Kategorie produktów

Rynek serów

Wtorek, 12 maja 2020 HURT & DETAL Nr 05/171. Maj 2020
W ostatnim czasie półka z serami w polskich sklepach staje się coraz bardziej różnorodna. Oferta to już nie tylko warianty żółte czy kanapkowe. Coraz częściej nawet w osiedlowym sklepie można znaleźć także sery pleśniowe, dojrzewające, twarde, kozie, owcze i wiele, wiele innych. Jak szeroki jest obecnie ten rynek w Polsce? Jak wygląda sprzedaż kategorii? Co najczęściej wybierają konsumenci?
Kuchnie świata ukazały Polakom nowe oblicze sera i rozmaite jego odmiany. Nauczyły nas traktować go również jako przekąskę czy dodatek do wykwintnej kolacji. Dzięki temu dziś na sklepowej półce każdy może znaleźć coś dla siebie.

Rosnące znaczenie segmentu premium

Jak wynika z analizy danych paragonowych ze sklepów małoformatowych przygotowanej przez CMR, rynek sprzedaży serów żółtych paczkowanych dynamicznie rośnie. „Wzrost obrotów kategorii w roku 2019 w stosunku do roku 2018 wyniósł ok. 15%. Jeszcze szybciej rośnie sprzedaż segmentu premium (34% wzrostu), jednak jego udział jest w dalszym ciągu niewielki – odpowiada za blisko 10% sprzedaży wszystkich serów żółtych” – komentuje dr Magdalena Wilgatek, ekspertka CMR.

Taki trend sprawia, że produkty paczkowane z segmentu premium znajdziemy zaledwie w 20% placówek małego formatu, podczas gdy sery żółte dostępne są w ok. 80% sklepów tego typu. Korzystniej wygląda szerokość półki, na której konsument może wybierać spośród ok. 8 różnych wariantów, z których średnio 3 są produktami premium. Wśród tych ostatnich najbardziej popularne odmiany to te produkowane z mleka koziego, długodojrzewające (m.in. Bursztyn) oraz sery włoskie (m.in. Grana Padano, Parmezan). W segmencie ekonomicznym i medium największym zainteresowaniem cieszą się klasyczne warianty: gouda, edam, salami i królewski.

„W przypadku serów żółtych ogółem klienci najchętniej sięgają po te paczkowane w plastrach (ponad 80% udziału w wartości sprzedaży), natomiast w segmencie premium raportowane jest większe zróżnicowanie – tutaj przeważa sprzedaż sera w kostce, ale również popularny jest ser tarty” – tłumaczy dr Wilgatek. Jak wynika z danych instytutu, liderem kategorii serów żółtych jest SM Mlekpol, do którego należy ok. 40% sprzedaży wartościowej serów paczkowanych w sklepach do 300 mkw. Kolejne pozycje zajmują SM Mlekovita, OSM Sierpc oraz Hochland. W przypadku segmentu premium rynek jest bardziej rozproszony – do liderów należy po ok. 10% udziałów, a są nimi Euroser, Agro-Danmis oraz Lactalis.

Warto zauważyć, że w sklepach małoformatowych sery z segmentu premium szczyty sprzedażowe osiągają po południu (ok. 40% transakcji odbywa się w godzinach 16-20), natomiast produkty z segmentu ekonomicznego i medium najlepiej rotują w godzinach porannych (ok. 30% transakcji jest raportowanych między 6 a 10). Bardziej korzystne dla sprzedaży kategorii są dni powszednie niż weekendy. Należy nadmienić, że ser nie jest produktem kupowanym pojedynczo, zazwyczaj stanowi część większego koszyka, do którego należą wówczas najczęściej inne produkty mleczne (mleko, masło, jogurty) czy świeże pieczywo paczkowane.

Twarogowe oblicze sera

Sery twarogowe dzielimy na naturalne oraz do pieczenia. Te ostatnie stanowią blisko 11% sprzedaży wolumenowej segmentu w sklepach do 300 mkw., gdzie do wyboru znajdziemy średnio 1-2 warianty produktu. Szczególnie dobrze rotują one w okresach świątecznych. Za opakowanie konsument musi zapłacić średnio ok. 8 zł.

W przypadku serów naturalnych najchętniej wybieraną gramaturą jest 250 g. Wśród producentów tego wariantu głównym graczem jest OSM Piątnica, której wyroby stanowią blisko 20% sprzedaży wolumenowej wszystkich serów twarogowych. W sklepach małego formatu konsument ma do wyboru średnio ok. 4 różne warianty sera twarogowego naturalnego.

