Wiadomości

Jak i gdzie polscy konsumenci kupują warzywa i owoce

Środa, 30 września 2020
Pandemia znacząco zmieniła przyzwyczajenia konsumentów. W ramach „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” Kantar Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, zrealizował badanie, dzięki któremu poznaliśmy kryteria ocen warzyw i owoców, co ostatecznie kupujemy oraz jakie miejsca polski konsument wybiera najchętniej.
Zaplanowane zakupy

Jak wynika z badania, podczas epidemii konsumenci zaczęli lepiej planować zakupy, tak, aby zmniejszyć ilość wizyt w sklepie i skrócić czas spędzony na zakupach. Planowanie zakupu owoców i warzyw związane jest w dużej mierze z epidemią koronawirusa, ale wynika również z oszczędności i niechęci do marnowania żywności.

Większość osób ma pewien zestaw warzyw i owoców, które „muszą być w domu”. Warto jednak podkreślić, że warzywa i owoce często kupowane są także pod wpływem impulsu, gdy coś się podczas zakupów spodoba - mówi Agata Zadrożna , Kantar Polska.

Ulubione miejsca konsumentów

Zakupy najchętniej robimy koło domu lub po drodze. Teoretycznie preferujemy bazarki, często rezygnujemy z nich z braku czasu lub dlatego, że nie ma ich w pobliżu. Największą zaletą targów i zakupem zakupu oraz wiara, że sprzedawane produkty są uprawiane przez sprzedawcę lub jego rodzinę. Rosnące znaczenie dla kupujących ma wiedza skąd pochodzi, w warunkach uprawianych i skąd był transportowany. Konsumenci chcą kupować bezpośrednio od producenta. Powyższe sprawia, że samochód budzi większe zaufanie niż stragan („prosto z samochodu”). Podobnie mniejszy asortyment. Budują poczucie, że towar jest prosto z pola, że sprzedaje osoba, która uprawia. Warto zauważyć, że bazarki są popularne wśród osób poszukujących towarów lokalnych, regionalnych, autentycznych, ekologicznych, świeżych, ale z drugiej strony wiele osób nie ma czasu na zakupy tam - mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar Polska.

Polski konsument kupuje to, co jest dostępne tam, gdzie zaopatruje się w warzywa i owoce. Z uwagi na ogólną opinię dotyczącą wysokich cen warzyw i owoców, konsumenci zwracają baczną uwagę na promocje. Chcieliby ponadto, aby sklepy oferowały większy wybór warzyw i owoców, oraz możliwość wyboru odmiany i kupienia odpowiedniej do planowanej potrawy lub preferencji smakowych.
- Warto Polakom pokazywać bogactwo wielość odmian w obrębie gatunku. Bardzo byśmy chcieli, aby każdy znał dwie, trzy, i miał swoją ulubioną. Jako firma i jako branża budujemy postrzeganie walorów zdrowotnych, smakowych i emocje związane z konsumpcją. Chcemy by na każdym talerzu połowę stanowiły warzywa i owoce, a obok tego talerza zawsze było miejsce dla jabłka - mówi Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenie Sadów Grójeckich.

Czym kierują się konsumenci przy zakupie warzyw i owoców

Ponadto z badania wynika, że dla konsumentów warzyw i owoców ważnymi kryteriami którymi się kierują są:
  • naturalność (postrzegana, jako jak najmniej nawozów i środków ochrony roślin, ale też dojrzewanie na słońcu nie w szklarni);
  • polskość (głównie ze względu na krótki czas transport i wspieranie polskich producentów); przewidywalność smaku (porcja odmiana);
  • znajomość drogi jaką przechodzi warzywo czy owoc od producenta do sklepowej półki. Nie zwracają uwagi na region (polski) pochodzenia ze względu na nieznajomość regionalnych odmian i ich właściwości. Wyjątek stanowią tu Jabłka Grójeckie. Rosnącym trendem jest zainteresowanie warzywami i owocami niedoskonałymi, które uchodzą za bardziej naturalne. Z drugiej strony dla wielu osób wciąż liczą się ładny wygląd i porównywalny kształt. Oceniają, że taki produkt gwarantuje m.in. możliwość dłuższego przechowywania.



„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.



źródło: Kantar Polska



tagi: Kantar Polska , Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców , rynek spożywczy , konsument , handel , sprzedaż , zwyczaje zakupowe , epidemia , COVID-19 , koronawirus ,