Kategorie produktów

Jacek Behnke, Członek Zarządu i Dyrektor ds. Licencji w Trefl S.A. wprowadza nas w bajkowy świat Rodziny Treflików

Czwartek, 15 października 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/176. Październik 2020
Bajki potrafią obudzić dziecko w każdym dorosłym. A dla najmłodszych są źródłem czerpania prawidłowych wzorców. Kiedy postaci z animacji wkraczają na produkty codziennego użytku – wywodzące się z nich cenne wartości możemy celebrować w każdej chwili. W bajkowy świat Rodziny Treflików wprowadza nas Jacek Behnke, Członek Zarządu i Dyrektor ds. Licencji w Trefl S.A.
Rodzina Treflików – wyjątkowa bajka, która podbiła serca polskich rodzin. Wyjątkowa również dlatego, że jako pierwsza polska animacja posiada licencjonowane produkty na taką skalę. A zaczęło się…?

…dawno, dawno temu…(śmiech). Wszystko tak naprawdę zaczęło się wiele lat temu, kiedy właściciel całej Grupy Trefl oraz KAZstudio (tu powstaje bajka), Kazimierz Wierzbicki, postanowił otworzyć pierwszą w Polsce fabrykę puzzli. To był rok 1985 i nikt wówczas nie przypuszczał, że stworzy grupę, która będzie dostarczała rozrywkę ludziom na całym świecie.

Dziś puzzle, gry i zabawki od Trefla dystrybuowane są na cały świat, a firma stale się rozwija. Mamy własny Dział Badań i Rozwoju, w którym kreujemy, tworzymy, a także testujemy nasze produkty – tylko te najlepsze trafiają na rynek. Mało kto zdaje sobie sprawę, że Trefl S.A. był jedną z pierwszych firm w Polsce, które zdobyły licencję Disneya. W ówczesnych czasach trzeba było wiele wysiłku i wytrwałości, żeby zdobyć ich zaufanie. Obecnie posiadamy największe światowe licencje, w tym dwie własne: Rodzinę Treflików oraz Bobaski i Miś.

W skład grupy wchodzą także dwie spółki sportowe, Trefl Gdańsk (siatkówka mężczyzn) oraz Trefl Sopot (koszykówka mężczyzn), agencja reklamowa Baltic Media Group, oraz KAZstudio S.A. (do niedawna Studio Trefl S.A.), gdzie powstają animowane bajki dla dzieci.

W tym roku powstało też Wydawnictwo Trefl oraz Gdyńskie Centrum Animacji. Jak widać, to nie przypadek, że właśnie tutaj narodziła się Rodzina Treflików. Studio zostało założone w 2013 roku w Gdyni, w celu stworzenia bajki pozbawionej przemocy, z mądrym i wartościowym przesłaniem. Sukces Rodziny Treflików pokazał, że dzieci i ich rodzice szukają takich animacji.

Bajkowy świat w codziennym życiu – to jeden z celów licencjonowanych gier i puzzli firmy Trefl. Co obecnie jest w ofercie?

Mamy bardzo szeroką ofertę, fani bajek z całego świata znajdą u nas coś dla siebie. Dotyczy to zarówno popularnych programów telewizyjnych, jak i hitów kinowych. Tym bardziej cieszy fakt, że w 2020 roku nasze gry oparte na licencji Rodzina Treflików znalazły się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się gier licencyjnych. To dla nas sygnał, że zarówno bajka, jak i oparte na niej produkty mają już spore grono fanów.

Gry takie jak Skoczki czy Grzybobranie z Rodziną Treflików to absolutne bestsellery…

Warto podkreślić, że nie jesteśmy jedynym producentem korzystającym z licencji Rodzina Treflików. Na rynku dostępny jest już całkiem spory asortyment z Treflikami: pościel, zabawki, odzież, fonografy, kolorowanki czy nawet pianki do dezynfekcji rąk dla dzieci i woda mineralna. Na półkach właśnie pojawiła się kolekcja „Dobranoc, Trefliki na noc”, w skład której wchodzą książeczki dla dzieci, puzzle i gry – łącznie kilkanaście różnych pozycji. Cała seria jest mocno wspierana kampanią telewizyjną, digital oraz PR.

Rodzina Treflików jest też pierwszą licencją bajkową, która znalazła się na kartach pracy dla przedszkolaków! To innowacyjny projekt realizowany przez Wydawnictwo Edukacyjne Podręcznikarnia. Od tego roku szkolnego przedszkolaki mogą się uczyć z materiałów z bohaterami Rodziny Treflików. To z kolei jest dowód na to, że udało się nam zrealizować założenia stworzenia edukacyjnej, wartościowej bajki dla dzieci.

Teraz uwielbiane przez dzieci postaci Rodziny Treflików zawitają również na przekąskach i słodyczach…

Warto zaznaczyć, że to nie będą zwykłe słodycze i przekąski, ale takie, które mogą zastąpić tradycyjne batony i ciastka albo pomóc w ograniczeniu ich spożycia.

