Wiadomości

Coraz gorsze nastroje konsumentów

Piątek, 24 kwietnia 2020
Obecne jak i przyszłe nastroje konsumentów uległy znacznemu pogorszeniu. Kwietniowy wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), wyniósł -36,4* i był o 37,7 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca. – informuje Główny Urząd Statystyczny.
Jak podaje GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), był gorszy od poprzedniego miesiąca pod każdym względem, ale największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 58,8 p. proc. i 54,4 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się na poziomie 32,2 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 32,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 11,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. W porównaniu do kwietnia 2019 roku, obecna wartość bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej jest niższa o 43,6 p. proc.

Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), spadł o 45,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -47,7*. – wynika z danych GUS. Na znaczący spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 77,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 54,4 p. proc dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 32,2 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 18,1 punktu procentowego dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w kwietniu osiągną wartość o 51,2 p. proc. niższą niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

x.JPG
                  
              Źródło: GUS, Koniunktura konsumencka – kwiecień 2020 r.


*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.


Źródło:GUS

tagi: Główny Urząd Statystyczny , nastroje konsumenckie , wskaźniki ufności , handel ,