Kategorie produktów

Zdrowie na topie. Rozmowa z Arturem Gajewskim, Dyrektorem Marketingu w Purella.

Wtorek, 08 grudnia 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 12/178. Grudzień 2020
Zdrowa żywność, a także produkty eko i bio to wciąż kategorie z dużym potencjałem. Na rynku nieprzerwanie pojawiają się nowe pozycje z kategorii Superfoods. O ich ogromnym znaczeniu, działaniach firmy, a także aktualnych trendach rozmawiamy z Arturem Gajewskim, Dyrektorem Marketingu w Purella.

Superfoods jest wciąż wyjątkową pozycją w całym sektorze. Jak obecnie wygląda rynek tych produktów w Polsce?

Konsumenci mają coraz wyższe wymagania odnośnie jakości produktów i czystej etykiety. W tym roku na sytuację produktów żywnościowych mocno wpłynęła pandemia. Konsumenci coraz większą uwagę przywiązują do zdrowia, a wyroby, które wybierają, muszą spełniać określone wymagania. Żywność po COVID-19 powinna mieć przejrzysty skład, a przejrzystość pojawiać się będzie w całym łańcuchu procesu produkcyjnego i dystrybucji towarów. Konsument chce wiedzieć i mieć pewność – oczekuje jasnych, czytelnych informacji. Według badań, przeprowadzonych przez Innova Market Insights, aż 6 na 10 konsumentów jest zainteresowanych szczegółowymi informacji odnośnie pochodzenia produktów żywnościowych. Rośnie popyt na składniki pochodzenia roślinnego, zrównoważone uprawy, superfoods (superżywność). Coraz częściej gotujemy w domu i ten trend nabierze rozpędu. Chcemy jeść smacznie, wygodnie i szybko przygotowywać posiłki.

Produkty superfoods wchodzą również do coraz szerszej dystrybucji. Przez ostatnie 6 miesięcy bardzo intensywnie rozwijamy działania w sieciach, które również odczytują oczekiwania klientów. W sieci Rossmann mamy pełną gamę ponad 20 naszych superfoods, z siecią Carrefour intensywnie rozwijamy dedykowane półki superfoods, gdzie znajdą się również musli z dodatkiem superfoods. Kategorie wspierające healthy lifestyle notują ogromne wzrosty i zainteresowanie z czego bardzo się cieszymy, ponieważ całe nasze portfolio się idealnie wpisuje się w ten trend.

Czy w portfolio pojawią się w najbliższym czasie nowości? Jakie pozycje dołączyły w ostatnim czasie do oferty?

W Purella pipeline z nowościami mamy dość rozbudowany. W 2019 roku wprowadziliśmy ponad 50 nowych produktów w kilku kategoriach. Rok 2020 poświęciliśmy na budowanie dystrybucji, komunikację i specjalne projekty sprzedażowo-marketingowe w celu wsparcia naszego szerokiego portfolio. Niemniej, nie bylibyśmy sobą, gdyby na rynek nie weszły nowości. W kilku kategoriach pojawiły się nowe warianty smakowe musli, shotów, 3 nowe pozycje superfoods jak Kurkuma, Nasiona lnu, Siemię lniane złociste. Z kolei w BeRAW – nowy baton proteinowy na bazie białka jajka bez czekolady oraz nowe kremy orzechowe. W linii BeRAW w tym roku przygotowujemy się intensywnie na wprowadzenie w I kwartale 2021 roku zdrowych przekąsek dla dzieci w trzech kategoriach produktowych, ale szczegóły zdradzimy dopiero w lutym.

W listopadzie na rynek weszła najnowsza linia Supermix. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszym konsumentów, opracowaliśmy z dietetykami innowacyjne produkty w nowej kategorii. Supermix to mieszanki wyselekcjonowanych w 100% naturalnych produktów superfoods, dobrane wedle wartości odżywczych tak, aby optymalnie wspierać 5 różnych funkcji: Odporność, Energia, Detox, Antyoksydanty i Plant Protein. Produkty Supermix to prawdziwe bomby witaminowe łączące różne moce wartości odżywczych z poszczególnych superfoods oraz liofilizowanych owoców.

