Kategorie produktów

Więcej niż pieprz i sól - rynek przypraw

Niedziela, 12 listopada 2006 HURT & DETAL - Nr 7 (9) / 2006
Polski konsument jest coraz bardziej wymagający i bardziej otwarty na kulinarne nowości. Wykorzystują to firmy sprzedające przyprawy i oferują konsumentom wiele nowych smaków. Jak tylko kończy się lato, producenci zaczynają przygotowywać się także do świątecznego "wielkiego gotowania", a co za tym idzie do wzrostu sprzedaży przypraw. Na dynamikę rozwoju rynku przypraw ma wpływ wzrost świadomości kulinarnej Polaków. Jeszcze kilka lat temu tylko pieprz i sól były jedynymi przyprawami używanymi powszechnie w naszym kraju. Po otwarciu granic, gdy zaczęliśmy więcej podróżować, poznaliśmy kuchnie innych narodów i stosowane w nich przyprawy jednorodne oraz specjalistyczne mieszanki przyprawowe. Firmy konkurując ze sobą na rynku przypraw angażują się w działania zmierzające do uatrakcyjnienia nie tylko zawartości, ale i opakowań. Jest to bowiem jeden z czynników, który odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu sprzedaży - przyciąga wzrok i pozwala na szybkie odnalezienie produktu na półce.

Najwięksi na rynku

Do czołowych graczy na rynku należy Kamis. Jak twierdzi Sylwia Kalska, Kamis-Przyprawy S.A. jest liderem rynku przypraw w Polsce. „Należy do nas 48% rynku przypraw tradycyjnych (marki KAMIS 39% i GALEO 9%, wartościowo MEMRB J/A 06)”.

Do liderów należy także Prymat. Produkowany przez firmę Kucharek ma 27,6% ilościowego udziału w rynku (MEMRB, maj/czerwiec 2006, dane w kg). „W ciągu ostatniego roku Kucharek stał się prawdziwą marką parasolową dla kilku rodzajów produktów. Dzisiaj marka to nie tylko przyprawa uniwersalna, lecz również kostki rosołowe, które są trzecią marką w swoim segmencie (MEMRB, maj/czerwiec 2006, dane w kg) i przyprawa do zup i potraw w płynie. Ważnym podkreślenia jest fakt, iż przyprawa uniwersalna Kucharek jest najlepiej sprzedającym się produktem przyprawowym w Polsce” – zachwala Przemysław Pająk, PR Manager w firmie Prymat Sp. z o.o.

Przedstawiciel firmy dodaje, że segment przypraw specjalistycznych i mieszanek przyprawowych charakteryzuje się obecnie jeszcze większą dynamiką niż segment przypraw uniwersalnych. W ciągu roku segment ten wzrósł o 13,2% ilościowo (MEMRB, maj/czerwiec 2006, dane w kg do maj/czerwiec 2005, dane w kg) i 14,2% wartościowo (MEMRB maj/czerwiec 2006 do maj/czerwiec 2005). Firma Prymat obecna jest w tym segmencie rynku przypraw z marką Prymat oraz ekonomiczną marką Asta. W ciągu ostatniego roku marka Prymat rozwijała się prawie dwukrotnie szybciej niż rynek, w tempie 21,70% (MEMRB, maj/czerwiec 2006, dane w kg) w ujęciu ilościowym (o 4,6% więcej niż lider rynkowy) oraz 21,50% w ujęciu wartościowym (o 5,8% więcej niż lider rynkowy).

Marka Prymat jest silnym wiceliderem tego segmentu z udziałami ilościowymi 15,7% (wzrost o 1,7 punktu procentowego w ciągu roku), według MEMRB, maj/czerwiec 2006, dane w kg i 14,1% w ujęciu wartościowym (MEMRB, maj/czerwiec 2006). To znakomity punkt wyjściowy do walki o pozycję numer 1! - dodaje Przemysław Pająk.

Znaczącą pozycję na rynku zajmuje także firma Ziołopex ze swoją sztandarową marką Appetita. Jak zaznacza Magdalena Sarnowska, Brand Manager marki Appetita, mieszanki przyprawowe marki Appetita wygenerowały w roku 2005 największy wzrost - w ujęciu wartościowym wyniósł on 77,5%, a w ujęciu wolumenowym 51,2%. Jej zdaniem przyczyniły się do tego przede wszystkim mieszanki z serii „Kuchnie narodów” oraz „Gotujemy po polsku”. Dzięki temu wynikowi Appetita uplasowała się w pierwszej trójce graczy, w ujęciu wolumenowym uzyskała 10,3% rynku (ponad 50% wzrost udziałów w ciągu roku).

Wzrost ze smakiem

W roku 2005 rynek przypraw w Polsce wyniósł 34 476 ton i był wart 920,7 mln złotych - jak twierdzi przedstawiciel firmy Ziołopex, Magdalena Sarnowska. Nadal dominującą rolę w sprzedaży przypraw odgrywa handel tradycyjny, który w roku 2005 wygenerował blisko 60% sprzedaży ilościowej. Największy przyrost sprzedaży wolumenowej przypraw porównując z rokiem ubiegłym odnotowano w małych (14,3%) oraz w dużych sklepach spożywczych (12%). Wzrost sprzedaży ilościowej obserwujemy także w handlu nowoczesnym: hipermarkety, przez które przechodzi 21% sprzedaży wolumenowej zwiększyły obrót ilościowy o 2,3%, a supermarkety stanowiące 19% rynku przypraw zwiększyły sprzedaż ilościową o 7,9% w porównaniu z rokiem 2004 – mówi Magdalena Sarnowska.

