Impulsem do rozwoju segmentu cygar i cygaretek w Polsce było nasze wstąpienie do Unii Europejskiej. Dzięki zniesieniu ceł na cygara ich ceny mogły spaść, a to oczywiście wpłynęło na wzrost sprzedaży.
Jak mówi Sylwester Kucharski, Koordynator ds. Cygar w Altadis Polska S.A., „trzeba jednak pamiętać o tym, że wciąż wiele nam jeszcze brakuje w porównaniu choćby do Czech i Węgier, gdzie za sprawą austro-węgierskich tradycji, cygara i cygaretki obecne są w kulturze już od dawna”. Tymczasem dla polskich konsumentów są to wciąż produkty nowe, wręcz egzotyczne. „Wierzymy jednak, że rynek cygar i cygaretek w Polsce będzie w dalszej perspektywie rozwijał się, zwłaszcza z uwagi na rozwój polskiego społeczeństwa, które z każdym rokiem staje się bardziej kosmopolityczne, otwarte na trendy docierające do nas z rynków europejskich” – ocenia Sylwester Kucharski.
Ofertę rynkową podzielić możemy na trzy główne kategorie: cygara ręczne, cygara maszynowe oraz cygaretki. O ile statystyczny konsument kojarzy cygara właśnie z pierwszą grupą, to największy ilościowy udział w sprzedaży mają dwie pozostałe, tańsze i bardziej dostępne kategorie. Z roku na rok wzrasta popyt i sprzedaż, rozwija się sieć dystrybucji. Rośnie również wiedza na temat różnych rodzajów cygar i cygaretek oraz sztuki ich palenia.
Produkty te zwyczajowo kojarzone są z luksusem, elegancją, splendorem, ekskluzywnym kręgiem Gentlemen’s Club. Współcześnie jednak przywilej palenia cygar przysługuje każdemu. Cieszą się one popularnością wśród coraz większej grupy młodych dorosłych konsumentów, a cygaro staje się w tym przypadku ważnym elementem budowania wizerunku.
Amatorkami cygar są również kobiety, wśród których jest wiele sław, jak choćby Demi Moore, Sharon Stone, Whoopi Goldberg, czy Linda Evangelista. Kobiety stanowią jednak wciąż tylko kilkanaście procent palaczy cygar – częściej niż cygara wybierają cygaretki znanych marek cygarowych. Wiąże się to z pewnością z silnie wciąż zakorzenionym stereotypem, że cygaro jest produktem przeznaczonym głównie dla mężczyzn, jednakże amatorem cygar może być każdy, niezależnie od wieku i płci. Na polskim, młodym rynku znajdziemy już kilku graczy z rynku międzynarodowego. Aleksandra Luchowska odpowiedzialna za cygara w Altadis Polska S.A., podkreśla, że Grupa Altadis, z jej 1/4 udziału w światowym rynku cygar, jest zdecydowanym liderem segmentu - dominuje w USA, Hiszpanii i Francji. W 2000 roku Grupa umocniła swoją pozycję poprzez zakup 50% udziałów w Corporación Habanos S.A. – spółka ta kontroluje ponad 75% światowego rynku w zakresie najdroższych cygar typu premium.
Najnowszym, zaprezentowanym ostatnio w Madrycie produktem z portfela francusko-hiszpańskiego koncernu, jest najdroższe cygaro świata – „Behike”. Jego cena wynosi 375 euro za sztukę. Tak kosztowny produkt jest sprzedawany w limitowanej edycji w liczbie 4000 egzemplarzy. Cygara wyprodukowano z okazji 40. rocznicy powstania marki Cohiba. Zwijała je własnoręcznie najstarsza pracownica najbardziej prestiżowej kubańskiej fabryki, El Laguito w Hawanie.
Altadis oferuje również polskim palaczom szeroki wachlarz produktów rożnych kategorii. W ofercie dostępnej na polskim rynku znajdują się cygara wytwarzane ręcznie, maszynowo oraz cygaretki. Do pierwszej kategorii zaliczają się pochodzące z Dominikany Pleiades i Vegafina. Pleiades zawdzięczają swoją nazwę najbardziej znanej gromadzie gwiazd na niebie, a smak doskonałym liściom tytoniu odmian Connecticut, Olor Dominicano i Piloto Cubano. Vegafina natomiast – marka, która podbiła serca Hiszpanów, oznacza „delikatną roślinę” i równie delikatny, subtelny aromat, który również zawdzięcza wspomnianym odmianom tytoniu.
