Drogeria

Letnie pranie i porządki

Piątek, 17 lipca 2020 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 07/173. Lipiec 2020
Najlepszy proszek do prania nie tylko skutecznie wywabia plamy i odświeża, ale dodatkowo jest hipoalergiczny, posiada wyjątkowy zapach bądź też skutecznie chroni kolor. Z kolei idealny preparat do czyszczenia mebli i innych powierzchni nie tylko usuwa zabrudzenia, ale także pielęgnuje drewno czy zapobiega osadzaniu się kurzu. Które z produktów są niezbędne w domowych porządkach? Robimy przegląd aktualnej oferty.
Okres letni to szczególny czas. Dłuższy dzień oraz ciepłe promienie słoneczne motywują do spędzania wolnych chwil na zewnątrz, a co za tym idzie nasze ubrania częściej wymagają prania. W tym roku obserwujemy dodatkowo zmiany nawyków Polaków – więcej czasu spędzamy z bliskimi w domu czy na działkach. Stąd też, większą uwagę przywiązujemy do czystości i higieniczności najbliższego otoczenia.

Codzienna forma relaksu

Porządki mogą być przyjemnością, a nawet relaksem! Tak wskazują badania przeprowadzone przez Instytut Dynata* na zlecenie firmy Kärcher. Wszystko to za sprawą aspektu rutynowości, który realizuje sprzątanie.

Jak przyznaje dr Brigitte Bösenkopf, psycholożka, dziennikarka i szefowa Centrum Badań nad Stresem w Wiedniu: „Neurobiolodzy odkryli, że nasz mózg wytwarza konkretne, endogenne substancje – tak zwane »hormony szczęścia«, kiedy może funkcjonować w sposób rutynowy”. Stąd też, dla wielu osób sprzątanie urasta nie tylko do rangi relaksu, ale nawet medytacji. W codziennym życiu, szczególnie w dobie pandemii, rosnąca presja czasu oraz nieunikniony stres sprawiają, że ludzie poszukują chwil, by odetchnąć.

Jak wskazuje ekspertka, podczas sprzątania koncentrujemy się na chwili obecnej: „Nasz umysł uwalnia się od natrętnych myśli – staje się jasny, a dodatkowo wysiłek włożony w sprzątanie nagradza czystość w domu. Podczas sprzątania jesteśmy »panami samych siebie« i możemy realizować tę pracę tak, jak chcemy”. W tym czasie nasz mózg jest zrelaksowany, ponieważ wysiłek pracujących neuronów, czyli komórek nerwowych, jest wówczas minimalny. „Nic więc dziwnego, że to właśnie sprzątanie staje się dla wielu osób rytuałem relaksacyjnym” – podsumowuje dr Brigitte Bösenkopf.

Wakacyjne porządki na sklepowych półkach

Okres letni to czas pełen relaksu i odpoczynku. Dłuższy dzień oraz wpadające do mieszkania promienie słoneczne dodają nieco energii oraz pozytywnego nastawienia w stosunku do codziennych obowiązków. Poza tym, ukazują one również światłu dziennemu zalegający kurz i pyłki, które wpadają do pomieszczeń przez otwarte okna.

Co więcej, pandemia koronawirusa zmieniła plany i nawyki Polaków. Niepewna sytuacja związana z transportem sprawiła, że wiele osób zmieniło swoje wakacyjne zamiary. Co za tym idzie, zdecydowanie częściej przebywamy w domu. Stąd też, więcej czasu poświęcamy na zachowanie czystości w otaczających nas przestrzeniach. Porządki w domu, ale również na balkonach i w ogródkach jeszcze nigdy nie były tak ważne!

Zarówno wolumen, jak i wartość produktów do sprzątania w 2019 roku zwiększyły się w stosunku do roku poprzedniego kolejno o 5% oraz 7% w sklepach małoformatowych do 300 mkw. – dowiadujemy się z danych CMR.

