Wiadomości

Konsumenci dobrze oceniają działania sieci handlowych w czasie epidemii

Piątek, 24 kwietnia 2020
Większość konsumentów zaopatrujących się w sieciach handlowych dobrze ocenia ich dbałość o bezpieczeństwo, zabezpieczenie kupujących oraz zwiększone wymagania sanitarne w czasie epidemii – wynika z badań przeprowadzonych przez GFK.
Jak wynika z trzeciej fali badań „GfK Corona Mood: dynamika zachowań konsumenckich na rynkach FMCG, dóbr trwałych i usług finansowych”, którymi zostało objętych osiem największych sieci handlowych (Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland, Lidl, Netto, Tesco, Żabka), rozkład pozytywnych ocen (dobrych i bardzo dobrych) zawiera się w przedziale od 54 do 70 proc. Równie dobrze oceniany jest poziom zaopatrzenia sklepów tych sieci w czasie epidemii. Dostępność towarów na półkach w poszczególnych sieciach pozytywne ocenia od 50 do 73 proc. konsumentów.

W przeprowadzonym badaniu respondenci mieli również możliwość wyrazić m.in. swoje uwagi w stosunku do organizacji działalności sklepów stacjonarnych i internetowych w czasie epidemii z których wynika, iż w odniesieniu do sklepów stacjonarnych najbardziej oczekiwaną funkcjonalnością jest możliwość dezynfekcji rąk i koszyka, na którą wskazało 57 proc. konsumentów. Równie ważne dla konsumentów są postawy personelu sklepowego i dostawców - niedotykanie dłońmi bez rękawiczek artykułów i noszenie masek ochronnych – odpowiednio ważne dla 40 i 38 proc. z nich.

Spośród innych oczekiwań wobec organizacji sklepów stacjonarnych wynikających z badań GFK, to przede wszystkim dostępność różnych metod płatności (31 proc. wskazań), zapewnienie możliwie szerokich alejek sklepowych gwarantujących dystans między kupującymi (30 proc.) oraz stałość dostaw i oferty na półkach (28 proc.). Z kolei od sklepów działających w kanałach online konsumenci najbardziej oczekiwaliby darmowych i szybkich dostaw – na oba parametry wskazało po 56 proc. respondentów. Pozostałe oczekiwane cechy kanałów ecommerce pokrywają się z wymaganiami adresowanymi wobec sklepów stacjonarnych. Na różne metody płatności wskazało 32 proc. respondentów, na stałość dostaw i oferty 25 proc., a na postawy personelu gwarantujące zachowanie odpowiedniego poziomu higieny, czyli używanie rękawiczek i noszenie maseczek odpowiednio 24 i 23 proc.
Infografika_sklepy___1070x612_72dpi.jpg

Uczynienie ścieżki zakupowej konsumenta bardziej przyjazną i zbliżoną do jego oczekiwań zawsze było priorytetem dla zarządzających powierzchniami sklepowymi. Dziś staje jeszcze ważniejszym elementem budowy doświadczenia zakupowego konsumenta w trudnych czasach, wraz z nowym czynnikiem dodającym do tegoż doświadczenia komponent bezpieczeństwa. Mam na myśli postawy personelu sklepowego gwarantujące (lub nie) poczucie higienicznego komfortu kupujących. W czasach administracyjnych ograniczeń, a także autoograniczeń, które zapewne będziemy obserwować w postawach konsumentów już po zniesieniu tych pierwszych, może się okazać, że tylko zapewnienie wszystkich powyższych wymagań łącznie zagwarantuje w miarę stabilną konsumencką lojalność – komentuje Dominika Grusznic-Drobińska, Team Manager w GfK.


O badaniu
Przedmiotem trackingu są informacje o postawach, decyzjach i zachowaniach zakupowych na rynkach FMCG, dóbr trwałych i usług, w tym usług i produktów bankowych.
Trzecią falę badania zrealizowano w dniach 17-20 kwietnia metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=500 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, wykształcenie, województwo, klasa wielkości miejscowości.


tagi: GFK , badanie konsumenckie , „GfK Corona Mood: dynamika zachowań konsumenckich na rynkach FMCG , dóbr trwałych i usług finansowych” , sieci handlowe ,