Mała i szybka przekąska, która zaspokoi głód w każdych okolicznościach, niezależnie od pory dnia czy miejsca, w którym się znajdujemy – tego poszukują wszyscy nałogowi „podjadacze”. Bo każdy pretekst jest dobry, aby podarować sobie odrobinę przyjemności.
Według raportu* Mondelēz International, opracowanego we współpracy z firmą badawczą The Harris Poll, konsumenci na całym świecie coraz częściej sięgają po przekąski. Jak się okazuje, odgrywają one znaczną rolę zarówno w żywieniu czy szeroko pojętym dbaniu o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, jak również w relacjach międzyludzkich.
Lubimy małe posiłki
Ze wspomnianego raportu wynika, że ludzie na całym świecie coraz częściej spożywają przekąski. 6 na 10 dorosłych osób twierdzi, że woli jeść więcej małych posiłków w ciągu dnia zamiast kilku większych. Młodsi konsumenci lubią przekąski zdecydowanie bardziej niż posiłki – 7 osób na 10 wśród badanych Millenialsów.
Z raportu dowiadujemy się także, że rola żywności w dbaniu o zdrowie i samopoczucie staje się coraz ważniejsza dla ludzi na całym świecie. Konsumenci znacznie częściej zastanawiają się jaki wpływ na ich samopoczucie oraz zdrowie psychiczne i fizyczne ma spożywanie mniejszych porcji – przekąsek. Do najważniejszych czynników wpływających na wybór danej przekąski należy wygoda (87%) oraz jakość (85%). 80% konsumentów szuka zdrowszych wariantów przekąsek, produkowanych zgodnie z troską o środowisko. Według 71% dorosłych przekąski pomagają kontrolować głód i liczbę dostarczanych kalorii.
Duże znaczenie mają także drobne przyjemności w ciągu dnia. 80% dorosłych na całym świecie widzi potrzebę zachowania równowagi, doceniając zdrowe oraz smaczne przekąski, po które sięgają w zależności od potrzeby w danej chwili. 77% zgadza się, że jest czas i miejsce zarówno na zdrową przekąskę, jak i na tę sprawiającą radość, którą konsumujemy dla przyjemności.
Dla ludzi na całym świecie przekąski stanowią nie tylko pożywienie, ale też element kultury, tradycji oraz poczucia tożsamości, którymi chcą dzielić się ze swoimi znajomymi i rodzinami. Ponad 70% respondentów twierdzi, że przekąski przypominają im o rodzinnym domu. 7 na 10 dorosłych stara się dzielić z innymi swoimi ulubionymi przekąskami z dzieciństwa.
Ponad 8 na 10 rodziców na całym świecie wykorzystuje czas poświęcony na przekąskę jako okazję do kontaktu z dziećmi.
Przekąski na paragonach
Słodkie i słone przekąski to kategorie produktów, po które często sięgamy w sklepach małoformatowych do 300 mkw. W tym przypadku najbardziej popularne są chipsy.
Jak wynika z danych CMR, w pierwszym kwartale 2020 r. chipsy, jako jedna z nielicznych impulsywnych kategorii spożywczych, cieszyły się zwiększonymi wskaźnikami średniego wolumenu transakcji, jak również wzrostem liczby transakcji w sieciach sklepów małoformatowych, w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku.
„W przeciwieństwie do reszty kategorii impulsywnych, chipsy w okresie pandemii COVID-19 odnotowały wzrost sprzedaży wartościowej o prawie 13%. Znaczny wpływ na wzrost miała pozytywna zmiana wolumenowa, najprawdopodobniej spowodowana sezonowością kategorii. W związku z tym, że luty 2020 roku bił rekordy wysokości temperatury na przełomie ostatnich lat, w tym czasie odnotowano największy wzrost wolumenu w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim, wynoszący prawie 9%. Brak większych spotkań z powodu pandemii nie wpłynął na na zatrzymanie tendencji wzrostowej dla sprzedaży wartościowej paczek powyżej 100 g, która osiągnęła 84% w marcu 2020 r., w sklepach małego formatu. Kolejna zauważalna zmiana to wzrost średniej ceny za opakowanie chipsów do niespełna 5 zł, prawie 6,5% więcej niż w pierwszym kwartale 2019 r.” – analizuje Mateusz Kołaczkowski z CMR.
Według instytutu produkty z kategorii chipsów dostępne są praktycznie w każdej placówce małoformatowej do 300 mkw. z artykułami spożywczymi. O najszerszą dostępność swoich produktów w tych placówkach zadbał dystrybutor Lay’s (Frito Lay). Ten sam producent jednocześnie posiada najwięcej udziałów w kategorii – blisko 3/4. Kolejnym ważnym graczem jest Lorenz, zajmujący 1/6 tego rynku. „Należy wspomnieć, że w kategorii chipsów istotne znaczenie mają produkty marek własnych i zajmują one 3. miejsce w małym formacie placówek” – dodaje Mateusz Kołaczkowski.
Kolejna kategoria – słone paluszki, precle i talarki – utrzymuje sprzedaż wartościową na podobnym poziomie do tego sprzed roku. „Wśród producentów paluszków największe udziały wartościowe w sklepach małego formatu mają Lajkonik Snacks i Aksam. Łącznie skupiają oni około 80% udziałów wartościowych na rynku paluszków słonych w sklepach małoformatowych” – przyznaje Natalia Pawlak z CMR.
