Z rynku FMCG

E-grocery i żywność rzemieślnicza na topie

Piątek, 19 marca 2021
E-commerce znajduje się na ścieżce dynamicznego rozwoju, a na pierwszy plan w dobie pandemii wysuwa się segment zakupów spożywczych z dostawą do domu. Kupowanie przed ekranem komputera lub smartfona skłania do czytania etykiet produktów i sprawdzania pochodzenia towarów – wynika z raportu o e-grocery, przygotowanego przez platformę crowdfundingu inwestycyjnego, Crowdway.pl.
Handel internetowy w Polsce rósł w latach 2016-2019 o średnio 18% rocznie. Jak wynika z raportu PMR, wraz z pandemią COVID-19 rynek e-commerce przyspieszył, a jego wartość zwiększyła się w 2020 roku o 25,6% - do 76,8 mln zł.1

Gdy penetracja Internetu w Polsce sięga już 85%, w badaniu Gemius blisko trzy czwarte internautów zadeklarowało, że skorzystało przynajmniej raz z dobrodziejstw zakupów on-line2. Jako najważniejsze zalety zakupów w sieci wymieniają przede wszystkim dostępność 24/7 i brak konieczności udawania się do sklepu stacjonarnego. Warto zaznaczyć, że dane zebrano w marcu 2020, czyli na samym początku lockdownu, który wkrótce sprawił, że „przeniesienie się do on-line” zaczęło stawać się tak dla konsumentów, jak i przedsiębiorców koniecznością.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Everli pod koniec 2020 roku, do zalet zakupów on-line najczęściej wymienianych przez internatów: dołączyło bezpieczeństwo w postaci bezdotykowej formy dostawy i bezgotówkowej płatności3.

Analitycy PwC oceniają, że wśród kategorii produktowych w e-handlu najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów pierwszej potrzeby: spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda4. Rzeczywiście, pandemiczny rok 2020 przyniósł gwałtowny wzrost e-grocery. W połowie roku 2020 przychody ze sprzedaży żywności były o 181% wyższe niż w 2019 roku5.

Pandemia zachęciła do zakupów spożywczych w sieci, ale to nie jedyna zmiana w trendach e-commerce. Jak wynika z badania „Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa”, w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią konsumenci zaczęli zwracać większą uwagę na jakość posiłku6

Najnowsze trendy na rynku e-grocery stwarzają obiecujące perspektywy rozwoju dla producentów rzemieślniczej, ekologicznej żywności, a także oferujących ją e-sklepów, które do tej pory funkcjonowały w niszy.

Działająca od 2017 roku internetowa platforma z żywnością rzemieślniczą, Poranapola.pl w obciążonym pandemią roku 2020 zrealizowała około 10 tysięcy zamówień i dostarczyła ponad 165 tysięcy produktów do domów konsumentów w całej Polsce. Obroty na platformie wzrosły w ubiegłym roku 6-krotnie.

- Choć pandemia była katalizatorem zmian w naszej firmie, tak jak i na całym rynku e-grocery, uważam, że raz rozpędzone koło napędowe będzie się toczyć dalej, w dużo szybszym tempie niż w poprzednich latach – powiedział Adrian Piwko, założyciel i prezes Pora na Pola SA.

Spółka właśnie prowadzi emisję crowdfundingową na platformie Crowdway.pl. Chce pozyskać 2,61 mln zł na akcelerację biznesu. W najbliższych latach operator e-targu, firma Pora na Pola SA zakłada średnioroczny wzrost obrotów na poziomie 150%, do 42 mln zł w 2023 roku.




1  Raport PMR eHandel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025, 2020
2  Raport „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, 03.2020
3  Polacy przekonali się do zakupów spożywczych on-line. Podsumowanie 2020 roku na rynku e-commerce, https://nowymarketing.pl/a/30563,polacy-przekonali-sie-do-zakupow-spozywczych-on-line-podsumowanie-2020-roku-na-rynku-e-commerce
4  Rynek e-commerce w Polsce będzie rósł w tempie 12 proc. rocznie, https://www.propertynews.pl/centra-handlowe/rynek-e-commerce-w-polsce-bedzie-rosl-w-tempie-12-proc-rocznie,89170.html
5  https://biznes.wprost.pl/technologie/internet/10417094/jak-rynek-e-commerce-zareagowal-na-pandemie.html,
6  Upfield, Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa 2020.



tagi: e-grocery , żywność rzemieślnicza , handel , sprzedaż , konsument , produkcja , ekonomia , gospodarka , finanse , FMCG , crowdfunding inwestycyjny ,