Wraz z pierwszymi promieniami słońca w sklepach pojawia się oferta grillowa. Jak będzie wyglądać w najbliższym sezonie? Z pewnością będzie obfitować w wysokiej jakości wędliny i mięsa. Do tego obowiązkowo aromatyczne przyprawy, dipy, dressingi czy sosy – tego nie może zabraknąć w żadnym sklepie. Im bardziej ekologicznie tym lepiej – więc klienci z pewnością docenią dbałość o jednorazowe sztućce czy tacki, które wykonane są z przyjaznych środowisku materiałów.
Pandemiczna rzeczywistość zmieniła nasze codzienne życie i zwyczaje. Pamiętając ubiegły rok i mając świadomość tegorocznych obostrzeń możemy przypuszczać, że sezon grillowy rozpocznie się w rodzinnym gronie w przydomowych ogródkach, na działkach czy tarasach. Mimo tych zmian jedno jest pewne – wirus nie zabrał nam tradycji ucztowania na świeżym powietrzu. Można wręcz przypuszczać, że nasilił chęć do grillowania i organizowania pikników, gdyż kolejne lockdowny, obostrzenia i walka z pandemią wzmagają potrzebę powrotu do przyjemnych zwyczajów związanych z początkiem wiosny.
Sklep gotowy na majówkę
Jak przygotować sklep na okres grillowy? Przede wszystkim trzeba odpowiednio wcześnie zadbać o zatowarowanie w sezonowy asortyment. Pikniki i grille w dużej mierze uzależnione są od pogody, która może zaskoczyć słońcem i wyższą temperaturą już w kwietniu.
Dr Marek Borowiński, Shop Doctor, specjalista od zwiększania sprzedaży i merchandisingu podkreśla, że pierwszym krokiem powinno być przygotowanie specjalnej, sezonowej ekspozycji. „Ciekawym pomysłem na uatrakcyjnienie wystawki jest zakup grilla, wokół którego można ustawić wszelkie komplementarne produkty. Należy też informować klientów, że mamy w ofercie wszelkie produkty niezbędne do przygotowania posiłku na świeżym powietrzu. Chodzi o stworzenie atmosfery, która udzieli się wszystkim przychodzącym do sklepu. Jak to zrobić krok po kroku? Wystarczy wykorzystać pustą paletę, którą obijamy sztuczną trawą. Na środku ustawiamy wspomnianego grilla, a wokół wszelkie niezbędne produkty m.in. węgiel, rozpałka, akcesoria, sosy, przyprawy, ręczniki papierowe czy serwetki. Kategoriami pasującymi do oferty będą też piwa, napoje oraz woda. Ważne, by oprócz kategorii spożywczych i akcesoriów, znalazły się tam repelenty na owady, które uzupełniają ofertę sezonową. Taki zabieg sprawia, że klient czuje, iż sklep zadbał o jego potrzeby i może on kupić wszelkie niezbędne produkty w jednym miejscu. Możemy też wzmocnić przekaz jeśli detalista lub pracownik sklepu założy fartuch i zapozuje do zdjęcia bądź krótkiego filmu, którymi można promować ofertę w mediach społecznościowych placówki. Wystarczy zaprosić taką fotografią na zakupy oferty grillowej” – podkreśla ekspert. Dodaje, że na fali popularności trendu wege, przy ofercie grillowej warto zaprezentować alternatywę w postaci roślinnych propozycji na ruszt.
Ekspertów przekonanych o tym, że Polacy będą chętnie grillować jest wielu. Shop Doctor zaznacza, że jego zdaniem mimo pandemii grille się odbędą i będą chętnie celebrowane przez Polaków. „Myślę nawet, że organizowane będą ze zdwojoną siłą. Przede wszystkim należy podkreślić, że odbywają się one na świeżym powietrzu, a taki wypoczynek jest wszystkim potrzebny i wielu z nas za nim tęskni. Dzień jest dłuższy, jest cieplej, chcemy spędzić czas na zewnątrz po całej zimie spędzonej w domach. Do tego grille były i będą w naszej kulturze, dlatego będą taką szczególną potrzebą każdego z nas” – komentuje dr Borowiński. Ekspert zaznacza, że wokół całej oferty sezonowej możemy podkreślić konieczność higieny umieszczając w pobliżu asortyment spray’ów i żeli do dezynfekcji, a także wszelkich innych preparatów, które mogą pomóc zadbać o nasze bezpieczeństwo i zdrowie.
