Kategorie produktów

Sezon jesienno-zimowy na rynku OTC

Wtorek, 10 października 2006 HURT & DETAL - Nr 6 (8) / 2006
Polski rynek parafarmaceutyków powiększył się w 2005 roku o ponad 9%. Jak oceniany jest dotychczasowy rozwój tego rynku w Polsce przez przedstawicieli firm: US Pharmacia i Kruger Polska? - Wyniki jakie obecnie obserwujemy są znacznie słabsze od tych, do których przywykliśmy w ostatnich latach. Do tej pory wzrosty jakie osiągał rynek wynosiły zarówno ilościowo jak i wartościowo ponad 20%! OTC była jedną z najszybciej rozwijających się kategorii na rynku - informuje Andrzej Stasiecki, dyrektor działu sprzedaży US Pharmacia.

Rynek wyhamował i zaczyna się zachowywać podobnie jak dojrzałe już rynki zachodnie. Jest to zrozumiałe - leki są kupowane wtedy gdy są potrzebne, a liczba zachorowań i dolegliwości utrzymuje się mniej więcej na podobnym poziomie – rynek ilościowo jest więc dość stabilny. Zwiększenie liczby reklam nie powoduje zwiększonej konsumpcji leków – co najwyżej zmianę wybieranych marek. Głównym kanałem dystrybucji leków pozostają apteki. Liczba produktów dostępnych poza nimi jest ustalana przez regulatora i jest stosunkowo niewielka. Warto przy tym podkreślić, że oba te rynki nie konkurują ze sobą. Rynek masowy jest de facto odpowiedzią na potrzeby konsumentów chcących mieć łatwiejszy dostęp do części dobrze im znanych preparatów. Na razie rynek masowy to tylko 6% sprzedaży leków OTC w Polsce - dodaje Andrzej Staniecki.

- Kategoria witamin i minerałów jest kategorią bardzo rozwojową, a jej znaczenie w obrocie wzrasta z roku na rok – informuje Alina Mrozek z firmy Kruger. Stan ten jest wynikiem wzrostu świadomości konsumentów w profilaktyce zdrowia i suplementacji diety, pojawiających się na rynku nowości, jak również spowodowany jest rozwojem dystrybucji tych produktów na rynku FMCG. Obecnie znaczna część obrotu tą kategorią realizowana jest w handlu nowoczesnym, poprzez sklepy wielkopowierzchniowe. Z roku na rok jednak widoczny jest wzrost znaczenia supermarketów, średnich i małych sklepów spożywczych.

Jakie zmiany czekają rynek leków OTC w najbliższych latach?

- Mimo dużych ograniczeń perspektywy dla rynku pozaaptecznego rysują się dobrze. Po pierwsze firmy takie jak US Pharmacia, konsekwentnie inwestują w ten rynek, poprawiając jakość dystrybucji. Po drugie w czerwcu 2005 wszedł w życie wymóg ustawowy nakładający konieczność nowelizacji listy leków dopuszczonych na rynek masowy co 6 miesięcy – jest więc techniczna możliwość zwiększenia liczby wprowadzeń. Po trzecie rynek ten dynamicznie rośnie w całej Europie – coraz więcej krajów decyduje się na dopuszczenie większej liczby preparatów. Należy więc sądzić, że i w Polsce jest tylko kwestią czasu jak zobaczymy kolejne produkty w sklepach ogólnodostępnych – zapewnia Andrzej Staniecki z US Pharmacia.

- Według Aliny Mrozek z firmy Kruger - rynek parafarmaceutyków w obszarze FMCG będzie w kolejnych latach coraz bardziej się rozwijał za sprawą systematycznego powiększania dystrybucji, zwłaszcza w handlu tradycyjnym. Podobnie jak w innych krajach europejskich rośnie ich dostępność w sklepach, w kioskach i na stacjach benzynowych. Pojawią się z pewnością nowe preparaty w kategorii witamin i minerałów, zawierające nowe substancje, nowe propozycje suplementacji diety dla klienta.

Jakiego typu produkty powinny znaleźć się na półkach sklepowych w okresie jesienno - zimowym?

