Kategorie produktów

Zdrowo i funkcjonalnie

Środa, 24 lutego 2021 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 02/180. Luty 2021
Moda na zdrową i funkcjonalną żywność nie słabnie. Coraz więcej klientów szuka wyrobów bio i eko, a czysta etykieta staje się dla wielu osób priorytetem. Dbanie o zdrowie i odporność poprzez dostarczanie organizmowi witamin i minerałów, zwłaszcza w czasie pandemii, nabrały ogromnego znaczenia.
Trend na produkty eko, bio, z dodatkami, które są uznane za zdrowe, trwa już od kilku lat. Przede wszystkim chodzi o wyeliminowanie z diety, a tym samym ze składu kupowanej żywności zbędnych pozycji, które niekorzystnie wpływają na organizm. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z korzyści odpowiedniego odżywiania. Co ciekawe, trendu tego nie zahamowała nawet pandemia. Jak wynika z danych Nielsen1 pandemia jeszcze mocniej przyspieszyła rozwój sprzedaży produktów bio i związanych ze szczególnymi dietami. Żywność bio odnotowała wartościowy wzrost sprzedaży o 23%, podczas gdy cały koszyk spożywczy urósł o 6%, nabiał bez laktozy o 47%, a napoje roślinne o 38% (cała Polska, okres styczeń-listopad 2020 vs analogiczny okres rok wcześniej). We wzroście pomaga szeroki wybór marek własnych największych sieci w tych segmentach.

O kolejnym wzroście popularności żywności bio, eko, vege oraz vegan świadczy liczba promocji. Według agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz UCE RESEARCH w pierwszej połowie 2020 roku promocje w sieciach handlowych na produkty bio, eko, vegan i vege wzrosły o ponad 178%. Największy przyrost dotyczył kategorii eko osiągając 640%. Z kolei najmniejszy wzrost odnotowała kategoria artykułów dla vegan – ponad 80%.

Zdrowa półka

Zdrowe odżywianie dla wielu konsumentów jest codziennym nawykiem. „Produktów z kategorii bio czy eko dziś nie traktujemy już jako chwilowej mody czy trendu. Ten asortyment staje się codziennym wyborem coraz większej grupy konsumentów, którzy bardzo świadomie kształtują swój zdrowy styl życia i przykładają ogromną wagę do jakości dokonywanych zakupów” – mówi Dorota Sobieraj, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency.

W związku z tym w sklepach znajdują się już całe półki przeznaczone na asortyment w jak najmniejszym stopniu przetworzony, bio, eko, bez laktozy czy bez glutenu. Jak zaznacza Dorota Sobieraj, detaliści powinni potraktować to jako szansę na dodatkową sprzedaż i już teraz rozwijać półkę ze zdrową żywnością. „Zainteresowanie tego typu produktami z pewnością będzie rosnąć, zwłaszcza teraz – w kolejnym roku pandemii, gdy wszyscy przykładamy większą wagę do kwestii zdrowotnych czy wzmacniania odporności – również poprzez dietę” – dodaje.

Przy tworzeniu półki ze zdrową żywnością należy zwrócić uwagę na kilka aspektów. „Polacy coraz chętniej i dokładniej czytają etykiety, są bardzo wrażliwi na wszelkie uchybienia w zakresie deklarowanej jakości czy składu. Dlatego kompletując półkę eko/bio sprzedawcy muszą zwrócić baczną uwagę na jakość i skład oferowanych produktów” – zaznacza Dorota Sobieraj.

Oprócz tego znaczenie ma również opakowanie produktu. „Grupa konsumentów poszukująca w sklepach zdrowej i funkcjonalnej żywności jest w stanie zapłacić za nią więcej niż za standardowe artykuły z danej kategorii. Czysta etykieta, krótki i czytelny skład, biodegradowalne lub pozbawione plastiku opakowania – skutecznie przyciągają świadomych konsumentów” – podkreśla ekspertka ASM Sales Force Agency.

Przy kompletowaniu półki ze zdrową żywnością warto także zwrócić uwagę na komplementarność produktów. „Coraz bogatsza oferta firm w zakresie zdrowej żywności daje również szersze możliwości merchandisingowe. Dziś możemy zaproponować klientom już nie tylko przysłowiowe »eko jajka«, lecz także organiczne zioła i przyprawy, bio słodycze i wszelkie inne produkty spożywcze. Dlatego detaliści mogą już z powodzeniem tworzyć półkę komplementarną, odpowiadającą wysokim wymaganiom konsumentów. Przykład? Obok bio jogurtów czy maseł orzechowych, warto umieścić suszone superfoods, eko dodatki, zdrowe muesli czy mleka roślinne. W tym aspekcie sprzedawcy powinni trzymać rękę na pulsie i uważnie śledzić żywieniowe trendy tak, by klienci w sklepie na bieżąco mogli znaleźć na  »zdrowej półce« wszystko, czego potrzebują” – radzi Dorota Sobieraj.

Podstawy odżywiania

Do podstawowych zasad zdrowego odżywiania należy przede wszystkim regularność posiłków, wybieranie produktów jak najmniej przetworzonych oraz włączenie do jadłospisu dużej ilości warzyw i owoców. Dietetycy wskazują również na konieczność ograniczenia ilości węglowodanów w diecie, stąd obniżanie lub eliminacja cukrów w wielu produktach na rynku. Nadmierne ich spożywanie, zwłaszcza tych, które znajdują się w słodyczach, słodzonych napojach czy słodzonych przetworach owocowych prowadzi bowiem do nadwagi, otyłości oraz cukrzycy typu 2. Z drugiej strony węglowodany pełnią ważną funkcję w organizmie, dlatego nie może ich zabraknąć. Warto jednak dbać o ich prawidłowe spożycie w proporcjach uzależnionych od ilości aktywności fizycznej w ciągu dnia. Można też dbać o ich dostarczanie poprzez jedzenie owoców, warzyw, razowego i pełnoziarnistego pieczywa oraz kasz.

