Wiadomości

Młodzi kontynuują tradycję przygotowywania przetworów

Wtorek, 14 września 2021
Polacy kochają przetwory – po raz kolejny pokazało cykliczne badanie Barometr Providenta. Za specjałami ze słoika nie przepada zaledwie 3 proc. respondentów. Choć ulubionym przysmakiem Polaków w każdym wieku są kiszone ogórki, można zauważyć, że im młodsi badani, tym większa słabość do słodkich, owocowych smaków.
Jak co roku, na przełomie lata i jesieni, Provident Polska postanowił zbadać, jakie przetwory Polacy zamierzają zgromadzić w swoich spiżarniach. Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, respondenci podkreślali, że preferują domowe przetwory, w dużej mierze ze względu na ich niepowtarzalny smak.

Szykujemy się na zimę

Nie tylko lubimy jeść tradycyjne, domowe przetwory, ale także chętnie robimy je sami. Niemal połowa respondentów (48,5 proc.) deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym przygotowuje się słoiki co roku lub niemal co roku. Co trzeci respondent zaznaczył natomiast, że choć jego rodzina nie jest aż tak systematyczna, to i tak co jakiś czas przygotowują przetwory na zimę. W tym roku domowe specjały zamierza przyrządzić aż 60 proc. badanych.

- W ramach naszego Barometru już od kilku lat pytamy Polaków o ich upodobania w kwestii przetworów, możemy więc z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że Polacy bardzo lubią zarówno jeść, jak i przyrządzać dżemy, kiszone ogórki, czy marynaty – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Można powiedzieć, że dla wielu z nas to produkcja na dużą skalę. Aż 43,4 proc. deklaruje, że słoików wystarcza dla wszystkich domowników na całą zimę, a 11,8  proc. będzie mieć nadwyżkę, którą podzielą się ze znajomymi – dodaje Karolina Łuczak.

Jak pokazują wyniki Barometru mieszkańcy mniejszych miejscowości częściej niż mieszkańcy wielkich miast pielęgnują tradycję związaną z robieniem przetworów. Wśród osób mieszkających na wsi odsetek osób, w których domach szykuje się słoiki niemal co roku, wynosi 62,7 proc. Podobną deklarację złożył co trzeci respondent z wielkiego miasta. Także w tym roku to mieszkańcy wsi i małych miast częściej planują zapełnić spiżarnię domowymi wyrobami niż osoby z miast powyżej 500 tys. mieszkańców (odpowiednio 72,4 proc. i 45,2 proc.).

Co ciekawe – grupy wiekowe, które najchętniej kontynuują tradycję przygotowywania przetworów na zimę to młodzi ludzie w wieku 18-24 lata oraz 35-44 lata. W tych grupach udział badanych deklarujących, że w ich gospodarstwach domowych szykuje się słoiki na zimę niemal co rok, przekroczył połowę.

Kiszonki i dżemy

Niekwestionowanym królem domowych przetworów jest kiszony ogórek – i to od lat, jak pokazują kolejne edycje Barometru Providenta. Jako jeden z ulubionych przysmaków ze słoika kiszone ogórki wspomniało aż 81,6 proc. badanych, a 86,6 proc. deklaruje, że w ich domu przyrządza się ogórki w ten sposób. Na drugim miejscu znalazły się dżemy i konfitury, które przyrządza się w 67,5 proc. gospodarstw domowych oraz jednocześnie należą do jednych z ulubionych przetworów 66 proc. badanych. Ponad połowa respondentów przepada także za marynowanymi grzybkami, jednak na liście najczęściej przygotowywanych specjałów wyprzedziły je soki i syropy owocowe.

- Niemal połowa respondentów zadeklarowała, że głównym motywatorem do przygotowywania przetworów jest ich niepowtarzalny smak. Ma to odzwierciedlenie w słoikach które przygotowujemy na zimę. Już po raz kolejny lista przyrządzanych przetworów niemal pokrywa się z tymi najbardziej lubianymi– zaznacza Karolina Łuczak. – Co ciekawe, możemy zauważyć, że najmłodsi respondenci mają większą słabość do słodkich smaków i owoców zamkniętych w słoikach.

Prosto z ogródka

Niemal co czwarty ankietowany zaznacza, że motywacją do własnoręcznego zapełnienia spiżarni jest możliwość wykorzystania sprawdzonych składników. 22,7 proc. zwraca także uwagę na ekologiczny charakter domowych wyrobów. Nie dziwi więc, że najczęściej w słoikach zamykamy plony z własnego ogrodu lub działki – zadeklarowało tak 63,4 proc. respondentów. 45,3 proc. osób wykorzystuje zebrane grzyby, a niewiele mniejszy odsetek wybiera się na zakupy w sklepie lub na bazarze.

barometr_providenta_przetwory_domowe.jpg


O badaniu

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1060 dorosłych Polaków, w sierpniu 2021 roku.




tagi: Barometr Providenta , przetwory , owoce , warzywa , kiszonki , przygotowywanie , tradycja , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , rynek spożywczy ,