Komentarz Branżowy

Joanna Trzaska-Wieczorek: 51 proc. palaczy nie wie o nadchodzącym zakazie sprzedaży popularnych „mentoli”

Poniedziałek, 18 maja 2020
Jeśli chodzi o konsumpcję papierosów mentolowych w Polsce, to stanowi ona ok. 30 proc. konsumpcji papierosów w ogóle.
Z badania Forum Konsumentów wynika, że aż 51 proc. palaczy nie wie o nadchodzącym zakazie sprzedaży popularnych „mentoli”, którego wejście w życie 20 maja jest efektem wdrożenia unijnej dyrektywy z 2014 r. Jednocześnie prawie 20 proc. respondentów deklaruje gotowość sięgnięcia po papierosy mentolowe z czarnego rynku.
Przypomnę słowa, które padły 12 maja podczas video-konferencji Polskiej Izby Handlu: – Najbardziej jako handel obawiamy się wzrostu szarej strefy w związku z zakazem. W ostatniej dekadzie zmniejszyła się ona z 19 proc. do ok. 10 proc. Udało się to w dużym stopniu dzięki działaniom służb i racjonalnej polityce akcyzowej w ostatnich latach (…) Rok 2020 będzie jednak  inny. 10 procentowy wzrost akcyzy od stycznia 2020 oraz wycofanie z rynku papierosów mentolowych mogą ten trend odwrócić. Blisko 20 proc. konsumentów deklaruje gotowość do sięgnięcia po wyroby z szarej strefy w chwili wycofania wyrobów mentolowych z legalnej sprzedaży – mówił wiceprezes PIH.
 
Dlatego trzeba apelować do konsumentów, by nie korzystali z wyrobów z przemytu, a także intensywnie ich uświadamiać, że wyroby te – wytwarzane bez żadnego nadzoru – nie spełniają norm jakości, mogą zawierać różne substancje niewiadomego pochodzenia, a przez to stanowić realne zagrożenie dla zdrowia i życia.
Segment tzw. „mentoli” stanowi istotną składową całej sprzedaży wyrobów tytoniowych British American Tobacco, dlatego już od jakiegoś czasu przygotowywaliśmy naszych konsumentów do nadchodzącej zmiany, m.in. poprzez kampanię Masz Wybór (www.maszwybór.pl ). Część z nich niechętnie zrezygnuje z wyrobów o smaku mentolowym, dlatego w ofercie wyrobów tytoniowych mamy dostępne alternatywne produkty, takie jak e-papierosy VYPE, w tym VYPE e-Pen 3, podgrzewacze do tytoniu glo™ z wkładami tytoniowymi neo ™ o smakach mentolowych, jak również z kapsułami  mentolowymi i owocowymi.
 
W związku z nadchodzącym terminem wdrożenia dyrektywy widzimy, że konsumenci otwierają się na nowe kategorie. Ponadto, wywołany pandemią koronawirusa wzrost ogólnej świadomości zdrowotnej społeczeństwa, w tym wśród osób używających tradycyjnych wyrobów tytoniowych, może się  przyczynić do wzrostu zainteresowania nowymi, potencjalnie mniej ryzykownymi dla zdrowia kategoriami. Ale niezależnie od tego, nie tylko w perspektywie kilkumiesięcznej, ale w takiej budowanej na lata – spodziewamy się sukcesywnego wzmacniania znaczenia tego segmentu. Długofalowo zakładamy zmianę preferencji konsumentów, a w perspektywie do 2030 r. szacowane jest osiągnięcie liczby 50 milionów konsumentów produktów nowych kategorii w skali światowej.

tagi: mentole, papierosy, mentolowe, zakaz, Joanna, Trzaska, Wieczorek, British, American, Tobacco,