Owoce czy warzywa dzisiaj w sklepie znajdziemy nie tylko na typowo przeznaczonym do tego stoisku, ale również w postaci soków czy musów. To doskonała forma dostarczenia wielu korzystnych dla zdrowia substancji, zwłaszcza najmłodszym.

Kuchnia roślinna

Rynek wege staje się coraz większy i coraz bardziej zyskowny. Jak wynika z raportu „European Union agricultural outlook for 2018-2030” spożycie mięsa per capita spadnie w samej Unii Europejskiej z obecnych 70 kg rocznie do 68 kg w 2030 roku. Wszystko dzięki coraz większej świadomości społeczeństwa dotyczącej wpływu mięsa na zdrowie oraz warunków w jakich hodowane są zwierzęta.

Wzrostową tendencję do prowadzenia diety roślinnej wśród Polaków potwierdzają również wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Upfield . Prawie 1/3 badanych przyznała, że podczas pandemii kupowała więcej niż zwykle produktów pochodzenia roślinnego. Ponad 35% osób przyznało, że spożywało więcej warzyw, a ponad 29% – więcej owoców.

Z raportu zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl wynika, że weganizm jest pojęciem coraz lepiej znanym Polakom. Ponad 60% respondentów wskazuje, że wiąże się on z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału. Z publikacji „Kuchnia roślinna w Polsce” dowiadujemy się również, że aż 73% osób jadających dania w pełni roślinne wybiera je ze względów zdrowotnych. Podczas badań zapytano co skłoniłoby Polaków do częstszego jedzenia w 100% roślinnych dań. Najwięcej osób wskazało na niższą cenę roślinnych produktów/składników w sklepach. Na kolejnych miejscach znalazły się: gwarancja dobrze zbilansowanej diety, lepszy smak roślinnych dań, przygotowywanie ich przez kogoś innego oraz większa dostępność roślinnych dań w restauracjach. Jakie potrawy w wersji roślinnej cieszyłyby się największą popularnością? Na pierwszym miejscu znajdują się pierogi – tę potrawę wskazało 35% respondentów. Na kolejnych miejscach, z jedynie nieco mniejszą liczbą wskazań, znajdują się: kotlety, pizza, kebab i burger oraz zupy, np. rosół, pomidorowa, żurek. Z raportu wynika także, że do najbardziej znanych produktów roślinnych w Polsce należy hummus – potrawę tę wskazało 85% respondentów. Jeśli chodzi o produkty odzwierzęce to najtrudniej Polakom byłoby zrezygnować z sera żółtego – odpowiedź wskazało 65% badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się: jogurt, mięso w postaci np. kotletów i innych dań, śmietana, majonez oraz pasztet mięsny.

Kuchnia roślinna i produkty roślinne pojawiają się wśród kluczowych trendów także na 2021 rok. A coraz więcej firm chętnie inwestuje w produkty pochodzenia roślinnego ze względu na rosnący popyt.

Ryby

O negatywnym wpływie mięsa na zdrowie słyszymy coraz częściej. Nadmiar mięsa, zwłaszcza czerwonego i przetworzonego, związany jest ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Mamy na to mnóstwo dowodów naukowych. Światowe autorytety z zakresu zasad prawidłowego odżywiania zalecają, aby zminimalizować jedzenie wędlin i mięsa czerwonego na rzecz ryb, niewielkiej ilości drobiu oraz nasion roślin strączkowych. Ryby to bardzo wartościowy produkt. Białko w nich zawarte jest nieco lepiej przyswajalne niż białko zwierząt rzeźnych, ponadto ryby są źródłem witamin, składników mineralnych i nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego są tak ważnym składnikiem diety.

Badania GfK Polonia pokazują, że w 98,6% gospodarstw domowych kupuje się ryby. Najpopularniejsze są ryby wędzone (78,5%), mrożone (76%) i ryby świeże (56,7%). Z kolei po konserwy rybne sięga 85% Polaków.

Przekąski

Do zdrowych przekąsek dostępnych w sklepach należą przede wszystkim batony – oczywiście te zbożowe. Według CMR, batony funkcjonalne, zbożowe i owocowe odpowiadają razem za ok. 6% wartości sprzedaży batonów w sklepach małego formatu do 300 mkw.

„Najwięcej paragonów z tymi produktami notuje się we wrześniu i październiku, kiedy to uczniowie wracają do szkół. Popularnością cieszą się wtedy batony producenta Nestlé (m.in. marka Nesquik i Cini Minis), który jest jednym z liderów na tym rynku” – informuje Zofia Fedak.

Bio, eko, vege, vegan czy żywnośc funkcjonalna to obecnie must have w każdej palcówce. Warto dodatkowo wyróżnić taką półkę w sklepie, by każdy klient szukujący danych produktów miał ułatwione zadanie.

Monika Kociubińska
Redaktor





1Komunikat prasowy Nielsen Polska,  Warszawa, 4 stycznia 2020, „12 wybranych faktów ze świata FMCG w 2020”.




tagi: zdrowie , dieta , zdrowa żywność , sprzedaż , handel , produkty spożywcze , konsument , rynek spożywczy ,