Kategoria przypraw w Polsce, szczególnie mieszanek przyprawowych, jest wciąż rynkiem o dużym potencjale – informuje Sylwia Kalska, PR Manager Kamis-Przyprawy S.A.. Kamis stworzył kategorię przypraw w Polsce stawiając na innowacyjność i rozszerzając tę kategorię o nowe znaczenie, formy i zastosowanie przypraw. Ten trend, jako lider kategorii, z pewnością będziemy kontynuować. Konsumenci w Polsce są wciąż otwarci na nowe propozycje w naszej kategorii. Poszukują nowych smaków i form przypraw, szczególnie chętnie sięgają po mieszanki przyprawowe dedykowane konkretnym daniom lub konkretnym kuchniom, wybierają produkty, które zaspokoją ich oczekiwania kulinarne w sposób łatwy i przyjemny. Dziś liczy się jakość, kreatywność i forma.” – zaznacza Sylwia Kalska, PR Manager Kamis-Przyprawy S.A.

Na rynku nastąpił wzrost znaczenia segmentu przypraw sypkich w całej kategorii. Według Magdaleny Sarnowskiej, zwiększył się on o 9,2% w ujęciu wartościowym i o 6,4% w ilościowym w porównaniu lat 2005 i 2004. Dodaje, że obecnie przyprawy sypkie stanowią 70,4% sprzedaży wartościowej rynku przypraw, następne są buliony stanowiące wartościowo 23,6% rynku. Przedstawicielka Ziołopex podkreśla również, że najdynamiczniej w ramach przypraw sypkich rozwijał się segment mieszanek, który wzrósł wartościowo o 15,1% i wolumenowo o 15,6%. „Wzrost sprzedaży odnotowano we wszystkich kanałach dystrybucji, jednak najbardziej znacząco wzrosła sprzedaż mieszanek w małych sklepach spożywczych (31,4% ilościowo, 30,9% wartościowo), dużych sklepach spożywczych (22,3% ilościowo, 22.9% wartościowo) oraz supermarketach (22,7% ilościowo, 22,7% wartościowo)” – mówi Magdalena Sarnowska.

Znaczny wzrost sprzedaży nastąpił także w segmencie przypraw jednorodnych. „Stanowią one największy segment przypraw sypkich w ujęciu wartościowym (44,3%), a w stosunku do roku 2004 wzrosły o 11%. Wolumenowo udział przypraw jednorodnych w segmencie przypraw sypkich stanowił w 2005 roku 20,8% i wzrósł o 10% w porównaniu z poprzednim rokiem. Segment przypraw uniwersalnych stanowi 63,2% udziału ilościowego przypraw sypkich i wzrósł w tym ujęciu o 4,1% w stosunku do roku 2004. W ujęciu wartościowym przyprawy uniwersalne stanowią 30,4% rynku przypraw sypkich i też wzrosły o 4%” - twierdzi Magdalena Sarnowska. Według specjalistów z branży w najbliższym czasie nadal postępować będzie konsolidacja firm z tego segmentu i wciąż będą liczyć się najważniejsi na rynku gracze. Co prawda przewiduje się wzrost sprzedaży przypraw pod marką własną sieci handlowych, jednak nie będzie to znacząca konkurencja dla produktów markowych, gdyż oprócz ceny, dla konsumentów liczyć będzie się przede wszystkim gwarancja jakości, firmowana właśnie znaną dla nich marką. Ponadto w walce o klienta producenci będą zwiększać wartość dodaną produktu – uważa Magdalena Sarnowska.

Świąteczne wzrosty

Mimo niewielkiej sezonowości na rynku przypraw, wszyscy producenci zauważają wzrost sprzedaży w okresach świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy. Jak zaznacza Sylwia Kalska, dobrym sezonem na sprzedaż przypraw jest również początek lata. Okres maj/czerwiec to przede wszystkim czas na liczne inauguracje sezonu grillowego - na działkach, ogródkach i piknikach - a co za tym idzie wzrost spożycia różnego rodzaju przypraw do grilla i sałatek. Jednak letnie grillowanie jest już za nami i wszystkie firmy przygotowują się obecnie do okresu świątecznego. Klienci na pewno planują już co będą w czasie świąt gotować i na pewno tylko najprostsze przyprawy im w tym czasie nie wystarczą.

Marka Appetita oferuje również na ten okres wielkich wypieków dodatki cukiernicze z linii „Domowe Sekrety”. W jej skład wchodzą wszystkie najpopularniejsze dodatki do ciast takie jak m.in. Proszek do pieczenia, Cukier wanilinowy, Cynamon mielony, Przyprawa do piernika.
Natomiast w linii mieszanek przyprawowych z linii „Gotujemy po polsku” można znaleźć mieszanki, które pomogą przygotować świąteczne specjały tj. bigos po staropolsku, ryby, karp po polsku, kurczak, potrawy z fasoli, ziemniaków.

tagi: przyprawy , święta , kamis , appetita , delecta ,