Wytwarzane maszynowo cygara kubańskie, w portfolio Altadis reprezentuje między innymi Guantanamera, która jest najmłodszą marką sławnej hawańskiej fabryki Habanos. Do jej produkcji wykorzystuje się najlepsze tytonie pochodzące z Vuelta Arriba, jednego z najsłynniejszych regionów upraw na Kubie. Trzecim filarem Altadis Polska są cygaretki Vegafina o delikatnym, ale wyczuwalnym aromacie kokosu, wanilii oraz cynamonu, który jest szczelnie ukryty w eleganckiej, metalowej puszce.
Jak informuje Sylwester Kucharski - atutem firmy Altadis Polska S.A. jest szeroki wachlarz produktów oferowanych konsumentom, który sprosta wyszukanym gustom tak koneserów jak i przyniesie satysfakcję początkującym palaczom. „Dla tych, którzy chcą spróbować kubańskiego tytoniu proponujemy Guantanamerę. Doskonały tytoń uprawia się jednak nie tylko na Kubie, lecz również na Dominikanie, Filipinach, w Meksyku, Hondurasie. Stamtąd pochodzą produkty bardzo wysokiej jakości, jak choćby Pleiades (Dominikana). Z okazji 20 rocznicy narodzin tej marki, powstała specjalna edycja cygar Grand Robusto Pleiades – Série Spéciale 20čme Anniversaire. We Francji zostały one uznane przez konsumentów za najlepsze „Nowe Cygaro Roku 2005” w rankingu opublikowanym w „Cigare & Co”. Cygara dominikańskie, takie jak Pleiades cechują się subtelnym i pełnym smakiem, który z pewnością usatysfakcjonuje początkującego lub średnio doświadczonego amatora cygar” – dodaje.
Wytwarzanie cygar to nie tylko skomplikowany, wieloetapowy proces angażujący robotników m. in. z fabryki Habanos na Kubie (Guantanamera) czy największej na świecie – La Tabacalera de Garcia na Dominikanie (Pleiades). Sekret doskonałego cygara kryje się w używanych do jego wytwarzania, skrupulatnie wyselekcjonowanych liściach tytoni najlepszych odmian, udoskonalanej przez lata metodzie produkcji, wieloletnim doświadczeniu torcedores (zwijaczy cygar).
Sylwester Kucharski zaznacza, że polski rynek w porównaniu do rynków europejskich jest niewielki, tak pod względem asortymentu dostępnych produktów, jak i liczby konsumentów. „Obserwujemy jednak jego dynamiczny rozwój – z każdym rokiem zwiększa się wolumen sprzedaży, od roku 2003 pojawiło się wiele nowych marek cygar i cygaretek, wymienić tu należy choćby Guantanamerę, Vegafina. Znane marki wzbogacają i rozszerzają swoje portfele, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom polskich konsumentów, czego znamienitym przykładem są rodziny takich marek jak Montecristo czy Romeo y Julieta – tworzą je, obok znanych i cenionych na świecie cygar ręcznych, również bardziej przystępne cenowo cygaretki i małe cygara maszynowe Puritos. Cygara i cygaretki to jednak wciąż produkty luksusowe, niemal egzotyczne dla polskich konsumentów, dla których często czynnikiem decydującym o zakupie jest cena produktu” – dodaje.
