Kategorie produktów

Lodowe smaki lata

Wtorek, 07 kwietnia 2020 HURT & DETAL Nr 04/170. Kwiecień 2020
Sprawdzone, ulubione, tradycyjne – takie lody Polacy wybierają najczęściej. Nie oznacza to jednak, że nie lubimy eksperymentować w poszukiwaniu nowych smaków. A tych na rynku jest coraz więcej…
Sezon na lody w Polsce to już nie tylko wiosna i lato. Coraz częściej po lodowe desery sięgamy również jesienią czy zimą. Wpływa na to między innymi coraz lepsza dostępność kategorii w sklepach przez cały rok. W końcu lody to coś więcej niż sposób na ochłodę w upalne dni, to również pyszny deser.

Symbol lata

Według badania Kantar na zlecenie LOTTE Wedel Polacy zjadają w ciągu roku ok. 5,5 kg lodów. Najczęściej spożywane są w domach (69%) oraz na spacerach (41%). Ulubionym dodatkiem do mrożonego deseru jest czekolada – wskazuje tak aż 9 na 10 ankietowanych. Do ulubionych smaków Polaków wciąż należą te tradycyjne, takie jak: wanilia, śmietanka oraz czekolada.

Lody nieodzownie wywołują miłe skojarzenia. Według raportu Kantar Public 63% respondentów uznaje mrożone słodycze za symbol lata, który jest bezwzględnym elementem wakacji. Co trzeciej osobie jedzenie lodów przywołuje skojarzenia z dzieciństwem, natomiast u 25% ankietowanych – z beztroską.

Wybory konsumentów

Najchętniej wybierane przez konsumentów są lody familijne oraz lody impulsowe na patyku i w kubku – tak wynika z danych CMR. Rzadziej wybór pada na lody typu sandwich, sorbet czy rożek. „Do głównych producentów lodów zaliczamy: Unilever, Grycan, Koral i Froneri. W sezonie letnim lody możemy kupić niemal w każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw. Poza sezonem dostępne są w około 95% sklepów tego typu. Najszerszą dystrybucję mają lody impulsowe na patyku” – wymienia dr Magdalena Wilgatek z CMR. Ekspertka dodaje, że w sklepach małego formatu najszerzej dostępne są pozycje marki Koral.

Klienci sklepów małoformatowych podczas transakcji kupują średnio dwa lody impulsowe na patyku. Jeśli chodzi o lody familijne to najczęściej na paragonach występuje jedno opakowanie tego produktu. Średnia liczba wariantów na sklep w ciągu roku jest bardzo różna, zależy od pory roku. W sezonie letnim w placówce małoformatowej znajduje się nawet 60 różnych propozycji, choć średnia z całego roku 2019 to około 40. Poza latem liczba oferowanych lodów w sklepach małoformatowych spada nawet do 16 wariantów. Według CMR najszerszy asortyment w tym typie sklepów ma Koral, Unilever oraz Grycan.

Lody familijne

„Lody familijne w ostatnim roku (2019 vs 2018) zanotowały ponad 7% przyrost w wartości sprzedaży w sklepach do 300 mkw. Średnia cena lodów familijnych we wspomnianym formacie również uległa zmianie – wzrosła o ponad 6% w 2019 w porównaniu do roku poprzedniego” – przyznaje dr Wilgatek z CMR.

W sklepie małego formatu konsument może wybierać średnio spośród nawet 19 różnych wariantów lodów familijnych w sezonie, poza sezonem zaś liczba propozycji spada do ok. 7.

„Wśród lodów familijnych premium ponad 30% udziałów wartościowych w sklepach małoformatowych ma Grycan. Liczą się również marki Lody Jak Dawniej oraz Carte d’Or. Średnie ceny jakie należy zapłacić za opakowanie lodów są dość mocno zróżnicowane w zależności od segmentu – czy to będzie marka własna, eco, mainstream, premium czy top premium. Średnia cena lodów familijnych top premium jaką należy zapłacić w małym formacie sięga 22 zł za opakowanie. Z kolei w przypadku lodów z segmentu premium to blisko 13 zł, z segmentu mainstream – około 10 zł. Segment eco wymusza zapłatę mniej więcej 8 zł za opakowanie lodów, a koszt opakowania lodów marek własnych to blisko 4,50 zł” – analizuje Julia Kijo z CMR.

