100-letnie tradycje cukiernicze
Historia lodów Grycan sięga końca XIX wieku. W czasach przedwojennych ojciec i dziadek Zbigniewa Grycana produkowali i sprzedawali lody na Kresach Wschodnich. W 1946 roku rodzina, w ramach repatriacji, osiedliła się we Wrocławiu. W podnoszącym się ze zniszczeń wojennych mieście, Józef i Weronika Grycanowie, rodzice Zbigniewa, zamieszkali w kamienicy przy Placu Grunwaldzkim, gdzie otworzyli pierwszą w powojennej Polsce lodziarnię sygnowaną tym nazwiskiem. Młody Zbigniew Grycan postanowił podtrzymać rodzinną tradycję i rozpoczął naukę rzemiosła. Podjął praktyki w pracowni cukierniczej hotelu Bristol w Warszawie. To właśnie tam poznał swoją przyszłą żonę Elżbietę – córkę swojego mistrza.
Zbigniew i Elżbieta Grycanowie tworzą zgrany duet nie tylko w domu, ale i w pracy. W 2004 roku powstała marka Grycan – Lody od pokoleń – jak sami mówią – dzieło ich życia. W ciągu 16 lat rozwinęli największą – nie tylko w Polsce, ale i w Europie – rodzinną sieć lodziarnio-kawiarni, a także zbudowali silną pozycję swojego przedsiębiorstwa na rynku detalicznym. Dziś prowadzą firmę wspólnie z córką Małgorzatą, przy wsparciu córki Magdaleny.
Jakość, jakość, jakość
Lody firmowane nazwiskiem Elżbiety i Zbigniewa Grycanów są wytwarzane w podwarszawskim Majdanie według tradycyjnych, rodzinnych receptur z wykorzystaniem najwyższej jakości składników: śmietanki kremówki, żółtek jaj, owoców, bakalii, czekolady. Wszystkie pochodzą od sprawdzonych, zaufanych dostawców. Owoce kupowane są w szczycie dojrzałości – truskawki na przełomie maja i czerwca, kiedy są najsłodsze, cytryny w listopadzie, kiedy są najbardziej soczyste. Mimo że firma dysponuje najnowocześniejszą technologią, wiele prac wykonywanych jest ręcznie. Codziennie w zakładzie produkcyjnym pracownicy obierają i kroją owoce – truskawki, jabłka, pomarańcze, ananasy oraz sortują i mieszają bakalie – rodzynki, orzechy, suszone figi. Rocznie do produkcji lodów używa się ich ponad 2 000 ton.
W czasach przedwojennych ojciec i dziadek Zbigniewa Grycana produkowali i sprzedawali lody na Kresach Wschodnich.
Konsumenci to lubiąTwórcy marki doskonale znają konsumentów, ich potrzeby i oczekiwania. A te są coraz większe! Klienci poszukują produktów najwyższej jakości i coraz większą uwagę zwracają na to, jakimi metodami lody są przygotowywane. Według badania zrealizowanego na zlecenie marki Grycan, dla 83% konsumentów lodów ważne jest, aby były one wytwarzane w tradycyjny, rzemieślniczy sposób. Ta rzemieślniczość według badanych oznacza przede wszystkim używanie najwyższej jakości składników (61%) oraz ręczne metody produkcji (45%), a także wykorzystywanie rodzinnych przepisów, przekazywanych z pokolenia na pokolenie (43%). Nie dziwi zatem fakt, że marka Grycan, która oferuje lody produkowane rzemieślniczymi metodami, według tradycyjnych receptur, kolejny już raz została liderem rynku lodów familijnych w Polsce.
Bestsellery wśród lodówProdukowane przez Elżbietę i Zbigniewa Grycanów lody dostępne są we wszystkich formatach sklepów rynku detalicznego – od wielkopowierzchniowych, przez dyskonty, aż po sklepy osiedlowe. W swojej historii firma stworzyła już ponad 100 smaków lodów, 30 spośród nich dostępnych jest w handlu detalicznym. Aby pomóc detalistom w wyborze najlepiej rotujących wariantów, zespół sprzedaży marki Grycan każdego roku opracowuje listę Bestsellerów. Wśród nich znalazły się tradycyjne lody na bazie śmietanki kremówki, jak i sorbety z owoców.
W opakowaniach 500 ml są to Lody Waniliowe, Czekoladowe, Truskawkowe i Bakaliowe oraz Sorbety z Mango i z Malin, w pudełkach 1100 ml firma poleca Lody Waniliowe, Śmietankowe, Czekoladowe i Bakaliowe. Doskonałym uzupełnieniem oferty są lody z linii Dla Koneserów, lody jogurtowe i lody impulsowe w kubeczkach 125 ml.
Tradycja i nowoczesnośćFirma uważnie obserwuje trendy i sprawnie na nie odpowiada oferując produkty z najwyższej półki. Również takie, które odpowiadają na szczególne potrzeby żywieniowe. Od początku istnienia marki, wszystkie lody produkowane w podwarszawskiej fabryce w Majdanie są bezglutenowe. W ubiegłym roku sorbety z owoców Grycan uzyskały znak Vegan, a jesienią marka zaskoczyła wszystkich wprowadzając 100% roślinne lody z linii Grycan Vegan w papierowych opakowaniach w trzech wariantach smakowych: Chocolate, Peanut Butter i Vanilla. Nowości są w pełni wegańskie, bezglutenowe, nie zawierają laktozy i posiadają oznaczenia dla osób z cukrzycą. Są odpowiednie nie tylko dla osób stosujących dietę roślinną, ale także dla alergików i konsumentów z nietolerancjami pokarmowymi.
Sukces sprzedażowy
W ostatnich tygodniach lody familijne szczególnie zyskały na znaczeniu. Z powodu pandemii i związanych z nią ograniczeń zmienił się model jedzenia lodów. Konsumenci chętniej niż do lodziarni wybierają się do sklepu po lody w pudełkach, które mogą zjeść z rodziną w domu. Wszystko wskazuje na to, że ten trend utrzyma się aż do jesieni. Marka Grycan doskonale odnalazła się w tych nowych warunkach. W sprzedaży detalicznej postawiła na najlepiej rotujące warianty z listy Bestsellerów. To strategia, która doskonale sprawdza się od początku tego nietypowego sezonu. Klienci, którzy w obecnej sytuacji są mniej otwarci na poszukiwania i testowanie nowości, chętnie sięgają po marki i produkty, do których mają zaufanie, takie jak lody Grycan. Ostatnie wyniki sprzedaży i zwiększone zainteresowanie konsumentów kategorią lodów pozwalają patrzeć z nadzieją na przyszłość marki Grycan.