Wiadomości

Makarony Polskie zwiększają przychody

Czwartek, 16 kwietnia 2020
Wartość skonsolidowanych przychodów Grupy Makarony Polskie w 2019 roku wyniosła 165,6 mln zł i była wyższa o ok. 7,5% (+11,6 mln zł) w stosunku do 2018 roku.
Grupa umocniła swoją pozycję wśród największych producentów makaronu w Polsce notując wzrost sprzedaży w tym segmencie o ok. 16,6 mln zł (+16,3% r/r). W kanałach dystrybucji spółka największą dynamikę osiągnęła w Eksporcie wzrost o 43% do kwoty 12,7 mln zł. Zysk netto w 2019 roku wyniósł 3,8 mln zł i jest niższy od wyniku 2018 roku o 2,0 mln zł (+34,5%). Bez uwzględnienia odpisu na marce Tenczynek zysk netto wyniósłby 6,4 mln zł i byłby wyższy o 0,6 mln zł tj. 11,0% w stosunku do roku poprzedniego.

W 2019 roku Grupa zanotowała EBITDA na poziomie ok. 13,5 mln zł, w porównaniu do wyniku ok. 14,1 mln zł w 2018 roku co daje spadek o 0,6 mln zł r/r tj. 3,9%. Bez uwzględnienia odpisu na marce Tenczynek EBITDA wyniosłaby 16,2 mln zł i byłby wyższy o 2,1 mln zł tj. 14,9% w stosunku do roku poprzedniego.

Odpis aktualizujący wartość bilansową marki Tenczynek w kwocie 2,6 mln zł jest konsekwencją decyzji o zmianach w strategii długofalowego rozwoju spółki zależnej Stoczek Natura Sp. z o.o. i zmianie profilu dotychczasowej produkcji tj. ograniczeniu działalności w obszarze nisko marżowych przetworów warzywno-owocowych pod brandem „Tenczynek” oraz przekierowania core biznesu na produkty nowoczesne, m.in. dania gotowe na tackach „So food”. Odpis nie ma wpływu na sytuację płynnościową oraz operacyjną Grupy Makarony Polskie.

W 2019 roku Grupa realizowała duży plan inwestycyjny. Wydatki Grupy wyniosły 28,5 mln zł. Do największych inwestycji zakończonych w zeszłym roku należy:
  • w spółce Makarony Polskie uruchomiono linii do produkcji makaronu walcowanego w szerokim zakresie form (m.in. gniazda, tagliatelle i papardelle),
  • w spółce Stoczek Natura SP. z o.o. instalacja nowej linii do produkcji dań gotowych na tackach.
Realizacja inwestycji Grupy pozwala na rozwój oferty we własnych brandach m.in. „Makarony Polskie” i „So Food” oraz rozwój sprzedaży pod markami sieciowymi.

Dobre przyjęcie produktów innowacyjnych na rynku takich jak makarony z roślin strączkowych, walcowane makarony semolinowe z dodatkiem oraz wprowadzenie kolejnych nowości produktowych powinno pozytywnie wpłynąć na wyniki Grupy w kolejnych okresach.



tagi: Makarony Polskie, wyniki finansowe ,