Wiadomości

Grudniowa koniunktura gospodarcza w handlu

Czwartek, 31 grudnia 2009
W grudniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu kształtuje się na poziomie minus 6 (minus 2 w listopadzie). Poprawę koniunktury sygnalizuje 16 proc. badanych przedsiębiorstw, natomiast jej pogorszenie - 22 proc. (przed miesiącem odpowiednio 17 i 19 proc.). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie - podał Główny Urząd Statystyczny.

Dodatni wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury odnotowano dla branż gospodarstwo domowe - plus 6 (plus 10 w listopadzie) oraz włókno, odzież, obuwie - plus 2 (plus 10 przed miesiącem). Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury dla branży żywnościowej wynosi minus 1 (w listopadzie plus 3), a dla branży pojazdy samochodowe - minus 2 (w ubiegłym miesiącu plus 1).

Spośród badanych jednostek, w grudniu 5,3 proc. deklaruje, że nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (5,5 proc. w listopadzie br., 4,9 proc. przed rokiem). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje - podobnie jak miesiąc temu - 67 proc. przedsiębiorstw, w grudniu 2008 r. - 71 proc.), kosztami zatrudnienia (56 proc. w grudniu, 57 proc. przed miesiącem, 62 proc. przed rokiem) oraz wysokimi obciążeniami na rzecz budżetu (51 proc. w grudniu i listopadzie br., 54 proc. rok temu).

W porównaniu z grudniem ubiegłego roku najbardziej wzrosła uciążliwość barier związanych z: trudnościami w rozrachunkach z kontrahentami (z 14 do 24 proc.), niedostatecznym popytem (z 36 do 44 proc.), trudnościami z uzyskaniem kredytów bankowych (z 8 do 12 proc.), a także wysokością odsetek bankowych (z 14 do 17 proc.).

(maj)