- Sezonowość sprzedaży dotyczy leków przeciwprzeziębieniowych i w pewnym stopniu przeciwbólowych – sprzedaż leków jest tu ściśle związana z dolegliwościami generowanymi przez klimat i potrzeby konsumentów. Celem naszej firmy jest pełna odpowiedź na popyt ze strony konsumentów – realizacji tego celu służą praktycznie wszystkie działanie marketingowo-sprzedażowe. Sprzedaż na rynku masowym determinują dwa czynniki. Jest to marka i dostępność. Z zachowaniem kolejności w której podaje te czynniki. Nasze produkty to produkty markowe – poszukiwane. Naszym zadaniem jest dostarczyć je wszędzie tam, gdzie klient ich szuka – dodaje Andrzej Staniecki.

- Podobnie uważa Alina Mrozek. Według niej, okres jesienno - zimowy to wzrost sprzedaży preparatów na przeziębienie i ból gardła. To również szeroka profilaktyka w zapobieganiu tym chorobom, a więc przyjmowanie kompleksów witamin i minerałów mających za zadanie uodpornienie nas na różnego rodzaju przeziębienia i choroby charakterystyczne dla tej pory.

Jaką pozycje posiada Państwa firma na rynku parafarmaceutyków w Polsce?

- Zgodnie z danymi dotyczącymi wartości sprzedaży farmaceutyków na rynkach aptecznym (dane IMS AG) i pozaaptecznym (AC Nielsen) US Pharmacia od kilku lat utrzymuje pozycje nr 1 na polskim rynku OTC. Trzy kategorie produktów obejmujące ponad 60% rynku OTC to jednocześnie trzy kategorie w których US Pharmacia zajmuje pozycję lidera. Kategoria przeciwbólowa z takimi markami US Pharmacia jak APAP i Ibuprom, kategoria przeciw-przeziębieniowa z marką Gripex oraz witaminy i minerały z marką Vigor. Według ACNielsen, w okresie czerwiec 2005 r. – maj 2006 r. sprzedaż leków OTC poza aptekami wzrosła wartościowo o 4,8%, ilościowo natomiast spadła o 2% (w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej). Wyniki US Pharmacia pozytywnie odbiegają od tego co prezentuje sobą rynek. Wartość naszej sprzedaży wzrosła o 8%. Jest to tym bardziej istotne, że USP odpowiedzialna jest praktycznie za połowę rynku OTC. Oznacza to, że spadek obrotów firm odpowiadających za jego pozostałą część był głębszy niż pokazuje to średnia - informuje Andrzej Stasiecki, dyrektor działu sprzedaży US Pharmacia.


- Na rynku FMCG w kategorii suplemetów diety w grupie preparatów witaminowo - mineralnych od kilku lat jesteśmy liderem i wg danych AC Nielsen z okresu AM 2006 mamy ponad 50% udział w rynku wg wartości sprzedaży tej grupy - zapewnia Alina Mrozek z firmy Kruger. Oprócz standardowej oferty witamin i minerałów, które w prosty i łatwoprzyswajalny sposób pozwalają uzupełnić codzienną dietę w podstawowe preparaty witaminowe (magnez, wapń, witamina C, itp.) nasza firma w ubiegłym roku wprowadziła na rynek i rozwija ofertę witaminowych preparatów złożonych pod logo Kruger Linie Vital. Są to m.in. ekstrakt z żeń-szenia z witaminami, ekstraktu z aloe vera z witaminami, koenzym Q10 z witaminami. Nowością w asortymencie są również pastylki do połykania multiwitamina z selenem , witamina C 200mg i MaxiRutin C ( rutyna, bioflawonoidy, cynk i witamina C). W pozostałych kategoriach suplementów diety proponujemy pastylki na gardło do ssania z witaminą C i cynkiem, Inhalvit o smaku miodowo-cytrynowym i mentolowo-eukaliptusowym oraz preparat na dolegliwości żołądka, spowodowane stresem, niewłaściwą dietą i używkami - Zgagast. (EP)

tagi: otc , leki , kruger , us pharmacia ,