Które produkty z oferty Purella są obecnie najpopularniejsze? Czy pandemia wpłynęła na zmianę nawyków konsumenckich?

Udziały sprzedaży poszczególnych produktów i kategorii mocno się zmieniły. Linia BeRAW, która jeszcze rok temu była corem sprzedaży Purella obecnie stanowi 50% udziału wartościowego obrotu firmy. Wynika to głównie z wprowadzenia dużej ilości nowości pod linią Purella Superfoods i dużego sukcesu tych produktów na rynku. Mocno przyczyniła się do tego również pandemia. Produkty impulsowe notowały spadki – batony aż do 40%. Na szczęście BeRAW – mimo negatywnego impaktu pandemii – obronił się, i pomimo, że nie realizujemy planowanego wysokiego wzrostu to nadal jesteśmy na plusie w porównaniu do ujemnych wyników rynku.

Wśród strachu przed pandemią konsumenci chcą się chronić i sięgać po rozwiązania wspierające system immunologiczny, takie jak naturalne suplementy i spożywanie zdrowej żywności. Dieta i styl życia odgrywają kluczową rolę w zdrowiu i odporności. Jak wskazuje firma Mintel – 64% konsumentów martwi się o zdrowie swoje i bliskich. Jak wiadomo – istnieje silny związek między odżywianiem a odpornością. Purella Superfoods odpowiada na potrzeby konsumentów dostarczając produkty wspierające układ immunologiczny, a w swoim portfolio mamy ich pełen pakiet.

Czy pandemia wpłynęła na świadomość konsumentów na temat potrzeby zdrowego odżywiania?

W lutym i marcu roku 2020, według danych Google Trends, aż o 670% wzrosła zbieżność w wyszukiwaniu słów: „żywność” i „układ odpornościowy”. Słowa te, wpisywane w wyszukiwarce razem, to potwierdzenie wzrostu świadomości jak dużą wagę ma prawidłowe żywienie. Statystyki dowodzą, iż dostarczane organizmowi składniki odżywcze mają znaczenie dla funkcjonowania układu odpornościowego. Insights Now podaje, że to właśnie pandemia koronawirusa znacznie wpłynęła na świadomość konieczności stosowania zdrowej diety. Wielu z nas zrozumiało znaczenie wysokiej jakości naturalnych substancji, łatwo przyswajalnych przez organizm. Kupujemy coraz więcej produktów funkcjonalnych, a superfoods zyskują na popularności.

Kolejna kategoria produktowa, która obecnie bardzo intensywnie się rozwija i staje bestsellerem to shoty imbirowe. Purella jako jedna z pierwszych wprowadziła linię napojów na bazie imbiru i superfoods na polski rynek. Nasze produkty pod nazwą SuperShots to obecnie lider w tej kategorii. SuperShot Energy dodaje energii, SuperShot Recovery wspiera odporność, oczyszczająco działa SuperShot Detox, bombą antyoksydantów jest SuperShot Antiox, a wiśnia i melisa w SuperShot Relax zapewniają odprężenie.

Purella SuperShots to idealne rozwiązanie wpisujące się w kategorię „Ready To Go”, a także strefę impulsową w każdym punkcie sprzedaży. To również świetna alternatywa dla sztucznych energetyków, shotów, napojów pobudzających. Napoje Purella Superfoods są w 100% naturalne, dodają energii i regenerują. Kategoria napojów (wyłączając napoje bezalkoholowe) rośnie bardzo dynamicznie. Według raportu KPMG wartość sprzedaży na rynku polskim sięgnie 24,7 mld zł, co stanowić będzie 13% wzrostu. Wierzymy, że produkty SuperShots to czysta wartość dodana dla kategorii napojów, która nie kanibalizuje asortymentu i daje dodatkową wartość poprzez zwiększenie koszyka zakupowego. Dystrybucja bardzo szybko rośnie, a zainteresowanie nowych sieci jest bardzo duże.

