Kategorie produktów

Zmywanie na wiele płynów

Środa, 13 grudnia 2006 HURT & DETAL - Nr 8 (10) / 2006
Zapach, jakość oraz pielęgnacja - to tylko niektóre cechy na jakie zwracają uwagę użytkownicy płynów do zmywania naczyń. Co na to producenci i czym charakteryzuje się ten segment rynku? Rynek chemii gospodarczej charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem asortymentowym i dotyczy to także płynów do mycia naczyń. Jest to segment rynku, na którym zanotowano wzrost wielkości sprzedaży zarówno wartościowy jak i ilościowy - zaznacza Liliana Ćwik Specjalista ds. Marketingu Gold Drop Sp. z o.o.

Duży wybór i konkurencja

W segmencie tym trwa duża konkurencja cenowa, napędzana przede wszystkim przez marki własne. Jednakże zauważalne jest, iż konsumenci powoli rezygnują ze środków tanich o wątpliwej jakości i coraz częściej sięgają po produkt sprawdzony, dobrej jakości a nieco wyższej cenie.

Producenci w obliczu rosnącej konkurencji, obok atrakcyjnej dla klienta ceny, coraz większą uwagę poświęcają właściwościom oferowanych produktów, wprowadzają coraz nowsze warianty produktów z dodatkowymi składnikami, o świeżym oryginalnym zapachu. „Myślę, iż coraz większą popularnością cieszyć się będą wszelkiego typu balsamy, płyny z dodatkami bawełny, aloesu, rumianku, ekstraktami i olejkami owocowymi a także minerałami. Przede wszystkim chodzi o to, aby płyn był zarówno skuteczny w działaniu a jednocześnie delikatny dla skóry człowieka, pozwalający utrzymać naturalną warstwę ochronną skóry, a także przyjazny dla środowiska” – mówi Liliana Ćwik.

Firma Gold Drop wychodząc naprzeciw tym tendencjom wprowadza właśnie na rynek nowe odmiany popularnego wśród klientów płynu do mycia naczyń Gold Cytrus. Obok dotychczasowej odmiany cytrynowego pojawi się także płyn z wyciągiem z rumianku i grejpfruta. W stałej ofercie asortymentowej można znaleźć również serię koncentratów DIX (grejpfrut, cytryna, mięta) wraz z łagodną odmianą balsamu. Coraz większą popularnością cieszą się płyny o pojemnościach 1 L, kosztem opakowań półlitrowych.

Lider

Liderem na rynku jest Inco-Veritas S.A. – producent Ludwika, który kontroluje 40% rynku płynów do mycia naczyń – mówi Michał Dworak, Dyrektor Marketingu i Rozwoju INCO-VERITAS S.A.
GChG powołując się na badania MEMRB 2006. Podkreśla także, że firma wprowadziła na rynek drugi płyn do zmywania – Lucek, który jest przykładem produktu z dolnej półki cenowej, zajmującym trzecią pozycję pod wzgledem sprzedaży ilościowej.

Marka Ludwik oferuje szeroką gamę produktów. Zarówno w zakresie wariantów recepturowych jak i oferowanych gramatur i typów opakowań poczynając od saszetki 200 ml a kończąc na kanistrach 30l. W ostatnich latach znacząco rośnie sprzedaż Ludwika w opakowaniach 5 l.

Jak podkreśla Michał Dworak, firma jest wrażliwa na potrzeby różnych użytkowników. Przykładem może być wprowadzony ostatnio Ludwik Plus Antybakteryjny w opakowaniu 5l, który ułatwia prowadzenie biznesu, szczególnie w dobie rosnących wymagań prawnych w stosunku do firm gastronomicznych.
Dla konsumentów z wrażliwą skórą rąk firma stworzyła Ludwik Balsam. „Wyjście do klienta” opłaci się, ponieważ w 2006 roku Ludwik zdobył po raz kolejny Złoty Laur Konsumenta. To zainteresowanie Ludwikiem widzą i odczuwają również detaliści, którzy przyznali mu także w tym roku tytuł „Towar Roku” – dla najlepiej sprzedających się produktów.

Wzrosty

Po paru latach spadków wartości rynku pod koniec 2005 r. trend się odwrócił. Rynek zaczął rosnąć nie tylko ilościowo, ale też wartościowo osiągając z powrotem wartość ponad 300 mln zł rocznie. Rośnie też cena jednostkowa. Dzieje się to za sprawą umocnienia się produktów markowych i rezygnacji konsumentów i detalistów z najtańszych i najgorszych jakościowo produktów.

Zdaniem Michała Dworaka, korzystne warunki makroekonomiczne, w tym wzrost średniego wynagrodzenia, wskazują, że na tej kategorii będzie można zarobić więcej niż w latach ubiegłych. „Trzeba jednak pamiętać, że jak w każdej kategorii produktowej tylko właściwa ekspozycja liderów rynkowych na półkach pozwoli osiągnąć ten cel. Dalszy wzrost rynku w średniookresowej perspektywie będzie ograniczany przez znaczący ubytek populacji emigrującej zarobkowo oraz przez rozwój rynku środków do zmywarek” – zaznacza przedstawiciel Inco-Veritas S.A.

Zainteresowanie konsumentów markami premium podkreśla także Anna Wapińska z firmy Henkel Polska, producenta marki PUR. Klienci przy wyborze płynów do mycia naczyń kierują się jakością produktu, przystępnością ceny oraz różnorodnością wariantów danej marki. Wraz z podniesieniem standardu życia, konsumenci coraz częściej sięgają właśnie po produkty mające bardzo dobrą jakość. „Duża ilość atrakcyjnych akcji promocyjnych, jak tegoroczna współpraca marki przy akcji „Lata z Radiem”, zachęca konsumentów do wypróbowania produktu. Po wypróbowaniu płynu PUR, większość z użytkowników, docenia wysoką jakość produktu i zmienia dotychczasowy płyn na markę PUR” – zachwala Anna Wapińska.
Płyn do mycia naczyń PUR jest dostępny w opakowaniach 0,5 oraz 1 l i oferowany jest w pięciu wariantach – balsam, balsam Blue z minerałami, cytryna, jabłko, a od czerwca br. także w wersji cytryna z miętą. A jak pokazują badania marketingowe, świeży zapach umytych naczyń jest obok jakości zmywania najbardziej cenioną przez polskich konsumentów cechą.

tagi: płyny , zmywanie naczyń , płyny do zmywania naczyń , pur , ludwik ,