Wiadomości

Z rynku znikają małe sklepy. Supermarkety i dyskonty rosną w siłę

Wtorek, 25 lutego 2020
Na koniec 2019 roku było w Polsce ok. 95 tys. sklepów (bez specjalistycznych), czyli mniej o niemal 5 tys. niż jeszcze rok temu i o 7 tys. niż 2 lata temu. Znikają głównie najmniejsze sklepy spożywcze (poniżej 100m2). Tymczasem supermarkety i dyskonty po raz kolejny powiększyły swoją numerykę. Badanie liczebności i struktury handlu w Polsce prowadzone przez Nielsena pokazuje dynamikę i zmiany zachodzące na rynku handlu detalicznego.
- Opublikowany właśnie Universe Update Nielsena to kompleksowe źródło wiedzy o trendach w polskim handlu i podstawa analizy rynku FMCG w Polsce. Najnowsze wyniki wskazują na dalsze umacnianie się zjawisk, które Nielsen zauważył już wcześniej. Współczesny polski shopper stawia wysokie wymagania. Oczekuje dobrze przygotowanej oferty, szerokiego wyboru, atrakcyjnych promocji i jednocześnie to wszystko ma być na wyciągnięcie ręki – blisko, szybko i wygodnie!. Wyniki Universe Update wyraźnie wskazują związek pomiędzy zaspokajaniem tych potrzeb a trendem liczebności poszczególnych kanałów. Rośnie liczba dyskontów i supermarketów przy jednoczesnym spadku numeryki sklepów małych (poniżej 40m2) oraz średnich (41-100m2). Na uwagę zasługuje również kanał drogerii. Jako całość, jego numeryka jest stabilna, natomiast analizując głębiej, widoczny jest dynamiczny wzrost sieci drogeryjnych, przy jednoczesnym spadku liczby tradycyjnych, niezależnych placówek. Ponadto w ostatniej fali badania Nielsen odnotował również niewielki wzrost liczby stacji benzynowych - mówi Marcin Cyganiak, Dyrektor Handlowy Nielsen Connect w Polsce. 

Przechwytywanie.JPG

Universe Update to cykliczne badanie liczby sklepów w Polsce służące do ekspandowanie danych sprzedażowych z próby sklepów. Aktualizacja odbywa się dwa razy w roku za pomocą dwóch metod: spisu placówek handlu wielkoformatowego oraz badania na podstawie próby establishment survey wykorzystywanego do zbierania informacji o sklepach handlu małoformatowego. Badanie pozwala ustalić liczbę sklepów oraz ich charakterystykę.




tagi: Nielsen, supermarket, dyskont, sklepy spożywcze, FMCG,