Dostępność tej kategorii jest duża, a co za tym idzie konsumenci najczęściej wybierać mogą spośród przynajmniej kilku wariantów. Jak przyznaje Katarzyna Cieślik z CMR: „W lipcu 2019 roku produkty do sprzątania można było znaleźć w ponad 70% sklepów małoformatowych. W tym samym czasie w typowym sklepie małoformatowym, który oferował środki czystości na półce znajdowało się średnio 5 wariantów specjalistycznych środków czystości, 4 warianty środków do mycia szyb i 4 warianty uniwersalnych środków czystości. Mleczka i proszki czyszczące oraz środki do czyszczenia podłóg i dywanów dostępne były średnio w 3 wariantach. Kategoria środków do czyszczenia mebli i drewna oferowała 2 warianty”.

Okres letni to również czas, gdy odsłaniamy rolety czy żaluzje i pozwalamy słońcu wpadać do wnętrza mieszkania. Nie powinno zatem dziwić, że w lipcu 2019 roku spośród środków do sprzątania, konsumenci najczęściej wybierali płyny do mycia szyb.

„Największe udziały w wartości sprzedaży kategorii środków do sprzątania osiągnęli Colgate Palmolive (13%), Unilever (13%) i Global Cosmed (11%). Marki z największymi udziałami w wartości sprzedaży w lipcu 2019 roku to Ajax (Colgate Palmolive), Cif (Unilever) i Clin (Henkel)” – podsumowuje Katarzyna Cieślik.

Letnie pranie

W okresie letnim ubrania częściej potrzebują odświeżenia i prania. Wysoka temperatura motywuje do spędzania czasu na dworze, gdzie niezwykle łatwo o zabrudzenia – szczególnie wśród najmłodszych. Co za tym idzie, siłą rzeczy pranie robimy częściej.

Lato to również więcej intensywnych kolorów na naszych ubraniach, które pasują do wakacyjnej aury oraz, przeważająca nad jesienną czernią, biel. Zarówno żywe kolory lata, jak i uniwersalna biel potrzebują specjalnego traktowania oraz odpowiednich detergentów, by dłużej wyglądać jak nowe.

Do materiałów kolorowych używamy tylko preparatów przeznaczonych do tego typu tkanin. Detergenty przeznaczone do białych tkanin najczęściej zawierają w sobie wybielacz. Już po jednym praniu kolorowych ubrań w takim środku materiał może stać się wyblakły i zszarzały. Poza tym, warto również zwrócić uwagę na sposób suszenia kolorowych ubrań. Wystawianie ich na pełne słońce może wpłynąć negatywnie na głębię ich barw.

Jak wynika z danych CMR, pomimo że środki do prania w lipcu 2019 roku dostępne były w 80% sklepów małoformatowych do 300 mkw., wartość ich sprzedaży w stosunku do lipca poprzedniego roku zmniejszyła się o 2%, zaś wolumen sprzedaży zmniejszył się o 4%.

Jak wylicza Katarzyna Cieślik z CMR: „W lipcu 2019 roku w sklepie małoformatowym, który oferował środki do prania, na półce można było znaleźć około 6 wariantów proszków do prania, 7 wariantów płynów do płukania tkanin, 4 warianty płynów lub żeli do prania i 3 rodzaje kapsułek do prania”.

Mimo rosnącej popularności wielozadaniowych kapsułek do prania, w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w lipcu 2019 roku spośród kupowanych środków do prania najczęściej wybierano proszki. Z kolei najchętniej wybieranym formatem opakowania produktu do prania było to o pojemności 300 g.

Najbliższe miesiące letnie mogą wyglądać inaczej niż te w latach ubiegłych. Więcej czasu spędzamy w domach, ogródkach czy na działkach. Zmiany nawyków i planów Polaków mogą wpływać na fakt, że w sposób bardziej przemyślany dbamy o najbliższe otoczenie, jego czystość i higieniczność. Dlatego też w okresie letnim na półkach sklepowych nie może zabraknąć, chociażby podstawowych, produktów do prania oraz do sprzątania.

Anna Pańczyk
Redaktor



*Badanie zostało przeprowadzone w okresie lipiec/sierpień 2019 r. Wzięło w nim udział łącznie 11 099 osób. Wyniki zostały zważone i są reprezentatywne dla populacji Belgii, Brazylii, Chin, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Japonii, Holandii, Polski, Rosji i USA w wieku od 18 do 65 lat.


tagi: letnie pranie, porządki, drogeria, środki czyszczące,