Kategorie produktów

Kawowo-herbaciane inspiracje

Środa, 15 lipca 2020 HURT & DETAL Nr 07/173. Lipiec 2020
Kubek aromatycznej, gorącej kawy czy herbaty najczęściej kojarzy się z deszczowymi dniami. Warto jednak pamiętać, że napoje te można przygotować również w wersji na lato. Sprawdzamy jak wygląda oferta producentów, a także które marki są najchętniej wybierane przez konsumentów.
Istnieje wiele rodzajów kawy na ciepło – caffé latte, espresso, cappuccino, flat white… Tak samo istnieje szereg przepisów tej podawanej na zimno.

Kawa na lato

Najpopularniejszą zimną kawą jest frappuccino, nazywane również frappe, wymyślone w roku 1957 w Grecji podczas Międzynarodowych Targów w Salonikach. Przedstawiciel firmy Nestlé, Dimitris Vakondios, miał ochotę na tradycyjną kawę. Nie był jednak w stanie znaleźć wrzątku, dlatego rozpuszczalną kawę zalał zimną wodą, dodał kostki lodu i zmieszał w mikserze. Dziś frappucino jest jedną z popularniejszych kaw w Grecji i na Cyprze.

Dla kawowych smakoszy nielubiących mleka poleca się cold brew. Jest to rodzaj kawy przygotowywany poprzez zalanie zimną wodą zmielonych ziaren kawy. Proces ten, trwający od 10 do 12 godzin, nazywany tłoczeniem na zimno, był znany już w XVII-wiecznej Japonii.

Ostatnimi czasy bardzo modną kawą stał się tonik espresso. Choć wielu nie jest z początku przekonanych do tego napoju, warto spróbować zaskakującego połączenia toniku, espresso i cytrusów – które przypada do gustu nie tylko osobom unikającym mleka w kawie, ale i tym, którzy nie pijają kawy w ogóle.

Rynek kawy i herbaty

Kawa i herbata to produkty, które znajdują się na sklepowych półkach przez cały rok. Z danych CMR wynika, że średnia liczba wariantów w sklepach do 300 mkw. wynosi 26 produktów kawowych oraz 27 herbacianych.

„W okresie letnim udziały wartościowe herbat mrożonych są blisko dwukrotnie większe niż udziały herbat zwykłych, dzięki czemu pierwsze dwa miejsca wśród producentów zajęły Pepsi z marką Lipton Ice Tea (blisko 35% wartości sprzedaży) oraz Coca-Cola z FuzeTea (ponad 22% udziałów). Trzecie miejsce zajął Unilever wraz z tradycyjnymi herbatami Lipton oraz Saga (13,3% wartości sprzedaży)” – informuje Ewa Pikuła z CMR.

W okresie od czerwca do sierpnia 2019 roku największym zainteresowaniem ze strony klientów cieszyły się herbaty czarne, które odpowiadały za 39% udziałów wartościowych tej kategorii. Drugim popularnym napojem były herbaty zielone (25% udziałów). Jak dodaje ekspertka CMR: „Czołowi producenci starają się przyciągnąć klientów oryginalnymi smakami swoich produktów lub wariantami bez cukru, dzięki czemu w sklepach możemy znaleźć m.in. FuzeTea Oolong Ice Tea Grape & Lychee, Green Ice Tea Passionfruit No Sugar, Lipton Matcha Yuzu Lime oraz Aloe & Green Tea, czyli wariant z aloesem od Tropical”.

W tym samym okresie udziały kawy w całkowitej sprzedaży sklepów małoformatowych wyniosły 0,7%, a udziały w całkowitej liczbie transakcji stanowiły 1,4%. Latem klienci chętnie wybierają kawy mielone (60% kategorii), na drugim miejscu znajdują się kawy rozpuszczalne (25%), a na trzeciej pozycji – miksy kawowe (7%).

„Liderem wśród producentów w okresie letnim, jak i przez cały rok, jest Jacobs Douwe Egberts z markami Prima Finezja oraz Jacobs, które w okresie czerwiec-sierpień 2019 odpowiadały za ponad 31% wartości sprzedaży kaw. Druga pozycja przypadła Strauss Cafe Poland (MK Cafe, Fort oraz Elite Pedro's), która uzyskała ponad 16% udziałów, natomiast na trzeciej i czwartej z ponad 14% udziałów znalazły się Tchibo (Tchibo Warszawa) oraz Nestlé (Nescafé). Producenci starają się również zaproponować klientom coś, co sprawi, że picie kawy będzie prostsze i szybsze. Dzięki temu na rynku pojawiły się m.in. kawa rozpuszczalna Nescafé Sensazione Creme, czyli propozycja o łagodnym smaku i kremowej piance, saszetka Kopiko Java Coffee 3in1, czyli mocny wariant słodzony brązowym cukrem, smakowe cappuccino oraz warianty z magnezem od Mokate Caffetteria czy bezkofeinowa Jacobs Krönung Decaff” – dodaje ekspertka CMR, Ewa Pikuła.

Warto zadbać o szeroką dostępność zarówno kaw, jak i herbat nie tylko zimą ale również latem. Jak widać, są to produkty cieszące się popularnością przez cały rok. A ich schłodzone warianty stanowią idealne orzeźwienie w upalne, letnie dni.

Małgorzata Duży
Redaktor



tagi: inspiracje , artykuły spożywcze , herbata , kawa ,