Kategorie produktów

Świąteczne porządki od A do Z

Wtorek, 23 lutego 2021 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 02/180. Luty 2021
Aby dom lśnił w czasie Wielkanocy musimy zawczasu go posprzątać. A w tym pomoże szeroka oferta produktów chemii gospodarczej – spray’e do czyszczenia blatów, środki do pielęgnacji i mycia podłogi, preparaty zabezpieczające meble przed osiadaniem kurzu, płyny do mycia szyb i luster czy wszelkie specjalistyczne pozycje do sprzątania. łazienki i kuchni.
Rok 2020 wpłynął na wiele kategorii produktowych. Część spośród nich charakteryzowała się zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem i rotacją, inne z kolei zanotowały nieprawdopodobne piki sprzedażowe.

Zgodnie z danymi CMR wartość sprzedaży produktów do sprzątania w pierwszym kwartale 2020 roku całościowo zwiększyła się o 20% w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Jak dodaje Katarzyna Cieślik, analityczka z CMR: „(…) wolumen sprzedaży tej kategorii zwiększył o ok. 16% w sklepach małoformatowych do 300 mkw.”.

Gorący czas porządków

Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami. Przedświąteczne miesiące to, jak co roku, czas wyjątkowy. Wydłużający się dzień oraz wpadające do mieszkania pierwsze wiosenne promienie słoneczne motywują do uprzątnięcia całego domu. Po zimie lista zadań do wykonania staje się znacznie dłuższa – dokładne uporządkowanie i odkurzenie mieszkania, wymiana ubrań z zimowych na wiosenne i letnie, mycie okien, pranie firanek… Mimo że w obecnej sytuacji święta spędzane będą w mniejszym gronie, nadal motywują do przygotowań przedświątecznych i gruntownych porządków. W związku z tym warto przygotować w sklepie kompleksową półkę z chemią gospodarczą już teraz.

„W pierwszym kwartale 2020 roku środki czystości można było znaleźć w ponad 80% sklepów małoformatowych” – informuje Katarzyna Cieślik z CMR. Najczęściej do koszyków zakupowych konsumentów trafiały płyny do toalet i płyny do mycia szyb, które w tym czasie charakteryzowały się również najwyższą dystrybucją, a także płyny do mycia naczyń.

Po jakie produkty sięgają konsumenci?

Cotygodniowe rutynowe czy przedświąteczne gruntowne – każde porządki rządzą się swoimi regułami. Ich podstawą jest zawsze odpowiedni plan (ten w głowie lub spisany na kartce), sprawdzone produkty oraz oczywiście pozytywne nastawienie! Zaczynamy od solidnego oczyszczenia i odkurzenia wszystkich pomieszczeń, później przechodzimy do dokładnego umycia powierzchni. Sklepowa półka powinna udźwignąć wszelkie produkty niezbędne do wykonania tych czynności.

W gorącym okresie porządków przedświątecznych najważniejsza jest dostępność asortymentu. Zgodnie z danymi CMR, w pierwszym kwartale 2020 roku środki czystości charakteryzowały się wysoką dostępnością – konsumenci mogli je znaleźć w 80% placówek małoformatowych – oraz stosunkowo szeroką półką. Jak informuje Katarzyna Cieślik: „(…) w typowym sklepie małoformatowym, który oferował środki czystości na półce znajdowało się średnio 8 wariantów płynów do naczyń, 7 wariantów płynów do toalet i 3 rodzaje płynów do mycia szyb. Mleczka i proszki czyszczące, produkty do czyszczenia podłóg i dywanów oraz preparaty do czyszczenia mebli dostępne były średnio w 2 wariantach”.

Wśród produktów, które znajdą się na półce sklepowej, nie może zabraknąć tych sprawdzonych i chętnie kupowanych przez konsumentów. Każda placówka handlowa rządzi się swoimi regułami, warto przed marcowym okresem porządków przeanalizować po które marki konsumenci sięgają najchętniej. Zgodnie z danymi CMR, w pierwszym kwartale 2020 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. największe udziały w wartości sprzedaży osiągnęło 3 producentów – Unilever, Grupa Inco oraz Henkel, którzy łącznie posiadali niemal połowę udziałów wartościowych sprzedaży. Jak informuje Katarzyna Cieślik: „Marki, które osiągnęły największe udziały w wartości sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 roku to Ludwik (Grupa Inco), Domestos (Unilever), Fair (Procter&Gamble) i Bref (Henkel)”. Jednak podczas tworzenia oferty chemii gospodarczej w sklepie warto pamiętać także o markach własnych, których atrakcyjne ceny mogą skusić niezdecydowanych konsumentów.