„Pandemia koronawirusa mocno ograniczyła zarówno nasze życie prywatne, jak i zawodowe. Utrudnienia w podróżowaniu czy też zamknięcie lokali gastronomicznych sprawiły, że Polacy swój wolny czas spędzali w domach. Można się zatem spodziewać, że wraz z nadejściem ciepłych, wiosennych dni nastąpi inauguracja sezonu grillowego. Biesiadowanie we własnym ogrodzie lub na działce będzie dla wielu Polaków namiastką letniego wypoczynku” – podkreśla Dorota Sobieraj, National Sales Manager, ASM Sales Force Agency.
Jak zaznacza ekspertka – na ruszcie można przygotować właściwie wszystko – wiele rodzajów mięs i wędlin, ryby, sery, warzywa, a nawet owoce morza. „Najważniejsze, by wybierać wysokiej jakości produkty, z pewnego źródła. Kluczem do otrzymania najlepszych potraw jest także odpowiednie przygotowanie. Sukces zagwarantuje marynata skomponowana na bazie aromatycznych przypraw. Na talerzu nie może również zabraknąć odpowiednio dobranych sosów i dipów oraz warzyw. Pomidory, ogórki małosolne czy mix sałat – to tylko kilka z wielu możliwości” – wymienia Dorota Sobieraj.
Większość sklepów, wraz z wprowadzaniem oferty grillowej, ma dla swoich klientów także naczynia jednorazowe. „Rośnie ekologiczna świadomość polskich konsumentów dlatego coraz częściej poszukują oni zamienników dla plastiku. Mogą to być produkty wykonane z materiałów biodegradowalnych tj. z pulpy trzciny cukrowej, papieru, otrębów pszennych czy odpadów owocowo-warzywnych albo opakowania wykonane z surowców pochodzących z recyklingu” – wyjaśnia ekspertka ASM Sales Force Agency. Dodaje, że jest to oczywiście trend, który dopiero się rozwija. Dlatego też przewiduje, że zapewne upłynie sporo czasu zanim ekologiczna linia akcesoriów grillowych zastąpi plastikowe jednorazówki.
Kiełbasa to podstawa
Nikogo nie trzeba przekonywać, że kiełbasa jest niemalże synonimem grillowania. W sklepach w okresie wiosenno-letnim zwykle pojawiają się warianty, które przeznaczone są właśnie na ruszt. Oprócz niej w ofercie mięs i wędlin często można spotkać gotowe tacki z już zamarynowanymi i podzielonymi na porcje produktami, które zawierają karkówkę, skrzydełka czy kaszankę.
CMR podaje, że Polacy na grilla sięgają często właśnie po kiełbasę i kaszankę. Z kolei oferowane w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wyroby często są produktami paczkowanymi. „Sezon na kiełbasy paczkowane zaczyna się wraz z nadejściem cieplejszych dni w maju i trwa do sierpnia. Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych okres maj-sierpień 2020 roku był odpowiedzialny za 81% sprzedaży wartościowej kaszanki (w okresie maj-sierpień 2019 było to 78%), a w przypadku kiełbasy śląskiej było to 50% (w okresie maj-sierpień 2019 było to 55%). W analizowanym czasie kiełbasę śląska można było spotkać średnio w co piątej placówce małego formatu, podczas gdy poza sezonem jej dostępność spada do około 14%. W przypadku kaszanki, w szczycie sezonu można ją spotkać w co 17. sklepie małoformatowym, podczas gdy poza sezonem, jest praktycznie nieosiągalna w tym formacie sklepów. W przypadku kiełbasy śląskiej liderem rynku jest Animex, którego udziały w wartości sprzedaży w analizowanym okresie wyniosły ponad 50%. Największym konkurentem lidera jest Animex – blisko 30% udziałów w wartości sprzedaży. W przypadku kaszanki, pierwsze miejsce należy do Sokołowa” – wyjaśnia Ewa Pikuła, analityczka CMR.
Dobrze przyprawione
Niezależnie od tego czy na ruszt zamierzamy wrzucić dania mięsne czy warzywne – musimy je dobrze przyprawić. Producenci w czasie sezonu oferują produkty stworzone specjalnie na grilla, które są kompozycją kilku przypraw. Jednak nie brakuje też wariantów jednoskładnikowych czy marynat, które nadają potrawom z rusztu wyjątkowy smak.
