierniku. Ten wypiek prezentowany jest w czasie Bożego Narodzenia w najróżniejszych formach – ciasta, ciasteczek, domków czy babeczek. Oczywiście to tylko podstawowe możliwości. Dekorowanie piernika, a właściwie pierniczków jest tradycją wielu rodzin. Lukrowe ozdoby, pisaki, specjalna (bądź tradycyjna) czekolada do dekorowania dodają odświętnego charakteru ozdabianym wypiekom. Wiele osób traktuje wspólne ozdabianie pierniczków jako tradycję i moment, który rodzina zawsze może spędzić razem.

Świątecznych wypieków jest znacznie więcej – przykłady można wyliczać bez końca. A inspiracje możemy znaleźć niemalże na każdym kroku. Producenci artykułów do pieczenia chętnie dzielą się recepturami na wyjątkowe słodycze i desery, które uświetnią rodzinne ucztowanie w czasie grudniowych świąt.

Produkty do pieczenia

Trudno wyobrazić sobie Boże Narodzenie bez domowych wypieków. Tym samym nie do pojęcia jest brak produktów do ich przygotowania na sklepowych półkach. Nie dziwi zatem, iż to właśnie w okresie świąt w placówkach małoformatowych do 300 mkw. rośnie wartość sprzedaży takich kategorii jak proszki do pieczenia, aromaty do ciast, a także wielu innych.

Jak podaje instytut CMR, proszki do pieczenia znajdziemy w 8 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych. Średnia liczba dostępnych wariantów nie jest jednak zbyt duża. Ogranicza się do 1-2 różnych pozycji.

„Wartość sprzedaży tej kategorii w grudniu 2020 r. wzrosła o prawie 25% w porównaniu do średniej z pozostałych 11 miesięcy ubiegłego roku. Zeszłoroczny okres świąt Bożego Narodzenia nie przyniósł jednak rekordowej sprzedaży – ta miała miejsce w marcu i kwietniu zeszłego roku, podczas okresu pierwszego lockdownu. W marcu 2020 r. sprzedaż proszków do pieczenia w sklepach małoformatowych była ponad 1,5 razy większa niż w lutym ubiegłego roku! Obecnie sprzedaż tych produktów wraca do poziomu sprzed pandemii, dlatego jej wartość w I połowie 2021 r. jest o niemal 30% niższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej” – analizuje Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych w Centrum Monitorowania Rynku.

Patrząc na analizy CMR pod kątem udziałów producentów w wartości sprzedaży całej kategorii – wyróżniają się przede wszystkim trzy firmy. Jak podkreśla Nikodem Pankowiak, przodujący w zestawieniu jest Dr. Oetker (ponad 30% udziałów w wartości sprzedaży w I półroczu 2021 r.) oraz uzupełniające podium Bakalland i Food Care.

Aromatyczne dodatki

Nieodzownym dodatkiem podczas pieczenia są aromaty do ciast. Z danych zebranych przez CMR wynika, że są nieco mniej popularne niż wcześniej wspomniana kategoria proszków do pieczenia. Znajdziemy je bowiem w ok. 40% sklepów małoformatowych do 300 mkw. W tym przypadku, jak wylicza ekspert instytutu, klienci najchętniej sięgają po markę Delecta od firmy Bakalland (ponad 55% udziałów wartościowych w sprzedaży tej kategorii w I połowie 2021 r.), na drugim miejscu ze swoimi produktami znajduje się firma Dr. Oetker (ponad 35% udziałów wartościowych w tym samym okresie). „Można powiedzieć, iż ci dwaj producenci zdominowali rynek w tej kategorii, ponieważ udziały wartościowe znajdującej się na najniższym stopniu podium firmy Cykoria nieznacznie przekroczyły 5%” – zauważa Nikodem Pankowiak.

„W przeciwieństwie do proszków do pieczenia, aromaty do ciast swój sprzedażowy szczyt faktycznie osiągnęły w grudniu – ich wartość sprzedaży była wtedy o ponad 160% wyższa niż średnia z pozostałych 11 miesięcy 2020 r. Z kolei porównując I półrocze 2021 r. do analogicznego okresu rok wcześniej, możemy zauważyć spadek wartości sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. o ponad 15%. Co ciekawe, liczba dostępnych wariantów aromatów do ciast w sklepach sprzedających te produkty jest wyższa niż w przypadku proszków do pieczenia i wynosi 3 warianty” – dodaje ekspert.