W polskiej mentalności cały czas pokutuje opinia, że cygara i cygaretki są produktami bardzo drogimi. „Mimo że producenci starają się obniżać ceny to i tak detal sprzedaje je za drogo. Opakowania cygar i cygaretek nie posiadają ceny bitej na opakowaniu, ponieważ według naszego prawa nie jest to wymagane, tak jak w przypadku papierosów. Detaliści sprzedają te produkty średnio na 100% marży. Przykładowo produkt powinien kosztować max. 8 zł a wystawiony jest po 15 zł na półce, gdzie w cenie 8 zł za opakowanie założyłem już zarobek dla detalisty i to w wysokości 25 %” – twierdzi Jerzy Golonek, Krajowy Koordynator Sprzedaży z Fabryki Cygar i Cygaretek „MERCURY” sp. z o.o. Jego firma sprzedaje szeroką gamę produktów, przede wszystkim cygaretek zarówno smakowych jak i naturalnych o różnym charakterze. „Nikt nie prowadzi badań i statystyk wielkości sprzedaży tych produktów w Polsce tak jak to ma miejsce ze sprzedażą papierosów. Szacujemy że posiadamy około 25 % sprzedaży na rynku krajowym” – mówi Jerzy Golonek. Dodaje, że na rynku polskim pojawia się coraz więcej produktów z importu. Ułatwia to m.in. możliwość zakupu przez Internet.
W sprzedaży detalicznej jednym z warunków sukcesu jest ekspozycja cygar – uważa Marcin Winiarski z firmy Marwin i dodaje, że jego firma kładzie na to nacisk. Klient z grupy Premium był, jest i będzie zawsze bardzo wymagającym konsumentem, a co za tym idzie trzeba dołożyć wszelkich starań, aby serwis takiego klienta był na poziomie nie tylko europejskim, ale również światowym.
„I tu musimy postawić na szkolenie detalistów to jest odbiorców naszych produktów w zakresie znajomości i wiedzy na temat cygar i cygaretek firmy Marwin” – twierdzi Marcin Winiarski. W planach firmy na 2007 rok jest dalsze krzewienie kultury palenia cygar i cygaretek, m.in. podczas takich sympozjów jak to zorganizowane w bieżącym roku w Krakowie, a w poprzednim w Warszawie. Miały one na celu pokazanie jak najszerszego wizerunku stylu i jakości cygar kanaryjskich.
Jak mówi Marcin Winiarski firma jest doceniana ze względu na doświadczenie jak i dobrą znajomość rynku z grupy Premium i Premium plus. Jego zdaniem nieodzownymi plusami tej grupy są nieograniczona marża jak i możliwość sprzedaży na sztuki. „Przy tak wzmożonej konkurencji z papierosami, wykładnik marży wielokrotnie znajduje zastąpienie przy mało rotujących się markach papierosów gdzie znajduje się maksymalna cena detaliczna do sprzedaży” – wyjaśnia. „Wśród szerokiej oferty cygar i cygaretek występujących na rynku krajowym, na pozycji wiodącej stawia nas jakość jak i kraje pochodzenia tychże wyrobów m.in. Indonezja , Wyspy Kanaryjskie. Są to kraje, które posiadają mikroklimat do produkcji wspaniałych mieszanek tytoniowych w innym wymiarze, jakości i smaku. Ważną informacją dla potencjalnego klienta jest również cena-i oto tutaj zostaje konsument mile zaskoczony, gdyż produkty cygarowe dystrybuowane przez firmę Marwin są już dostępne od przysłowiowej złotówki” – zapewnia Marcin Winiarski.
Importerzy zgodnie podkreślają, że polski rynek posiada ogromny potencjał rozwojowy. Jak zaznacza Krzysztof Sokołowski z firmy Dannemann, aby mówić o rozwoju tego rynku w Polsce, należy przeanalizować jego wielkość w innych krajach europejskich i przytacza odpowiednie dane. Udział segmentu cygar i cygaretek w całym rynku tytoniowym w krajach europejskich wynosi od 1 do 4% i stale rośnie. Udział tego segmentu w poszczególnych krajach wygląda następująco: Holandia ok.4%, Szkocja i Szwajcaria – 3,9%, Austria – 3,7%, Niemcy 3,3%, Hiszpania – 2,8%, Włochy – 2,2%, Czechy - 1,8%.
Jeżeli chodzi o Polskę, to w 2005 roku udział cygar i cygaretek w całym rynku tytoniowym wynosił zaledwie 0,0013%.