Według danych CMR, przyprawy (jednoskładnikowe, mieszanki, uniwersalne oraz produkty w płynie) dostępne są w ponad 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw. W 2020 roku konsument na sklepowej półce mógł znaleźć średnio ponad 40 wariantów przypraw, z czego najszerszy wybór miał wśród przypraw jednoskładnikowych. Paula Sobol-Mazur z CMR zaznacza jednak, że średnia liczba wariantów przypraw rośnie w okresach przedświątecznych oraz latem, kiedy to klienci najczęściej sięgają po nie ze względu na sezon grillowy oraz przygotowywanie przetworów.
Jak wynika z danych CMR, w 2020 roku wartość sprzedaży całej kategorii przypraw w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła o prawie 12% w porównaniu do roku 2019. W tym czasie wzrosła również liczba sprzedanych opakowań oraz liczba paragonów zawierających przyprawy. „Szczyt sprzedaży tej kategorii przypada na okresy przedświąteczne, ale świetnie sprzedaje się ona również latem, kiedy przygotowywane są przetwory, a popularnym sposobem na spędzanie wolnego czasu są spotkania przy grillu. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. za ponad połowę obrotów całą szeroko rozumianą kategorią przypraw odpowiadały przyprawy jednoskładnikowe, jednakże co roku w okresie grillowym i latem tracą one swoje znacznie na rzecz mieszanek (na znaczeniu zyskują głównie mieszanki do grilla oraz przyprawy do ogórków)” – wyjaśnia Paula Sobol-Mazur.
Instytut zaznacza, że mimo, iż specjalne mieszanki przypraw do grilla w skali całego roku 2020 nie mały dużego udziału w wartości sprzedaży przypraw – niewiele ponad 1% – to w pierwszych tygodniach sezonu grillowego (maj i czerwiec) odpowiadały już za około 3% całej kategorii. CMR podkreśla, że wiosną i latem specjalne mieszanki przypraw na grilla można było kupić w ponad połowie sklepów małoformatowych. Z kolei klienci mogli wybierać średnio spośród 3 wariantów takich produktów.
„Najszerszą dostępność w okresie grillowym, a co za tym idzie największe udziały w wartości sprzedaży przypraw do grilla miały przyprawy z oferty firm Prymat i McCormick – w maju 2020 r. było to odpowiednio około 44% i 38%. W omawianym okresie trzecie miejsce z udziałem około 7% zajęła firma Colian z marką Appetita. W maju 2020 roku najczęściej kupowaną przyprawą do grilla w sklepach małoformatowych był Grill Klasyczny w opakowaniu 20 g z oferty firmy Prymat, kolejne miejsca pod względem popularności zajęły przyprawy Grill Klasyczny Kamis (25 g) oraz Przyprawa do Karkówki z Grilla Kamis (20 g)” – podaje Paula Sobol-Mazur, analityk CMR.
Możemy przypuszczać, że jednym z powodów wzrostu zainteresowania kategorią przypraw jest fakt, że wiele osób zaczęło samodzielnie przygotowywać posiłki w domach ze względu na obowiązujący w kraju lockdown czy też z powodu zamknięcia punktów gastronomicznych. Dlatego też w sezonie 2021 możemy spodziewać się równie silnego popytu na towary ze wspomnianego segmentu.
Keczup czy musztarda?
Oprócz przypraw suchych w sezonie nie może zabraknąć oczywiście wariantów mokrych jak keczup czy musztarda. To one dopełniają smak potraw i są wygodnym dodatkiem podczas ucztowania na świeżym powietrzu. Nie możemy też zapominać o sosach czy dressingach, które urozmaicą posiłki i dodają im aromatu.
„Według danych CMR, w okresie grillowym musztardy i keczupy dostępne były w około 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw., natomiast wszelkiego rodzaju dressingi klienci mogli znaleźć w 6-7 na 10 sklepów do 300 mkw. Średnia liczba wariantów na sklep wymienionych kategorii rośnie latem, kiedy to klienci częściej sięgają po sosy ze względu na sezon grillowy. W maju 2020 roku średnio w sklepie konsument na półce mógł znaleźć około 7-8 wariantów keczupu, 7 wariantów musztardy oraz 5 wariantów różnych smaków dressingu” – wskazuje Paula Sobol-Mazur.