Produkty z licencją zostały dobrane specjalnie do potrzeb widzów bajki – jak będzie wyglądało portfolio? Kto jest producentem?

Rodzina Treflików to bajka, w której dzieci znajdują dużo treści o zdrowiu, dobrym zachowaniu czy ekologii. Staramy się, żeby produkty na licencji były spójne z przekazem bajki. Tak jest i w tym przypadku.

Producentem jest Dutch Pie Supply. Jest to firma holenderska, ale została założona przez Polkę. Na potrzeby licencji stworzono specjalną linię przekąsek i słodyczy dla dzieci, w skład której wchodzą: suszone jabłka i owoce, owocożelki oraz ciastka marchewkowe i brownie. Wszystkie produkty są bez szkodliwych konserwantów, barwników i na bazie naturalnych soków owocowych.

Jak będzie wspierane wejście produktów na rynek?

Specjalnie dla tej linii zostały utworzone dedykowane kanały w social media. Prowadzona jest silna kampania online, w prasie branżowej oraz zaplanowana współpraca z influencerami i celebrytami. Cała kampania zakłada silną komunikację o zdrowym odżywianiu i nawykach żywieniowych wśród dzieci.

Pierwsze produkty będzie można znaleźć w Rossmannie w Manufakturze w Łodzi, gdzie 17 października odbędzie się z tej okazji event z Rodziną Treflików. Nie zabraknie atrakcji dla dzieci.

Bajka o Rodzinie Treflików zdobywa też zagraniczne rynki – gdzie oprócz Polski cieszy się popularnością? Czy tam również będą oferowane licencjonowane produkty?

Już są! Od kwietnia 2020 roku Rodzina Treflików jest emitowana w czeskiej telewizji publicznej, gdzie bajka bardzo spodobała się odbiorcom. W związku z tym w Czechach już można znaleźć puzzle i gry z Rodziną Treflików. Mocno liczymy na to, że do połowy 2021 roku ten asortyment wzbogaci się o inne produkty.

Niedługo, w związku z emisją bajki w kolejnych krajach, planujemy wejście z produktami na rynki: niemiecki, węgierski i rosyjski. W Rosji poza emisjami bajki w największej telewizji publicznej, prowadzona będzie także telewizyjna kampania reklamowa na nasze bestsellery.

Założenie jest takie, żeby maksymalnie pół roku od emisji bajki za granicą na półkach pojawiały się produkty na licencji. Jesteśmy na taki proces w pełni przygotowani.

Cały czas czekamy na decyzję w sprawie emisji Rodziny Treflików w największej publicznej telewizji CCTV w Chinach. Wszystko jest już gotowe, czekamy tylko na informację o terminie premiery. Kiedy to nastąpi będziemy mieli ciekawy przypadek, w którym produkty z Polski będą płynąć do Chin (śmiech), ponieważ większość produkcji Trefla odbywa się w Polsce.

Jaki będzie kolejny krok? Jakie są najbliższe plany studia?

Na pewno dalej będziemy rozwijać własne licencje, z mocnym naciskiem na zagraniczne rynki, ale też chcemy stale poszerzać grono licencjobiorców.

Poza Rodziną Treflików KAZstudio wyprodukowało nową bajkę, Bobaski i Miś, która już na dniach będzie miała swoją premierę na antenie TVP ABC. To bajka dla dzieci w wieku 2+, mamy już gotowe puzzle, gry i książeczki z jej bohaterami. Mamy nadzieję, że sukces bajki będzie nie mniejszy niż Rodziny Treflików. Produkcja jest bezdialogowa, dzięki czemu proces dystrybucji za granicę będzie znacznie łatwiejszy.

Poza tym, jak wspomniałem, w Treflu znajduje się Dział Badań i Rozwoju, dzięki któremu mamy nadzieję stale poszerzać nasz asortyment. Kiedyś Trefl kojarzył się tylko z puzzlami, dziś to są też gry, zabawki, plusz, karty, a od niedawna książki.

Czas lockdownu na szczęście był dla nas łaskawy, bo zamknięci w domach ludzie masowo sięgali po nasze produkty. Wiele osób na nowo odkryło jak bardzo puzzle i gry planszowe pomagają wartościowo spędzić czas.

Można powiedzieć, że nie tylko zapewniamy rozrywkę, ale pomagamy układać relacje. I tego na koniec sobie i wszystkim Państwu życzę – przede wszystkim dobrych relacji w życiu osobistym i w biznesie, bo wówczas każdy sukces jest w naszym zasięgu.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska


tagi: Trefl S.A. , Rodzina Treflików , Jacek Behnke , licencje , bajki , animacja , produkty codziennego użytku , artykuły spożywcze , hurt , detal , ekologia , zdrowie , puzzle , produkcja , fabryka , Disney ,