Purella znana jest ze swojego nowatorskiego podejścia do tworzenia produktów jak i prowadzonych działań. Czym dla firmy jest innowacyjność?

To prawda – w Purella od zawsze kierujemy się nieposłuszeństwem myślenia. Słuchamy i obserwujemy, aby wychodzić z odpowiednimi konkluzjami i dostosowywać produkt czy komunikację do potrzeb konsumentów, często wyprzedzając rynek. Trzeba być innowacyjnym, bo to oznacza, że spełniamy potrzeby klienta. Działamy szybko i intuicyjnie. Wychodzimy z założenia, że gdy nie jesteś innowacyjny, nie warto konkurować!

Jak rozumiemy bycie innowacyjnym? Jako poprawianie funkcji produktu. Nie zawsze jest to technologia czy nowatorskie podejście do składników. Budowanie innowacyjności polega na realizacji funkcji produktu w lepszy sposób, a nie na myśleniu o tym, jak robić wszystko inaczej i fajniej.

Uważamy, że jedną z największych innowacji w kategorii Superfoods było wprowadzenie przez Purella małych gramatur produktowych do tej kategorii, oferując konsumentom funkcjonalne produkty w dobrej cenie i szeroko edukując o ich zastosowaniu oraz wartościach odżywczych. Pokazując w lepszy sposób czym są te produkty, ulepszając ich zastosowanie i co równie ważne – dostępność finansową dla wszystkich.

Na tym właśnie polega innowacja i realizacja naszej misji demokratyzacji zdrowego odżywiania. Budujemy nawyki, inspirujemy do dbania o siebie przy różnych okazjach i porach dnia. Chcemy, aby zdrowe odżywianie było dostępne dla każdego, a Purella stała się liderem kategorii. Naszym celem jest zrobić z superfoods przyprawy nowej generacji, które dostarczają nie tyle smak, co wartości odżywcze.

Jakie są obecne plany firmy?

Po analizie obecnej sytuacji na rynku startujemy z nowym modelem biznesowym – Purella Wellbeing. Związany jest z naszą działką e-commercową, która dostała obecnie wysoki priorytet w naszej firmie.

W Purella wierzymy, że dobre samopoczucie (ang. wellbeing) pracowników w każdej organizacji odgrywa ogromną rolę, szczególnie w obecnym, trudnym okresie. Wykorzystując nasze produkty stworzyliśmy holistyczne rozwiązanie, które codziennie wspiera ich funkcjonowanie, dbając o umysł i ciało, przyczyniając się do zwiększenia efektywności i zaangażowania. Wchodząc w nowy kanał sprzedaży i startując z modelem biznesowym chcemy te dobre praktyki przenieść i przetransformować Customer Experience w unikalny Employee Experience, tworząc rozwiązania, które przyczynią się do zadowolenia pracowników, podniesienia efektywności i motywacji.

Purella Wellbeing to projekt, który ma na celu edukację na temat zdrowego żywienia, tego jak wpływa ono na naszą efektywność w pracy, motywację pracowników i budowę zaangażowania. W ramach naszego programu oferujemy specjalnie skomponowany zestaw super zdrowych produktów, które mają na celu poprawę odporności, koncentracji i pracy umysłu. Wszystkie produkty jak i zestaw zostały skomponowane wspólnie z naszą ekspertką dietetyki – dr Hanną Stolińską oraz ambasadorkami: Ewą Chodakowską i Anną Starmach. W skład zestawu wchodzą takie produkty jak superfoody, shoty z imbiru i kurkumy, ciasteczka z probiotykami, a także wegańskie suplementy, czy mieszanki herbat ziołowych. Więcej informacji na temat Purella Wellbeing na stronie: www.purella.pl/wellbeing.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska

 

tagi: Artur Gajewski , Purella , Superfoods , zdrowa żywność , eko , bio , dieta , zdrowie , produkty spożywcze , sprzedaż , handel , hurt , detal , konsument , rynek spożywczy ,