Średnia cena jaką konsument musi zapłacić za opakowanie paluszków wynosi poniżej 3 zł. „Słone paluszki dostępne są w niemal wszystkich sklepach małego formatu. Trudniej może być ze znalezieniem precli i talarków, gdyż dystrybucja tych przekąsek jest niższa i konsument może je zakupić średnio w co drugiej placówce małoformatowej” – zaznacza ekspertka CMR. Konsumenci, którzy kupują produkty z tej kategorii wkładają przeważnie 1 opakowanie do koszyka. W sklepie małoformatowym znajduje się średnio 8 różnych wariantów paluszków, precli i talarków.
Słodkie „co nieco”
Kolejną przekąską, tym razem słodką, są ciastka. W okresie od stycznia do maja 2020 roku, w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, kategoria ta odnotowała wzrost w wartości sprzedaży rzędu 15%. „Największymi producentami są Mondelez, Colian i Bahlsen, którzy łącznie skupiają około połowę udziałów wartościowych na rynku ciastek w sklepach małego formatu. Najlepiej sprzedającymi się markami są: Krakuski (Bahlsen), Delicje Szampańskie (Mondelez), Wafle Familijne (Colian), Jeżyki (Colian) i Hit (Bahlsen). Jednak to Pryncypałki (Dr Gerard) 235 g są najpopularniejszymi ciastkami w całej kategorii” – informuje Natalia Pawlak z CMR.
Według danych instytutu ciastka można kupić w każdym sklepie małoformatowym, ale za najszerszą dystrybucję odpowiada Mondelez. „Średnia cena za opakowanie ciastek to około 3,70 zł. Klienci mogą wybierać spośród 40 różnych wariantów ciastek w sklepach małoformatowych” – dodaje ekspertka CMR.
Kolejną kategorią stanowiącą częstą przekąskę w ciągu dnia są batony oraz wafelki impulsowe. W okresie kwiecień 2018 – marzec 2019 ciężko byłoby znaleźć sklep małoformatowy, który nie posiadałby w swojej ofercie batonów. Produkty te znajdowały się na co piątym paragonie ze słodyczami, a na sklepowej półce można było znaleźć prawie 20 różnych wariantów. Do najczęściej wybieranych marek należały: Snickers, Kinder, Kitkat, Nestlé Lion oraz 3 Bit, które razem odpowiadały za prawie połowę obrotów tej kategorii.
Kategoria batonów jest dość sezonowa. W okresie wakacyjnym rotuje słabiej niż w pozostałe miesiące roku. Spośród całej kategorii blisko 10% udziałów wartościowych stanowią batony chłodzone dla dzieci. Wśród nich pierwsze miejsce pod względem udziałów wartościowych zajmuje Kinder Mleczna Kanapka od Ferrero. Spośród batonów proteinowych najlepiej rotującym w 2019 roku był Sante Go ON! waniliowy z inuliną w torebce 50 g. Zaś w rankingu batonów zbożowych na pierwszym miejscu pod tym względem uplasował się Nestlé Nesquik Calcium baton zbożowy 25 g. W rankingu batonów owocowych pierwsze miejsce pod względem udziałów wartościowych zajął baton Dobra Kaloria Chrupiący Orzech bez cukru torebka 35 g (Kubara). Batony występują w każdym sklepie małoformatowym, jednak batony chłodzone dla dzieci znajdziemy tylko w 6 na 10 sklepów małego formatu, zaś te proteinowe tylko w 2 sklepach na 10 tego formatu. Średnio w sklepie małoformatowym znajdziemy 23 warianty batonów z czego 5 wariantów batonów zbożowych i 3 warianty batonów proteinowych.
Wafelki impulsowe od kwietnia 2018 do marca 2019 r. dostępne były w prawie każdej placówce małego formatu. Średnio w jednym tego typu sklepie znajdowało się około 14 różnych wafelków impulsowych, a najczęściej wybieranymi przez klientów markami były: Prince Polo, Grześki, Góralki, Nestlé Princessa oraz Knoppers.
Wakacyjne podjadanie
Przekąski towarzyszą nam każdego dnia, zarówno w pracy, jak i w szkole czy na wakacjach. Jak przyznaje Dorota Sobieraj, National Sales Manager ASM SFA, w torbie plażowej nie powinno zabraknąć – oprócz ręcznika, kremów do opalania i nakrycia głowy – butelki wody i zdrowych przekąsek.
„Wypoczynek na piasku nie sprzyja aktywności sportowej i łatwo o nadprogramowe kilogramy. Zapobiegliwi urlopowicze przed udaniem się na plażę zaopatrują się we własne, niskokaloryczne przekąski. Prym wiodą rodzice, dbający o zdrowie swych pociech. W przyplażowych sklepikach najchętniej kupowane są umyte owoce, pokrojone warzywa w gotowych zestawach z wykałaczką, mieszanki orzechów, migdały, fit-batoniki, pitne jogurty, wafle ryżowe oraz coraz popularniejsze musy owocowe” – opowiada Dorota Sobieraj z ASM SFA.
W górach, nad morzem, przy grillu czy na spacerze – podczas wakacji przekąski sprawdzą się w każdej sytuacji. Warto zatem wyposażyć sklepowe półki w całą ich gamę, by każdy klient znalazł coś idealnego dla siebie.
Monika Kociubińska
Redaktor
*Raport na podstawie ankiety przeprowadzonej online przez firmę Harris Poll w imieniu Mondelēz International w dniach 16–27 września 2019 r. wśród 6068 osób dorosłych w wieku 18 lat i starszych. Badanie objęło 12 rynków, w tym: Stany Zjednoczone (n = 504), Kanada (n = 506), Meksyk (n = 505), Brazylia (n = 515), Francja (n = 501), Niemcy (n = 503), Wielka Brytania (n = 501), Rosja (n = 515), Chiny (n = 503), Indie (n = 508), Indonezja (n = 504) i Australia (n = 504).