Na tłusto…

Chyba niewielu z nas jest w stanie wyobrazić sobie świąteczne pieczenie bez tłuszczu. Szczególnie bez oleju i masła. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że obie te kategorie zaliczyły w grudniu zeszłego roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosty wartości sprzedaży w porównaniu do listopada (olej o ponad 5%, masło o 10%) oraz spadki, jeśli porównamy pierwsze półrocze tego roku z tym samym okresem rok wcześniej (odpowiednio o 10% i 15%).

„Kategoria olejów została zdominowana przez jednego producenta – ZT Kruszwica, który w I połowie tego roku posiadał ponad 60% udziałów wartościowych w sprzedaży tej kategorii – z kolei na rynku masła rywalizacja jest bardziej zacięta. W tej kategorii w tym samym okresie na podium pod względem udziałów wartościowych w sprzedaży znalazły się Mlekovita (ok. 24%), Sobik (ponad 20%) oraz SM Mlekpol (ponad 10%). Obie te kategorie dostępne są w ponad 80% sklepów małoformatowych, których klienci mogą wybierać średnio między 5 wariantami olejów i taką samą liczbą wariantów masła” – wyjaśnia Nikodem Pankowiak.

Dodajmy nieco smaku

Ale półka z produktami do pieczenia dźwiga znacznie więcej kategorii – nie sposób chyba wyliczyć je wszystkie, ponieważ producenci zaskakują swoich odbiorców każdego sezonu, przygotowując np. dekoracje z opłatka.

Warto przyjrzeć się jednak kategorii jaką są masy do ciast. Jak podaje CMR, to około 24% wartości całej kategorii produktów nazywanych zbiorczo dodatkami do ciast. Dystrybucja tego rodzaju produktów w okresie Bożego Narodzenia wynosi 60%. Poza tym okresem spada do około 40%. Jest to zatem segment rosnący sezonowo. Wraz z dystrybucją w święta rośnie również liczba dostępnych wariantów w sklepie, średnio są to 2-3 różne rodzaje masy. Z kolei cena za przeciętne opakowanie przekracza 7 złotych.

„Do 3 najbardziej popularnych produktów należą: Gostyń Masa Krówkowa 510 g, Bakalland Masa Makowa z bakaliami 850 g, HELIO Masa Makowa z bakaliami 850 g (sprzedaż wolumenowa, MAT 07.2021)” – zaznacza Przemysław Bojanowski, analityk CMR.

Pysznym, i dodającym atrakcyjności w wyglądzie, dodatkiem do ciast są polewy. Wartość tej kategorii, nawet w okresie świątecznym, nie jest bardzo wysoka (bo wynosi nieco poniżej 10%) jednak jest to ważna pozycja na bożonarodzeniowej liście zakupów. Jest również zdecydowanie tańsza niż wspomniane masy.

„Przeciętnie konsument kupuje 1,5 opakowania z dostępnych ponad 3 wariantów w sklepie. 5 najlepiej sprzedających się produktów w święta 2020 należało do dwóch marek: Delecta: Polewa Smak Ciemnej Czekolady i Polewa Smak Mlecznej Czekolady oraz Dr. Oetker Polewa Deserowa, Polewa Mleczna, Lukier Klasyczny” – komentuje Przemysław Bojanowski.

W grudniu najsilniej rosną przyprawy do ciast. Wzrosty wartości sprzedaży – według analiz CMR – idą w parze ze wzrostami dystrybucji, która w grudniu osiąga poziom 70%. Poza tym okresem spada nawet poniżej 30%, w wybranych miesiącach. Aż 8 z 10 najlepiej sprzedających się w święta produktów to przyprawy o charakterystycznym dla tego okresu smaku – piernika lub korzennym. Dwie pozostałe to karmel i wanilia oraz przyprawa do szarlotki. Jak wskazuje Przemysław Bojanowski – 3 najlepiej sprzedające się produkty z kategorii to Prymat Przyprawa do Piernika 20 g, Kotanyi Przyprawa Korzenna 27 g, Appetita Domowe Sekrety Przyprawa do Piernika 25 g.

Słodkości na świątecznym stole to nieodzowny element bożonarodzeniowej uczty. Unoszący się w powietrzu zapach wanilii i cynamonu dodaje wyjątkowej atmosfery. Dlatego tak ważne jest odpowiednio wczesne zatowarowanie sklepowych półek w sezonowy asortyment. Warto zebrać go na jednym regale, by podkreślić szerokość oferty. Zatem… Słodkich świąt!

Joanna Kowalska
Redaktor







tagi: święta , Boże Narodzenie , sprzedaż , handel , konsument , produkty spożywcze , FMCG ,