Lody impulsowe

Lody impulsowe odpowiadają za ponad 1% w całkowitej sprzedaży sklepów małoformatowych oraz za ponad 3% udziałów w liczbie transakcji. „Dynamika sprzedaży wartościowej dla lodów w małym formacie rośnie” – zaznacza dr Magdalena Wilgatek.

Najważniejszymi markami lodów impulsowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. są Big Milk, Magnum oraz Kaktus od Froneri. Najlepiej rotującymi liniami produktowymi w okresie od stycznia do września 2019 roku były lody z niższych segmentów cenowych: Kaktus cytryna-truskawka 45 ml oraz Koral Kostka śnieżna 180 ml. Według danych CMR, w ostatnich latach widać wzrost znaczenia lodów z wyższych segmentów cenowych oraz marek własnych. Wzrost cen obserwowany jest we wszystkich segmentach lodów impulsowych.

„Analizując lody impulsowe śmiało można stwierdzić, że ich sprzedaż jest w największym stopniu zlokalizowana w sklepach małoformatowych do 300 mkw. To właśnie ten format sklepów generuje największe udziały wartościowe dla tego segmentu” – podkreśla Julia Kijo. Jak wynika z danych instytutu w roku 2019, pomimo rekordowego sprzedażowo czerwca, ze względu na wyjątkowo wysokie temperatury, wyniki wolumenu sprzedaży lodów impulsowych w okresie od stycznia do września były słabsze niż przed rokiem. „Wzrost cen spowodował jednak utrzymanie ubiegłorocznego poziomu wartości sprzedaży w tym okresie” – dodaje Julia Kijo. Ponad połowa wybieranych opakowań lodów impulsowych to lody na patyku.

Liczne nowości

Joanna Kwiczor z Nielsen przyznaje, że dla tej kategorii szczególnie ważne są nowości – wie o tym każdy z wiodących producentów szykując co roku nowe warianty smakowe oraz formy opakowań. „Analizując wyniki sprzedażowe najbardziej lubianych przez Polaków nowości widzimy duże zainteresowanie nowymi wariantami dobrze znanych marek, takich jak Big Milk, Magnum czy lubiana przez dzieci marka Kaktus – która wprowadziła w 2019 roku nie tylko nowe smaki (mango/marakuja, limonka/truskawka), ale też formy (lody w kubeczku, rożki). Marka Big Milk rozszerzyła serię produktów Intense, cieszących się uznaniem Klientów popartym świetnymi wynikami sprzedażowymi w 2018 r. Produkty te zostały nagrodzone przez Nielsen nagrodą Breakthrough Innovation” – wymienia ekspertka.

Trendem bardzo widocznym w latach ubiegłych jest pojawianie się w lodówkach produktów odpowiadających markom ulubionych przez Polaków słodyczy. „Należy z pewnością wspomnieć tu o gamie lodów zaprezentowanych przez firmę Wedel, m.in. o smaku Ptasiego Mleczka, lodach Kinder czy wprowadzonych przez Colian lodach o smaku Grześków, Jeżyków czy Śliwki Nałęczowskiej. Dzięki współpracy firm Wawel i Unilever na rynku zadebiutowały też lody Big Milk o smaku Michałków, pralinek Malaga czy Tiki-Taki. Innym trendem wpływającym na działania producentów lodów jest zwiększone zainteresowanie Polaków różnymi dietami: wegańską (tutaj m.in. wprowadzenie w 2019 serii Grycan Vegan), dietami eliminacyjnymi (produkty bez laktozy, bez dodatku cukru czy barwników) czy też uproszczeniem składu produktów” – wskazuje Joanna Kwiczor.

W portfolio producentów cały czas pojawiają się nowe lodowe propozycje. Każda z nich jest istotna, ponieważ zapewniając szeroką ofertę mamy pewność, że wszyscy klienci znajdą coś dla siebie. Lody będą kluczową kategorią w sklepie, gdy tylko zrobi się cieplej, dlatego już dziś warto przejrzeć nowości i zaplanować odpowiedni asortyment w swojej placówce.



tagi: lody, sprzedaż, konsument, trendy,