Wiadomości

Średnie ceny produktów FMCG w 2019 r. stabilne

Wtorek, 21 stycznia 2020
Eksperci ASM Sales Force Agency już po raz dziesiąty przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienia najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych (tj.z kategorii nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in.). Grudniowy raport zamknął też czwarty kwartał 2019 i umożliwił podsumowanie roku (należy przy tym pamiętać, że badania ASM SFA rozpoczęte zostały w marcu 2019, a więc w skali roku możliwe jest tylko zestawienie kwartałów Q2-Q4).
Wyniki badania grudniowego:

Średnia wartość grudniowego koszyka zakupów wyniosła 228,49 zł, a więc w przybliżeniu tyle samo co przed miesiącem (zaledwie o 0,39 zł więcej). Koszyk skomponowany wyłącznie z najdroższych produktów podrożał względem listopada o 3,8 zł (z 316,04 zł w listopadzie do 319,83 zł w grudniu). Ale wzrosła też o blisko 5 zł wartość koszyka produktów najtańszych (z 156,73 zł do 161,7 zł). Rozbieżność cenowa zestawienia produktów najtańszych i najdroższych pozostaje więc nadal niemal dwukrotna (w grudniu nieznacznie mniejsza).

1.jpg

Wyniki kwartalne (Q4):

Czwarty kwartał 2019 r. przyniósł z jednej strony 2,4-procentową obniżkę cen średnich w tradycyjnych kanałach sprzedaży, ale jednocześnie 2,6-procentową zwyżkę średniej wartości koszyka skomponowanego z produktów zakupionych wyłącznie online. Wartość przeciętnego koszyka nie uległa więc znaczącej zmianie kwartał do kwartału, ale w Q4 zwiększył się rozdźwięk cenowy między tradycyjnymi kanałami sprzedaży (średnio 226,15 zł) a e-grocery (261,23 zł) – tym samym wynosiła ona w Q4 ponad 15,5 proc., podczas gdy w Q3 było to niecałe 10 proc.

2.jpg

Wyniki roczne (Q2-Q4):

Najdroższych zakupów w sieciach tradycyjnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r. (Q3), a więc drugim objętym badaniami ASM SFA. Czas największego wzrostu cen przypadł na miesiące letnie, czyli sezon wakacyjny. Niezmiennie przez cały okres badania najdroższe były zakupy online, a najtańsze, w uśrednieniu, w tradycyjnym sklepie Auchan. Najstabilniejsze pod względem cokwartalnego średniego poziomu cen były w 2019 Selgros, Carrefour i Kaufland. Lidl, w pierwszej połowie roku regularnie utrzymujący się w okolicach mediany badania, w drugiej części 2019 wywindował ceny w górę, w czwartym kwartale będąc drugim najdroższym sklepem stacjonarnym.

Podsumowanie:

W kwartalnym i rocznym zestawieniu wyników naszych badań cen koszyka zakupowego wyraźne są zależności od polityki cenowej i promocyjnej poszczególnych sieci (a promocje z kolei zależne są od sezonowości występowania produktów). Dlatego też, w szerokiej, rocznej perspektywie ceny badanych produktów nie zmieniły się drastycznie (mimo iż według danych GUS, w skali roku inflacja wyniosła 2,3 proc.).

-Nasze badanie koszyka zakupowego nie pokrywa się jeden do jednego z trendami odnotowanymi przez Główny Urząd Statystyczny, gdyż bazujemy na zupełnie innej metodologii: GUS analizuje produkty z definicji wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się półproduktów – jak np. warzywa, bułki etc. ASM SFA z kolei bada konkretne produkty dużych dostawców, o identycznych parametrach, a których cena w dużej mierze zależy od polityki cenowej danej sieci handlowej czy też samego dostawcy. Zestawienie wysokiego wzrostu wskaźnika inflacji z wynikami naszych badań pozwala wywnioskować, że analizowane produkty, swego rodzaju bestsellery (o czym świadczy fakt, że są dostępne we wszystkich sieciach), stanowią istotny element polityki cenowej sklepów: jako wysokorotacyjne mogą być sprzedawane taniej, co obniża poziom cen uwzględnianych w naszym raporcie. Rzeczywista marża w budowana jest prawdopodobnie na innych produktach.- wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.- wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.


Ranking sieci:

Najtańszą siecią w skali roku okazał się Auchan, choć odnotowano tam wzrost cen w miesiącach wakacyjnych. W dalszej kolejności, ale wciąż poniżej mediany, uplasowały się odpowiednio Kaufland, Biedronka, Tesco, Carrefour. Sieć Intermarche zajęła miejsce pośrodku rankingu (wyznaczając jego medianę). Powyżej wzrastająco zajęły miejsce: E.leclerc, Lidl, Makro, Selgros i e-grocery.

3.jpg

Metodologia:

Od marca 2019 eksperci ASM SFA w cyklach miesięcznych porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski (tj. Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro i Selgros). Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Badanie ASM SFA bazuje na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe grupy produktów. I odwrotnie, i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze produkty.

Pełen raport w załączniku. Więcej informacji: https://www.asmsalesforce.pl/



tagi: ASM Sales Force Agency, badanie, rynek FMCG,