Kategorie produktów

Apetyt na zdrowie

Czwartek, 09 września 2021 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 09/187. Wrzesień 2021
Dodaje sił i witalności, obniża cholesterol, zawiera drogocenne minerały, a także potrafi pomóc dbać o smukłą sylwetkę… Mowa o zdrowej żywności! W dobie coraz silniej wkraczającego w nasze codzienne życie trendu na zdrowy styl życia przestała być to wyłącznie wąska kategoria. Zdrowa żywność stała się prężnie działającą branżą łączącą w sobie produkty z wartością dodaną, które zajmują coraz więcej miejsca w sklepach i zdobywają coraz wyższe miejsca w rankingach sprzedaży.
Polacy chcą się zdrowo odżywiać. W ślad za tym coraz większą popularnością cieszą się diety bezlaktozowe, bezcukrowe oraz bezglutenowe. Konsumenci poszukują produktów jak najmniej przetworzonych oraz takich, które w swoim składzie nie zawierają konserwantów. Sprawia to, że rośnie zapotrzebowanie na tego typu produkty w koszyku codziennych zakupów. Rozwój kategorii zdrowej żywności to już nie kwestia chwilowej mody, a rosnącej świadomości żywieniowej. Konsumenci są świadomi prozdrowotnych korzyści wynikających ze spożywania zdrowych produktów, jak i witamin oraz minerałów jakie dostarczają.

Diety eliminacyjne

Bez cukru, bez glutenu, bez laktozy, bezmięsna, bez konserwantów czy z niskim indeksem glikemicznym – konsumenci są świadomi jakie diety pozytywnie wpływają na ich organizm i starają się wybrać dla siebie najlepszą. Producenci zaznaczają na opakowaniach produktów najważniejsze walory czy eliminację zbędnych dodatków. Oferta takich produktów na rynku jest bogata i różnorodna, a konsumenci eliminujący poszczególne składniki z diety nie mają problemów z zakupem właśnie takich artykułów.

Objawy nietolerancji produktów mlecznych są jednym z częstszych problemów. Szacuje się, że dotyczy ona ok. 25-30% Polaków. Stąd wyroby mleczne bez laktozy to bardzo dynamicznie rosnący segment rynku mleczarskiego. Według CMR w marcu 2021 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. produkty bez laktozy odpowiadały za 2,9% wartości sprzedaży pośród wszystkich produktów mlecznych. A w pierwszym kwartale 2021 r. sprzedaż wartościowa tego rodzaju artykułów wzrosła o ok. 13%.

Kategoria ta jest coraz częściej dostępna na półkach sklepowych. Według danych instytutu produkty bez laktozy można spotkać w 6 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. sprzedających produkty mleczne, a średnio do wyboru konsumenci mają 5 różnych wariantów. Najczęściej kupowanym produktem bez laktozy jest mleko. Odpowiada ono za połowę wartości sprzedaży tej kategorii w sklepach małego formatu.

Według CMR w marcu 2021 roku liderem pod względem wartości sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy była Mlekovita, natomiast na drugim miejscu uplasował się Hochland. Ważnymi graczami w tym segmencie są również firmy Piątnica i Zott. Z kolei najpopularniejszą pojemnością mleka zarówno w wersji bez laktozy, jak i zwykłego pozostaje 1 l.

W marcu 2021 roku w sklepach małoformatowych litrowe opakowanie mleka bez laktozy kosztowało ponad 4 zł, czyli prawie 30% więcej niż wynosi średnia cena 1 l zwykłego mleka. W dalszym ciągu jest to znacznie niższa cena w porównaniu do roślinnych zamienników, gdzie litrowe opakowanie takiego produktu w marcu 2021 roku kosztowało ponad 10 zł.

Produkty zbożowe

Prawidłowo zbilansowana dieta powinna zawierać produkty zbożowe. Stanowią one bogate źródło błonnika pokarmowego, który pomaga w redukcji nadmiernej masy ciała i sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki. Błonnik wpływa również korzystnie na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia i niektórych chorób nowotworowych. Kasza gryczana czy pęczak, płatki owsiane, ryż brązowy, makarony pełnoziarniste, mąki razowe, chleb żytni pełnoziarnisty, razowy czy graham to pozycje polecane przez dietetyków w zdrowej diecie, ponieważ zawierają znacznie więcej błonnika pokarmowego, witamin z grupy B, a także wielu składników mineralnych, np. magnezu, cynku, fosforu niż ich „białe” odpowiedniki: białe pieczywo, biały ryż, drobne kasze typu manna czy kuskus. Oprócz takich produktów warto zadbać o dostępność zdrowych przekąsek. Jednym z przykładów są batony i ciastka zbożowe. Produkty z tej kategorii wydają się zdrowszą alternatywą dla tych klasycznych, czekoladowych. Zarówno kategoria batonów zbożowych, jak i ciastek, mimo że uważane za idealną, dodającą energii przekąskę do zabrania do szkoły czy pracy, maleją pod względem udziałów wartościowych i wolumenowych.