„Porównując do innych krajów europejskich można stwierdzić, że przed rynkiem tych produktów w Polsce są duże możliwości. W ciągu 2-3 lat segment cygar i cygaretek powinien osiągnąć poziom 1% udziału w całym rynku tytoniowym. Polski rynek, jeżeli chodzi o konsumpcję wyrobów tytoniowych jest szacowany mniej więcej na 75 mld sztuk, tak więc segment cygar i cygaretek powinien ulokować już niedługo blisko 75 mln sztuk tych produktów, co stanowi wartość ok. 750 mln złotych” – uważa Krzysztof Sokołowski. Podkreśla, że potencjał tego rynku zauważyły już duże sieci handlowe, które zaczynają coraz bardziej interesować się cygarami i cygaretkami i wprowadzają te produkty do sprzedaży.
Najlepszymi kanałami sprzedaży tych produktów są punkty sprzedaży typu convienience. Liderem na dzień dzisiejszy jest firma HDS Polska, która prowadzi saloniki prasowe w centrach handlowych. Sprzedaż cygaretek odbywa się również przez saloniki firmy Kolporter i sieci franczyzowe. Drugim ważnym kanałem sprzedaży są stacje benzynowe, gdzie produkty wyeksponowane są w tzw. „gorącym miejscu”, czyli tuż za plecami sprzedawcy. Trzecim kanałem są specjalistyczne sklepy, oferujące wyroby tytoniowe, falki, cygaretki, zapalniczki, itp.
Dobre rokowania na wzrost sprzedaży ma fakt, że palenie staje się niemodne. Ludzie szukają więc alternatywy. Podczas gdy papierosy pali się z nałogu, cygara i cygaretki raczej z przyjemności. Dłuższe palenie, smak i aromat – to cechy cygaretek i cygar – twierdzi przedstawiciel firmy Dannemann. Dodaje, że firma jest liderem w Europie i zajmuje obecnie drugą pozycję na tym rynku w Polsce z blisko 20% udziałem. „Sprzedaż produktów Dannemann w roku bieżącym powinna być bliska ilości 1,6 mln sztuk.
Cygara i cygaretki pojawiły się w Polsce i stały się modne dopiero po roku 1989. Był to jednak segment niedostępny dla wielu konsumentów ze względu na wysoką cenę. Jednak po naszym wejściu do Unii Europejskiej, w ciągu kilku najbliższych lat różnica cen pomiędzy papierosami a cygaretkami zmniejszy się na korzyść tych drugich – przewiduje przedstawiciel firmy Dannemann.
W Niemczech na przykład, cena cygaretek jest ok. 10% wyższa od ceny papierosów w tej samej ilości. W Polsce różnica ta wynosi 100%. Konsument za kilka lat będzie mógł wybierać pomiędzy tymi produktami nie sugerując się ich ceną.
Wraz ze spadającą ceną tych produktów w Polsce będziemy coraz częściej dostrzegać koneserów, którzy w gronie znajomych, czy na spotkaniach biznesowych delektują się bukietem smaku, jakiego dostarczają wysokiej klasy tytonie używane do produkcji cygar – uważa
Michał Drela, Sales Manager
w firmie Swedish Match Polska
Sp. z o.o. Firma ma w swoim portfolio „dużą różnorodność produktów i szeroką gamę tytoni w atrakcyjnej cenie, co sprawiło, że znajduje się ona w ścisłej czołówce na polskim rynku” – podkreśla.
„Nasze produkty zaspokajają potrzeby konsumentów zarówno pod względem smakowym, jak i tańszych cygar i cygaretek robionych maszynowo. W segmencie cygar premium mam tu na myśli cygara marki Macanudo - najlepiej sprzedającej się marki cygar ręcznie robionych na świecie - oraz El Credito - cygaro roku 2006, nagrodzone w plebiscycie zorganizowanym przez European Cigar Club Jurnal.
Do tańszych produktów zaliczmy takie linie jak - La Paz, Wilem II, cygaretki Salsa, czy też dystrybuowane przez nas cygara Vasco Da Gama, Independence
i Handlesgold. Są to produkty chętnie kupowane przez młodych, początkujących konsumentów przyszłych koneserów i znawców kunsztu palenia cygar” – dodaje Michał Drela.
tagi: Cygara , Cygaretki , palenie cygar , Elżbieta Pańczyk ,
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
W tym roku konsumenci, którzy chcą zrobić zakupy z okazji...
Inwestycja zasili produkcję kultowych marek, takich jak...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...