Większe zainteresowanie kategorią keczupu potwierdzają porównania roczne jakich dokonał CMR. Instytut podaje, że w maju 2020 roku wartość sprzedaży keczupu w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła o prawie 16% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Lepiej niż przed rokiem sprzedawała się m.in. najpopularniejsza wersja, czyli keczup łagodny.
W badanym okresie znacznie wzrosła również wartość sprzedaży musztardy. CMR notuje go na prawie 16%. Na taką sprzedaż w największym stopniu wpłynęło większe zainteresowanie musztardami sarepskimi.
Także dressingi zanotowały wzrost wartości sprzedaży. Instytut podaje, że skok w maju 2020 w porównaniu do maja 2019 wyniósł prawie 24%. Na taki wynik przede wszystkim miały wpływ popularne sosy czosnkowe. „W tym czasie wzrosła również liczba sprzedanych opakowań oraz liczba paragonów zawierających wspomniane kategorie. Duży wpływ na te wzrosty miała także pandemia koronawirusa, kiedy to klienci robili zapasy oraz spędzali znacznie więcej czasu w domach samodzielnie przygotowując posiłki” – podkreśla Paula Sobol-Mazur z CMR.
„Keczup sprzedaje się w miarę równomiernie przez cały rok, ale początek sezonu grillowego to jeden z lepszych okresów dla tej kategorii. Dla kategorii musztard najlepszym okresem są święta (szczególnie Wielkanoc), ale zwykle kategoria ta notuje niewielkie wzrosty również pod koniec kwietnia, przed długim weekendem majowym. Od maja do sierpnia rośnie też wyraźnie znaczenie musztard w większych, plastikowych opakowaniach – o ile jesienią i zimą musztardy w stojących plastikowych tubach stanowią mniej niż 2% sprzedanych opakowań, to w sezonie grillowym ich udział rośnie do 5-6%” – wskazuje ekspertka instytutu.
Z danych paragonowych przeanalizowanych przez CMR wynika, że na początku okresu grillowego w sklepach małoformatowych do 300 mkw. klienci najwięcej wydali na keczupy firmy HJ Heinz oraz Maspexu. Produktem, który sprzedawał się najlepiej w maju 2020 roku był łagodny wariant keczupu Tortex 470 g. W tym okresie równie popularne były musztardy. Klienci najczęściej sięgali po produkty od Roleskiego i McCormicka, w szczególności po musztardę sarepską w słoiku 185 g od McCormick. Paula Sobol-Mazur wskazuje, że w przypadku dressingów, największą popularnością cieszyły się produkty od Nestlé. Ekspertka podaje, że w maju 2020 roku konsumenci najwięcej wydali na Sos tatarski w słoiku 250 ml oraz Sos czosnkowy w słoiku 250 ml marki Winiary (Nestlé).
Orzeźwienie przy grillu
Napoje są podczas imprez w plenerze bardzo istotne. Orzeźwiają, gaszą pragnienie i podkreślają smak potraw. Oprócz napojów bezalkoholowych popularne są też trunki z procentami. A wśród nich kluczową pozycją jest piwo.
Piwo jest najważniejszą kategorią alkoholową w sklepach małoformatowych do 300 mkw. pod kątem osiąganej wartości sprzedaży. „Generuje ono ponad 50% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w małym formacie. Jest to produkt silnie sezonowy, jego rotacja jest mocno związana z pogodą. Sprzedaż zwiększa się w ciepłych miesiącach, konsumenci traktują piwo jako trunek doskonale nadający się do ochłody, napój odpowiedni na imprezy plenerowe – idealny kandydat do wypicia przy grillu czy ognisku” – wskazuje Arleta Charkot, analityk danych sprzedażowych CMR.