Według CMR, sprzedaż wolumenowa batonów zbożowych w pierwszym kwartale roku 2021 spadła o ok. 37% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Głównymi graczami na rynku batonów zbożowych są marki Nestlé, Bakalland, Sante i Oshee. Batony zbożowe dostępne są średnio w 40% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Średnia cena jaką konsument musiał zapłacić za baton zbożowy to 1,70 zł. Konsumenci kupując batony zbożowe w omawianym formacie sklepów najczęściej podczas jednych zakupów do koszyka wkładali 1-2 sztuki. Spada również liczba dostępnych wariantów na sklep. W pierwszym kwartale roku 2021 wyniosła ona ponad 4.

Z kolei sprzedaż wolumenowa ciastek zbożowych w pierwszym kwartale 2021 roku spadła o ok. 28% w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Jak informuje instytut CMR głównymi producentami ciastek zbożowych są Mondelez (z marką Belvita), Tago oraz Sante. Ciastka zbożowe znajdują się w co 2. sklepie małego formatu. Klient takiej placówki może wybierać spośród średnio 4 różnych wariantów ciastek zbożowych. Średnia cena jaką musi zapłacić za opakowanie ciastek zbożowych to 4,60 zł.

Dieta śródziemnomorska

Ryby, jaja, chude mięso, rośliny strączkowe to produkty polecane przez dietetyków, zastępujące czerwone mięso. Zwłaszcza w okresie powakacyjnym konsumenci chętnie przygotowują dania kuchni śródziemnomorskiej, która jest zdrowa i przede wszystkim uwielbiana przez niemal wszystkich.

„Duża część z nas po powrocie z wakacji do domu, chciałaby odtworzyć ulubione smaki, dzięki którym wracają nie tylko te kulinarne wspomnienia. Dlatego przed powrotem chętnie kupujemy np. ulubione przyprawy, które potem są ważnym uzupełnieniem wybranych dań. Często przedłużamy sobie te kulinarne wspomnienia, korzystając z różnorodnych przypraw oferowanych przez takich producentów jak Kotanyi, Kamis czy Prymat. Inaczej wygląda sprawa, jeśli chodzi o produkty świeże, ale tu na szczęście z pomocą przychodzą nasi dostawcy, którzy wyspecjalizowali się w zaspokajaniu kulinarnych gustów Polaków. Niezwykle popularna w naszym kraju kuchnia śródziemnomorska to nie tylko spaghetti czy pizza, ale coraz częściej właśnie świeże ryby czy owoce morza z basenu śródziemnomorskiego. Choć jeśli o makaronach mowa, to eksperci z firmy Barilla wskazują, że coraz częściej na naszych talerzach zastępują one tradycyjne ziemniaki. W ostatnich latach klienci coraz częściej sięgają po produkty paczkowane takie jak oliwki, oliwy, sosy pesto, suszone pomidory czy przyprawy” – opowiada Paweł Waśko, Group Account Manager ASM Sales Force Agency.

Nasiona i bakalie

Kolejną prozdrowotną kategorią są nasiona i bakalie. Są one idealne jako zdrowa przekąska, dodatek do ciast, jogurtów, musli czy zdrowych batonów. Suszone owoce są bogate w węglowodany, błonnik pokarmowy, składniki mineralne oraz beta-karoten i witaminy z grupy B. Orzechy to bogate źródło energii, o dużej zawartości tłuszczu, białka i błonnika pokarmowego. To także źródło magnezu, wapnia, cynku, witaminy E oraz witamin z grupy B.

Sprzedaż bakalii (w tym m.in. słonecznika, rodzynek, śliwek czy moreli) w sklepach małoformatowych do 300 mkw. pozostaje stabilna analizując sprzedaż wolumenową w pierwszym kwartale 2021 roku w porównaniu do roku ubiegłego. „Spośród całej kategorii bakalii największe udziały wartościowe notuje segment słonecznika – ponad 60% całej kategorii bakalii. Potem kolejno plasują się – rodzynki, śliwki i żurawina” – przyznaje Renata Jakubowska z CMR.

W kategorii bakalii poza głównymi potentatami takimi jak Mirasol, Sonpex, Helio czy Bakalland ogromne znaczenie przypisuje się produktom marek własnych, które według instytutu w pierwszym kwartale 2021 r. stanowiły ponad 12% udziałów wartościowych tej kategorii. Bakalie znajdują się średnio w 8 sklepach na 10 małego formatu.

Półka ze zdrowymi produktami to ważny element w każdym sklepie spożywczym. Atrakcyjność takiej półki zapewnia bogata i zróżnicowana oferta oraz korzystne ceny.

Monika Kociubińska
Redaktor






tagi: produkty spożywcze , zdrowie , dieta , konsument , sprzedaż , handel , FMCG , trendy sprzedaży , rynek spożywczy ,