Na specjalne miejsce na półce zasługują także produkty ekologiczne, o możliwie krótkich i naturalnych składach, w opakowaniach powstających w harmonii ze środowiskiem naturalnym. Cały czas powiększa się grupa konsumentów, którzy poszukują rozwiązań o możliwie minimalnym oddziaływaniu na środowisko naturalne oraz delikatnych w kontakcie ze skórą. Producenci oferują całe linie znanych produktów, w których redukowane są składniki syntetyczne oraz plastik.

Wyjątkowa kuchnia i pachnąca łazienka

Szczególnej uwagi podczas porządków wymaga toaleta i kuchnia – są to miejsca, w których zbiera się mnóstwo bakterii i zarazków. W pierwszym przypadku najlepiej rozpocząć porządki od dokładnego umycia oraz dezynfekcji wszystkich powierzchni – muszli klozetowej, umywalki, spłuczki czy mydelniczki. Na tym etapie przydadzą się preparaty, które nie tylko pozostawią powierzchnie czyste, ale także dokładnie je zdezynfekują oraz wyeliminują nieprzyjemne zapachy. Poza tym, niezbędne są akcesoria. Należy pamiętać o używaniu różnych ścierek do różnych pomieszczeń – dzięki temu nie przeniesiemy zarazków z WC na inne powierzchnie w mieszkaniu. Warto, aby na półce z chemią gospodarczą znalazły się także zawieszki toaletowe – te w formie żelowych pasków lub w tradycyjnych koszyczkach.

W kuchni również przyda się uważna dezynfekcja. Blat lub deska do krojenia to powierzchnie, które często bagatelizujemy podczas codziennego uprzątania. W rzeczywistości w miejscach, które mają kontakt z surową żywnością zbierać mogą się niebezpieczne bakterie, takie jak pałeczki salmonelli po jajkach. Są to niebezpieczne dla zdrowia bakterie, dlatego o dezynfekcji deski do krojenia i blatów trzeba pamiętać na co dzień. Przechodząc jednak do gruntownych porządków w kuchni sprzątanie warto zacząć od szafek. Wielu Polaków w okresie pandemii decydowało się na większe zakupy robione rzadziej. Wskutek tego działania sporo kuchennych szafek zapełniło się półproduktami o długich datach przydatności. Wiosenne porządki to najlepszy moment na rozeznanie się wśród produktów spożywczych znajdujących się w szafkach kuchennych. Dzięki temu zapobiegniemy marnowaniu żywności. Na kolejnych etapach porządków kuchennych przystępujemy do dokładnego oczyszczenia (oraz dezynfekcji) powierzchni. Przydadzą się zatem środki czystości, które poradzą sobie z uporczywymi zabrudzeniami oraz tłuszczem. Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest płyn do mycia naczyń. Warto jednak pod ręką posiadać także specjalistyczny preparat, którym dokładnie zdezynfekujemy powierzchnie mające kontakt z surową żywnością.

Wyczekiwane mycie okien

Poza zbliżającą się Wielkanocą, pamiętajmy również o 21 marca, czyli pierwszym dniu kalendarzowej wiosny. To właśnie wtedy rozpoczyna się czas mycia okien! Przez okna do mieszkania wpada coraz więcej promieni słonecznych, które demaskują brudne po zimie szyby. Polacy przygotowując mieszkania do świąt bardzo często rozpoczynają porządki właśnie od wyczekiwanego mycia okien. Potwierdzają to dane paragonowe zebrane przez CMR. Jak informuje ekspertka instytutu: „W marcu 2020 roku liczba transakcji płynów do mycia szyb była niemal dwukrotnie wyższa niż w lutym”. Tym samym, płyny do mycia szyb znalazły się wśród 3 najlepiej sprzedających się produktów czyszczących w pierwszym kwartale 2020 roku. Wpływ na to z pewnością ma także duża dostępność tych preparatów w sklepach małoformatowych.

Porządki przedświąteczne wymagają odpowiednich produktów. Dlatego już teraz warto zastanowić się nad odpowiednim zatowarowaniem sklepu. 

Anna Pańczyk
Redaktor



tagi: świąteczne porządki , drogeria , produkty do czyszczenia , środki czyszczące ,