Ekspertka informuje, że zarówno w roku 2019, jak i 2020 wolumen sprzedaży piw w maju, czyli typowo grillowym miesiącu, wzrósł o ponad 30% w stosunku do sprzedaży osiągniętej w tym samym roku w lutym. „W czerwcu roku 2020 zauważalny był już jednak wpływ pandemii oraz niższej temperatury na sprzedaż piwa (średnia temperatura w czerwcu 2020 była niższa o 3,6 stopnia niż w czerwcu 2019) – wolumen sprzedaży spadł o około 15% w stosunku do czerwca 2019. W miesiącach „grillowych” konsumenci chętniej sięgają po piwa smakowe i radlery – wolumen sprzedaży tej kategorii wzrasta od maja i w sierpniu zeszłego roku stanowił ponad 200% wolumenu tej kategorii sprzedanej w lutym 2020 w sklepach małego formatu” – precyzuje Arleta Charkot.
Ciekawą kategorią w segmencie piwa, która z roku na rok zdobywa coraz większą popularność i znaczenie w ogólnej sprzedaży, są warianty bezalkoholowe. CMR podaje, że w sezonie grillowym 2020 (maj-sierpień) zyskały one na wartości sprzedaży około 13% w porównaniu do sezonu roku 2019.
Ale trunki popularne w sezonie grillowym to też lubiane szczególnie wśród kobiet prosecco, wina czy drinki na bazie ulubionych alkoholi – m.in. ginu, wódki czy whisky. Najistotniejsze jest ich właściwe schłodzenie, stąd warto zawczasu wygospodarować na nie odpowiednio dużo miejsca w sklepowych lodówkach. Popularnością w tym okresie cieszą się też poręczne formaty alkoholi w puszkach bądź małych butelkach, które z powodzeniem można zabrać na piknik. Na znaczeniu mogą zyskiwać gotowe drinki właśnie w mniejszych pojemnościach.
Akcesoria
Należy pamiętać, że organizacja uczty na świeżym powietrzu to nie tylko pyszne jedzenie, napoje i alkohole, ale też konieczność przygotowania odpowiednich akcesoriów. Zaczynając oczywiście od samego grilla, przez węgiel i podpałkę, po jednorazowe tacki i ręczniki papierowe. Istotne będą tu również środki do czyszczenia rusztu, a także popularne i niezbędne w obecnych czasach środki do dezynfekcji nie tylko rąk, ale też powierzchni. Nie można zapominać też o bardzo istotnej kategorii jaką są repelenty na owady. Oprócz klasycznych sprayów warto zadbać o dostępność kadzideł, spiral czy plastrów, które zabezpieczą przed insektami nie tylko skórę naszego ciała, ale też cały stół, przy którym ze spokojem będziemy mogli ucztować.
„Okres majówkowy stanowi rozpoczęcie sezonu grillowego, który zwykle trwa do końca sierpnia, i w tym czasie można zauważyć wzrost liczby transakcji z typowo grillowymi produktami, takimi jak przyprawy do grilla, tacki, węgiel oraz kiełbasy. Pomimo wprowadzonych w 2020 roku obostrzeń w okresie maj-sierpień wartość sprzedaży akcesoriów grillowych wzrosła o blisko 9% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim. Za zdecydowaną większość udziałów w wartości sprzedaży odpowiada węgiel oraz brykiet drzewny, co spowodowane jest znacznie wyższą od pozostałych produktów ceną. Oprócz tego w placówkach małoformatowych możemy kupić rozpałkę, tacki oraz sztućce, a także jednorazowe grille, które w okresie maj-sierpień 2020 odnotowały niewielki wzrost udziałów w wartości sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim” – wskazuje Ewa Pikuła, analityk CMR.
Jak podkreśla ekspertka, dostępność oraz asortyment poszczególnych produktów rosną wraz z rozpoczęciem sezonu grillowego i w tym czasie produkty do grilla można dostać w 6 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw. Natomiast poza sezonem w zaledwie 3 na 10 placówek. W przypadku średniej liczby produktów na sklep, to w trakcie sezonu klienci mogli wybierać spośród około 3 produktów, jednak w pozostałych miesiącach asortyment kurczy się do 1-2 wariantów.
Na sezon grillowy 2021 wszyscy czekają z niecierpliwością. Namiastka wakacji i spędzenie czasu na świeżym powietrzu to marzenie wielu osób, które zmęczone pandemią potrzebują chwili wytchnienia. Tym ważniejsze jest odpowiednie przygotowanie sezonowej ekspozycji, która będzie zawierać wszelkie niezbędne podczas grillowania produkty. Warto zatem już teraz zadbać o właściwe zatowarowanie sklepu.
Joanna Kowalska
Redaktor