Wywiady

Siła marki

Czwartek, 20 sierpnia 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 08/174. Sierpień 2020
O najnowszych trendach, sytuacji na rynku alkoholi oraz aktualnych planach firmy opowiada Kamil Mruk – Dyrektor Marketingu Brown-Forman Polska.
Jakie są obecnie najsilniejsze trendy na rynku alkoholi? Które kategorie najlepiej się rozwijają?

Rynek alkoholi mocnych podlega takim samym regułom jak każda inna branża. O tym, czy dana kategoria zyskuje na popularności decydują konsumenci i ich zmieniające się upodobania. Na te zaś wpływ ma wiele czynników, m.in.: zamożność, mobilność czy świadomość konsumencka. A ponieważ Polacy bogacą się oraz korzystają z możliwości podróżowania, sięgają po trunki droższe oraz cieszące się popularnością na świecie. Chętnie sięgają również po nowości w ramach znanej wcześniej kategorii. Beneficjentem tych zachowań jest whisky, szczególnie z segmentów Premium i Super Premium, która odnotowuje dwucyfrowe wzrosty. A ponieważ ciągle jeszcze to stosunkowo nowa kategoria na naszym rynku, przypuszczać można, że trend ten będzie się utrzymywał.

Na czym aktualnie skupia się Brown-Forman? Czy możemy spodziewać się nowości?

Portfolio Brown-Forman Polska to bardzo bogaty wybór alkoholi mocnych z segmentu Premium i Super Premium. Obok produktów z rodziny Jack Daniel’s oraz Finlandia® Vodka znajdują się w nim szkockie single malty, które coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność na polskim rynku. Kierujemy się jednak zasadą, że potrzeby i oczekiwania naszych konsumentów rosną wraz z poziomem ich wiedzy o poszczególnych alkoholach. My zaś, żeby utrzymać swoją pozycję na rynku, musimy im sprostać. Żeby trafnie na nie odpowiedzieć obserwujemy nie tylko nasz rodzimy rynek, ale bacznie przyglądamy się temu, co dzieje się na świecie, ponieważ doświadczenie podpowiada nam, że za chwilę trendy globalne pojawią się również w Polsce. Te obserwacje, między innymi, skłoniły nas do tego, że w ubiegłym roku w rodzinie Jack Daniel’s pojawił się Jack Daniel’s® Tennessee Rye. W tym roku zaś powitaliśmy w rodzinie Jack Daniel’s® Tennessee Apple – łączący w sobie prawdziwy charakter whiskey Jack Daniel’s z soczystym smakiem zielonych jabłek. Równie dynamicznie rozwija się rodzina Finlandia® Vodka – w tym roku wśród naszych wódek smakowych pojawiła się Finlandia® Raspberry Vodka. W ostatnich tygodniach na rynku zagościł również Woodford Reserve Rye, który wzmocnił nasze portfolio marek z segmentu Super Premium. To już teraz sporo nowych produktów, a będzie ich jeszcze więcej, ponieważ naszym celem jest utrzymanie dotychczasowej dynamiki rozwoju.

Nie ma chyba sklepu, który nie posiadałby w sprzedaży najbardziej znanych pozycji z portfolio Brown-Forman – są lubiane przez konsumentów i doceniane przez branżę. Jak wspieracie swoje najsilniejsze marki?

Rzeczywiście, nasze alkohole są znane i doceniane, a to daje ogromną satysfakcję. Zwłaszcza, że cenią je i konsumenci, i sprzedawcy. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że w tym roku Jack Daniel’s® Tennessee Whiskey oraz Finlandia® Vodka otrzymały Złote Paragony – Nagrody Kupców Polskich. Te wyróżnienia cieszą nas szczególnie, ponieważ nasze marki otrzymały je już kolejny raz. A to najlepsze potwierdzenie ich doskonałej jakości oraz niesłabnącej popularności. Nagrody zmotywowały nas również do jeszcze bardziej intensywnych działań, które pozwolą konsumentom poznać jakość oraz smak naszych marek.

Rola innowacji jest coraz silniej doceniana w sektorze spożywczym, również w segmencie alkoholi. Czym musi wyróżniać się innowacyjny trunek?

Staramy się do innowacji podchodzić holistycznie i uwzględniać jak najwięcej czynników, które o nich decydują. Najlepszym przykładem tego, czym dla nas jest innowacyjność jest Finlandia® Vodka. Marka, która obecna jest na rynku od ponad pięćdziesięciu lat, nie ustaje w dążeniu do doskonałości na każdym etapie tworzenia. W naszym przypadku to np. fakt, że rolnicy, którzy dostarczają fiński jęczmień do destylarni w Rajamäki uczestniczą w programie służącym ograniczeniu emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Poza tym wszystkie produkty, które pozostają podczas procesu destylacji ponownie trafiają do obiegu – łuski zasilają naszą bioenergetyczną elektrownię, błonnik i skrobia wykorzystywane są w przemyśle spożywczym, a dwutlenek węgla zasila uprawy szklarniowe. I tak właśnie współcześnie rozumiemy innowacje – to szacunek dla produktów, które wykorzystujemy, ale również dla środowiska, w którym żyjemy.

Jak wyglądają perspektywy rynku na najbliższe lata?

To, co dzisiaj wiemy o rynku i konsumentach pozwala nam przypuszczać, że trendy, które obserwujemy obecnie, będą się jeszcze długo utrzymywały. Oznacza to, że po pierwsze będą rosły udziały w rynku alkoholi z segmentu Premium i Super Premium. To konsekwencja zmieniającej się kultury picia – współcześni konsumenci wolą wydać więcej i mieć pewność, że trunek, po który sięgają spełni ich oczekiwania, zarówno pod względem smaku, jak i jakości. Po drugie, nadal będziemy obserwowali wzrost popularności whisky, ponieważ Polacy stale jeszcze uczą się tej kategorii, a tym samym odkrywają jej bogaty świat.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska



tagi: marketing , marka , Kamil Mruk , Brown-Forman Polska ,