Coś na kanapkę

Jak podaje CMR w 2019 r. w sklepach małego formatu najwięcej serków kanapkowych sprzedawało się w soboty. Klienci najczęściej sięgali tam po gramatury 135 g i 120 g. Największy przyrost udziałów wartościowych w placówkach małoformatowych odnotowały firmy SM Mlekpol oraz Piątnica, a to wszystko dzięki flagowym produktom – serkom śmietankowym Łaciaty oraz Twój Smak. Jednocześnie liderem w tym samym formacie sklepów – z blisko 40% udziałem (wzrost o około 2% w porównaniu do 2018 r.) – pozostaje Hochland.

„Blisko 90% sklepów małoformatowych posiada w swojej ofercie serki kanapkowe. Najwyższy poziom dystrybucji osiąga marka Almette. Hochland Kanapkowy dostępny jest w blisko połowie sklepów tego formatu. Jego producent osiąga najwyższy poziom średniej liczby wariantów w sklepach do 300 mkw. (ponad 6) w porównaniu z innymi głównymi konkurentami. Konsument w małym formacie może wybierać spośród blisko 14 wariantów produktowych serków kanapkowych. Sprzedaż segmentu jest zregionalizowana. Hochland jest liderem prawie w całej Polsce. Wyjątkiem jest wschodnia część kraju, gdzie prym w sklepach małoformatowych wiedzie SM Mlekpol” – komentuje dr Wilgatek.

Również w segmencie serków topionych klienci najczęściej wybierają wyroby Hochland. Producent skupia prawie 60% udziałów wartościowych w sklepach małego formatu. Pozostałe liczące się marki to SM Mlekovita, Sertop Tychy oraz Lactima. Według danych CMR ok. 60% transakcji z serkami topionymi dotyczy wariantów w formie kremowych bloczków. Ten rodzaj produktu można znaleźć w 90% sklepów małoformatowych. Konsumenci mogą zazwyczaj wybierać spośród ok. 12 wariantów serków topionych w małym formacie placówek, z czego aż 6 to propozycje w formie bloczków.

„W segmencie serków wiejskich liderem skupiającym 2⁄3 udziałów wartościowych jest OSM Piątnica. Drugim producentem mającym największe udziały jest Łódzka SM, której udziały w roku 2019 wzrosły o ponad 15% w porównaniu do roku 2018. Średnia cena serka wiejskiego to 2,30 zł. W sklepach małoformatowych konsumenci mając do wyboru ok. 3 różnych wariantów serków wiejskich podczas jednej transakcji kupują 1-2 opakowania tego produktu” – dodaje ekspertka.

Włoski przysmak

Jak wynika z danych CMR mozzarella jest serem mocno sezonowym – jej sprzedaż wzrasta w miesiącach ciepłych (maj-wrzesień). W 2019 r. okres ten wygenerował prawie 40% rocznej sprzedaży wartościowej włoskiego przysmaku. Renata Jakubowska, ekspertka instytutu, zauważa również, że z roku na rok cały segment notuje wzrosty sprzedaży (w 2019 r. wzrost wartościowy o 20% i wzrost wolumenowy o 15% w stosunku do 2018 r.) oraz dostępności produktów w sklepach małoformatowych. Obecnie konsument może kupić mozzarellę w co drugiej placówce handlowej do 300 mkw., gdzie do wyboru ma średnio 2 warianty i w każdym supermarkecie, gdzie na półce znajduje się średnio 5 pozycji. W obu formatach sklepów konsumenci sięgają średnio po 1-2 produkty wydając na nie ok. 5-5,50 zł. Ulubionym opakowaniem Polaków jest to o pojemności 125 g.

Producentami wiodącymi w 2019 r. w małym formacie sklepów byli Zott (Zottarella) – ok. 28% udziałów w wartości sprzedaży – oraz Lactalis (Galbani) – ok. 26% udziałów. Na rynku liczą się również Bakoma (ok. 17%) oraz Temar (ok. 13%). Na uwagę zasługują także marki własne, których udział w wartości sprzedaży w 2019 r. wyniósł ok. 18%, a pod względem udziałów wolumenowych – aż 27%, co dało im pozycję lidera w tym ujęciu. Najchętniej kupowanym produktem zarówno w małym, jak i w dużym formacie jest Mozzarella Santa Lucia kulka 125 g należący do marki Galbani.

Przy doborze asortymentu należy zwrócić uwagę na to, co lubią Polacy, a także zaproponować im coś nowego. Rynek serów jest niezwykle obszerny, dlatego każdy powinien móc znaleźć coś dla siebie. Obecna ilość smaków i wariantów pozwala na skomponowanie bardzo ciekawej oferty.

Weronika Nowak
Redaktor



tagi: rynek serów, produkty spożywcze, sprzedaż, konsument,