Z rynku FMCG

Lodowy przewodnik, czyli jak kupować, weryfikować jakość i przechowywać lody

Czwartek, 16 września 2021
Koniec lata i gorsza pogoda za oknem do niedawna nieodwołalnie oznaczały koniec sezonu lodowego. Jak jednak pokazują trendy, lody zaczynają towarzyszyć Polakom przez cały rok. Choć w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi i Europą Zachodnią nasze spożycie tego mroźnego przysmaku jest jeszcze wciąż na nieporównywalnym poziomie, to tendencja jest wyraźnie wzrostowa. Z pewnością jednym z ważnych elementów zapewniających całoroczną dostępność lodów w sklepach jest postęp technologiczny i logistyka, które sprawiają, że produkty niezależnie od pory roku są świeże i tak samo smaczne.
Lodowy boom

Od kilku lat w Polsce spożycie lodów wyraźnie wzrasta. Choć daleko nam jeszcze do zachodnich sąsiadów, to wyraźnie widać, że produkt ten coraz mocniej konkuruje z innymi rodzajami słodyczy. Od zeszłego roku istotnie zyskały na znaczeniu formaty familijne i multipacki, które w związku z pandemią i lockdownem stanowiły element domowych zapasów słodkości. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że już przed pandemią Polacy chętnie zaopatrywali się w mrożone desery. To z kolei wyraz kulinarno-kulturalnej zmiany podejścia, zgodnie z którym poobiednie ciasto serwowane na spotkaniu z rodziną czy przyjaciółmi zyskuje poważną konkurencję w postaci lodów. Wedel, towarzysząc konsumentom podczas codziennych przyjemności, tegoroczne portfolio wzbogacił o formaty familijne o niestandardowej wielkości 700 ml w trzech wariantach smakowych: śmietankowym z Peanut Butter i czekoladą białą karmelową, waniliowym z sorbetem malinowym i czekoladą gorzką oraz śmietankowym z sorbetem truskawkowym i czekoladą mleczną. W tym roku zadebiutował także Multipack Ptasie Mleczko® waniliowe – w jednym zbiorczym opakowaniu znajdują się 4 lody na patyku, inspirowane kultowymi piankami. Innymi propozycjami, które można konsumować na kilka razy są kubki o pojemności 460 ml – dwa warianty z linii E.Wedel OH! oraz lody Ptasie Mleczko®.

Przywołane przykłady z portfolio potwierdzają, że rosnący apetyt Polaków na lody to również efekt łączenia orzeźwiającej masy z różnymi innymi rodzajami słodyczy tj. czekolada, orzechy i migdały, czy stworzenie w lodowej formie naszego kultowego przysmaku – pianek Ptasie Mleczko®. Ten nowy trend w branży zyskuje coraz szersze grono zwolenników, dlatego Wedel wychodząc mu naprzeciw wprowadza do portfolio wciąż nowe, zaskakujące rozwiązania jak np. kooperacja z marką Felix, w efekcie której powstał deser z zatopionymi w masie lodowej orzeszkami – mówi Tomasz Trela, Szef rozwoju kategorii lodowej firmy Wedel.

Cykl życia lodów – produkcja, transport, dystrybucja

Bez wątpienia fakt całorocznej dostępności lodów jest wyrazem postępu technologicznego i skomplikowanej logistyki, które mają na celu zagwarantować, nienaruszone dotarcie produktu do rąk Klienta. O ile w przypadku innych typów słodyczy mowa przede wszystkim o zapewnieniu odpowiedniego zabezpieczenia mechanicznego, o tyle lody wymagają również utrzymania stałej niskiej temperatury, która pozwoli im zachować walory smakowe i estetyczne.

Wyzwanie w przypadku lodów zaczyna się na etapie ich składowania. Wymagana jest do tego kontrolowana temperatura (-25°C do -18°C), konieczna dla zachowania ich przydatności i zapewnienia bezpieczeństwa spożycia dla Klientów. Kolejny kluczowy krok stanowi transport. Lody przewożone są w pojazdach z zabudową izotermiczną, które muszą być w stanie utrzymać przez cały czas temperaturę wewnętrzną nie wyższą niż -18°C. Co ważne, transport lodów wyklucza następujący po sobie przewóz innych ładunków, które mogłyby pozostawiać we wnętrzu ślady, pobrudzić opakowania lub nadać lodom nietypowy zapach – wyjaśnia Krzysztof Rutkowski, Technolog kategorii lodowej firmy Wedel.

Ze względu na niezwykle delikatną strukturę i konsystencję lodów, należy zwracać szczególną uwagę na sposób przechowywania produktów w sklepie i stan ich opakowania. Krzysztof Rutkowski prezentuje 3 etapy „kontaktu” konsumenta z lodami, podczas których może on zweryfikować jakość produktów zastaną w sklepie, a następnie zadbać o ich zabezpieczenie już po zakupie.

Etap 1: Punkt sprzedaży – Przed zakupem lodów warto sprawdzić, czy witryna lub lodówka z lodami jest prawidłowo zamknięta. Produkty powinny być przechowywane powyżej poziomu jaki dopuszcza producent – w chłodziarkach jest on zaznaczony czerwoną linią. Kolejny kluczowy miernik jakości to temperatura przechowywania nie wyższa niż -18°C. Jeśli lody wydają się miękkie, nie należy ich kupować, a o nieprawidłowości należy koniecznie poinformować obsługę sklepu. I ostatni element -data przydatności do spożycia. Nie należy kupować produktów, w przypadku których ten termin minął, a jeśli przekroczenie daty odbędzie się już w domowej zamrażarce, należy bezwzględnie je wyrzucić.

Etap 2. Transport – Zakup lodów należy zaplanować już na etapie wychodzenia z domu do sklepu. Warto zabrać ze sobą lodówkę turystyczna lub torbę termoizolacyjną, które ułatwiają transport, zapobiegając rozmrożeniu produktu. Po drugie, lody powinniśmy wybierać na samym końcu zakupów, by jak najkrócej były narażone na zmianę temperatur.  

Etap 3. Domowe przechowywanie – Lody niezwłocznie po powrocie z zakupami do domu powinny trafić do zamrażarki.Najlepsze miejsce to dla nich jej środkowa część, gdzie nie będą narażone na spadki temperatury każdorazowo przy otwieraniu drzwiczek. W tym kontekście należy pamiętać, że nie powinno się wyjmować lodów w celu zmiękczenia przed nabraniem o ile nie zamierzamy zużyć całego opakowania. Nadtopione lody nie powinny być ponownie zamrażane. Jeśli zatem planujemy wyjęcie jedynie porcji, należy nabrać ją jak najszybciej, a opakowanie ponownie umieścić w zamrażarce. Przed zamknięciem drzwiczek warto upewnić się jeszcze, że jest ono dokładnie zamknięte, co ograniczy tworzenie się kryształków lodu na powierzchni.

Najnowsze rozwiązania technologiczne oraz zmieniające się preferencje Polaków sprawiły, że lody zyskały status pełnoprawnego i niemal samowystarczalnego deseru. Bogactwo dostępnych na rynku wariantów i nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań przez producentów to potwierdzenie dla potencjału branży, która zdecydowanie ma apetyt i narzędzia, by zapewniać Klientom produkty przez cały rok, nie tylko w sezonie letnim.




tagi: Wedel , lodowy przewodnik , lody , przechowywanie , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument ,