Kategorie produktów

EuroShop – światowe targi Retail

Sobota, 14 marca 2020 Autor: Michał Pańczyk, HURT & DETAL Nr 03/169. Marzec 2020
Od16 do 20 lutego w Düsseldorfie odbywała się kolejna edycja największych na świecie targów retail EuroShop. W wydarzeniu wzięło udział ponad 2 700 firm z 54 krajów świata, a miasto na kilka dni stało się światową stolicą retailu. Wystawcy prezentowali nowoczesne, często futurystyczne rozwiązania – ale też takie innowacje, które już niebawem będziemy mogli zobaczyć w sklepach. W tegorocznej edycji targów swoje innowacyjne rozwiązania zaprezentowało 76 firm z Polski. Nie mogło też zabraknąć redakcji miesięcznika Hurt & Detal.
Targi odbywały się na terenie Centrum Kongresowego w Düsseldorfie, gdzie zwiedzający mieli do dyspozycji 16 tematycznie podzielonych hal wystawowych. Spacerując po nich widać było, że część z wystawców przygotowała w tym roku bardzo nietypowe i oryginalne standy. Na ciekawy pomysł wpadła firma Modern Expo Group, która w tym roku postanowiła przygotować dla zwiedzających coś zupełnie innego... Otóż osoby zainteresowane ofertą producenta były zabierane w swoistą „podróż po historii handlu”. Podczas tej inspirującej wycieczki przedstawiciele firmy opowiadali o historii i zmianach w handlu na przestrzeni wieków, aż po futurystyczną wizję przyszłości. Podczas targów Modern Expo Group zaprezentowało cały ekosystem związany z sektorem retail, którego ważnymi elementami są innowacyjne produkty działające w oparciu o sztuczną inteligencję, systemy logistyczne czy też wygodne dla klienta systemy robienia zakupów. Poznaliśmy m.in. najnowszą generację kas samoobsługowych SMART – dedykowaną dla sklepów typu convenience. Kasy te zostały wyposażone w elementy sztucznej inteligencji, które za pomocą wielu kamer i czujników są w stanie obserwować każdy ruch produktu podczas płatności. Co ważne, urządzenia te są w stanie „dostrzec”, że klient próbuje schować produkt (np. do kieszeni) bez skanowania! Samoobsługowa kasa SMART ma być kolejnym krokiem w usprawnieniu robienia zakupów, ale też w zabezpieczeniu placówek handlowych przed kradzieżami. Firma pokazała ponadto rozwiązania wspomagające ekonomikę placówek handlowych poprzez redukcję zbędnych kosztów. Tym rozwiązaniem jest Smart Fridge, czyli innowacyjna lodówka sklepowa, która za pomocą najnowszej technologii znacząco zmniejszy emisję CO2 oraz istotnie redukuje zużycie energii elektrycznej. W ekspozycji targowej Modern Expo znalazły się również zdobywające coraz większą popularność urządzenia FreshBox – Click&Collect z funkcją chłodzenia, mrożenia i podgrzewania, inteligentne półki, nowoczesne systemy ekspozycyjne czy zupełnie nowe koncepty tunelowych kas bezobsługowych. Firma zaprezentowała także prototyp robota, który za pomocą czujników jest w stanie w warunkach magazynowych przewozić towar w pełni automatycznie i praktycznie bez ingerencji człowieka.

Podczas imprezy, bardzo ciekawe rozwiązania skierowane dla retailu pod hasłem "Future doesn't wait in line" (przyszłość nie czeka w kolejce) pokazała firma MAGO. Absolutnym hitem, który przyciągał na stoisko bardzo dużą liczbę zwiedzających była mobilna kasa samoobsługowa CLEVE®. Producent zapewnia, że produkt ten już niedługo odmieni dotychczas znane zakupy i przeniesie je na zupełnie inny poziom samodzielności klienta w sklepie. Ten w pełni autonomiczny wózek jest wyposażony m.in. w czytnik kodów kreskowych, wagę czy system płatniczy. Klient przy użyciu własnej torby będzie mógł samodzielnie skanować produkty, a następnie płacić, bez konieczności wykładania ich w strefie kasy. Wizja tego rozwiązania wydaje się być bardzo ciekawa, tym bardziej, że konsumenci stawiają na wygodę i szybkość robienia zakupów. Jednocześnie placówka handlowa będzie w stanie przenieść część obowiązków pracowników do innych dziedzin działalności.

Ponadto firma MAGO zaprezentowała szereg nowoczesnych rozwiązań skierowanych dla handlu, takich jak tradycyjne i samoobsługowe boksy kasowe, nowe regały i ekspozycje, systemy magazynowe, nowoczesne oświetlenie czy unowocześnioną wersję aplikacji MAGO AR.

Ekosystemy sklepowe

Targi w Düsseldorfie pokazały, że firmy profesjonalnie zajmujące się wyposażeniem sklepowym stawiają obecnie na coś więcej – na budowę całych ekosystemów sklepowych. Polegają one na integrowaniu wielu czynników w sklepie, takich jak systemy zarządzania i logistyka, sztuczna inteligencja, nowoczesne wyposażenie, inteligentne strefy kasy, mechanizmy zabezpieczające czy bezpieczne płatności. W efekcie właściciele sklepów będą w stanie na bieżąco kontrolować asortyment i jego ruch w placówce, zapewniając klientom najwyższy komfort i bezpieczeństwo robienia zakupów. Daje to ogromne możliwości również w dziedzinie analizowania danych i informacji o potencjale sprzedażowym konkretnych produktów w czasie rzeczywistym. Ekosystemy znacząco pomagają również w procesie automatyzacji sprzedaży. Firmy dążą obecnie do stworzenia przestrzeni handlowej, która będzie siecią wzajemnie ze sobą połączonych, integralnych części. Dzięki temu klient będzie w stanie szybko zrobić zakupy, a właściciele sklepów będą mogli na bieżąco monitorować procesy zakupowe. Informacje te mogą przełożyć się w sposób bezpośredni na redukcję poniesionych kosztów i zdobycie realnej wiedzy na temat potrzeb i wymagań klientów.

Najnowsze technologie

Na tegorocznych targach EuroShop swoje rozwiązania zaprezentowało też wiele firm technologicznych. Jedną z nich jest Synerise, działająca w obszarze najnowszych technologii (AI, ML, big data), a specjalizująca się m.in. w dostarczaniu rozwiązań biznesowych AI GROWTH ECOSYSTEM, w szczególności dla retailu. Na targach pokazała swoje najnowsze rozwiązanie – AI Retail Growth Suite, które wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do wsparcia bieżących decyzji w kluczowych procesach dla handlu detalicznego – zarządzania asortymentem, wszystkimi rodzajami cen (regularnymi, promocjami, przecenami) oraz współpracą z dostawcami. Z kolei Zebra Technologies pochwaliła się swoim najnowszym oprogramowaniem usprawniającym analizę danych w przedsiębiorstwach – Zebra Prescriptive Analytics – oraz mobilną drukarką – ZQ630 mobile printer. Na targach pojawiły się również firmy, które prezentowały rozwiązania bazujące na inteligentnym oświetleniu placówek handlowych, dzięki czemu możliwe jest zapewnienie w sklepie odpowiedniego klimatu. Dużą grupę wystawców stanowili również producenci systemów POS, firmy z branży nowoczesnych systemów logistyki i łańcucha dostaw czy producenci kas i drukarek fiskalnych, czytników, kamer, itp. Jednym z nich był ELZAB, który przedstawił swoją najnowszą kasę samoobsługową. Na targach odwiedziliśmy również firmę Kärcher, która stawia na innowacyjność i rozwój w dziedzinie technologii czystości oraz digitalizację.

Relację z wizyty redakcyjnej na targach EuroShop możecie zobaczyć na naszym kanale YouTube – SpożywczaTV.

Michał Pańczyk
Redaktor




tagi: EuroShop , targi Retail , Düsseldorf ,