Do wyboru do koloru
Oferta dań instant jest bardzo bogata. W Polsce znaleźć można ponad 60 produktów z tego segmentu, jednakże 21 z nich odpowiada za ponad 80% wartości sprzedaży – ocenia Anita Stec z Unilevera.
Tego typu produkty stosunkowo lepiej sprzedają się w handlu nowoczesnym, niemniej w ubiegłym roku osiągnęły dobre wyniki sprzedaży również w małych i średnich placówkach handlu tradycyjnego.
Liderem na rynku dań instant jest Knorr Gorący Kubek, który odpowiada za ponad 45% wartości sprzedaży tej kategorii na rynku i notuje wzrost. Winiary Danie w 5 Minut posiada ponad 26% udziałów, niemniej rok do roku notuje spadek wartości sprzedaży. Kim Lan - oferujący głównie zupy - odpowiada za 13% wartości sprzedaży lecz również notuje spadki. Najlepiej sprzedające się produkty z tego segmentu to: Knorr Gorący Kubek puree ziemniaczane z boczkiem i cebulką, Knorr Gorący Kubek makaron z sosem bolońskim, oraz WINIARY Danie w 5 minut STOP spaghetti po bolońsku – informuje przedstawicielka Unilivera.
Dania instant to w całej kategorii kulinarnej (sosy, buliony, zupy, przyprawy, majonezy, keczupy, dressingi, snacki) mały segment (odpowiada za ponad 1% wartości kategorii). Notuje on od kilku lat niewielki spadek wartości sprzedaży. Zdaniem przedstawicielki Unilivera, zainteresowanie tymi produktami zwiększa się w okresach wakacyjnych, kiedy to często zabierane są w podróż, na wakacje, biwaki, obozy. „Warto posiadać produkty z tej kategorii w ofercie sklepu, jednak z uwagi na jej lekkie spadki oraz stosunkowo mały udział w całości kulinariów powinno się mieć na półce najlepsze marki i najszybciej rotujące produkty.
W ofercie Knorra znajdziemy na przykład 6 wariantów dań w kubkach. Najbardziej popularne to Puree z cebulką i boczkiem oraz makaron z sosem bolońskim. Dostępne są również makaron z sosem grzybowym, gulaszowym, myśliwskim, serowo-śmietanowym. Od września wszystkie warianty dostępne są w nowej szacie graficznej.
„Szybkie życie” instant
Rynek dań instant cały czas się rozwija. Nie ma się co dziwić, bo Polacy żyją coraz „szybciej” i brakuje im czasu na gotowanie. Im robi się zimniej, tym ważniejsze jest zjadanie chociaż jednego ciepłego posiłku, więc częściej sięga się po produkty z tego segmentu.
„Dużym atutem dań instant jest cena, nie bez znaczenia jest wygoda i łatwość przygotowania. Wachlarz smaków zaspokoi potrzeby najbardziej wyrafinowanego podniebienia” - ocenia Andrzej Mendygrał , regionalny kierownik sprzedaży Ajinomoto Poland Sp. z o.o. Firma produkuje i sprzedaje zupy instant z makaronem – autentyczne, orientalne smaki – Yum Yum oraz tradycyjne, polskie - SAMSMAK. Produkcja oparta jest na naturalnych składnikach, a wprowadzenie na rynek nowych smaków czy udoskonalenie istniejących każdorazowo związane jest z cyklicznymi badaniami konsumenckimi. „To właśnie wyjście naprzeciw potrzebom konsumenta jest spójne z misją firmy i sprzyja rozwojowi” – wyjaśnia Andrzej Mendygrał.
Zdrowie w torebce
„Marka WINIARY stworzyła ostatnio produkt na miarę XXI wieku - bogate w warzywa i składniki odżywcze zupy instant „Porcja warzyw”, dostępne w trzech wariantach smakowych: Wiosenna, Jesienna i Letnia. Podstawowym składnikiem wszystkich trzech rodzajów są warzywa i to co w nich najlepsze – błonnik, witaminy i minerały. „Porcja warzyw WINIARY to zupełnie nowy produkt na rynku zup instant – stworzony z myślą o konsumentkach, dla których prawidłowe odżywianie – szczególnie w pracy - jest dużym wyzwaniem. Proponujemy im wygodne, ale jednocześnie zdrowe rozwiązanie: ciepłą, pełną warzyw przekąskę, zawierającą naturalne witaminy i błonnik, którą można zjeść w ciągu dnia. Dzięki nowej zupie WINIARY konsumentki mogą nie tylko szybko zaspokoić głód, ale również uzupełnić swoją dietę w 1 z 5 rekomendowanych dziennie porcji warzyw. Pragniemy przekonać naszych konsumentów, że instant może znaczyć nie tylko szybko, ale również smacznie i zdrowo” – powiedziała Monika Jusińska-Zbiegniewska, marketing manager w Nestlé. Jak podkreśla - dania instant spożywane są przez dwie grupy odbiorców. Pierwsza to młodzież, a druga to osoby pracujące w biurach, zabiegane, które nie znajdują czasu na ciepły posiłek podczas dnia pracy. Młodzi ludzie chętniej sięgają np. po dania chińskie, natomiast osoby z biur po zupy instant, na przykład ostatnią nowość - „Porcję Warzyw” marki WINIARY.
Mimo coraz większego wyboru wśród dań instant oferta dań z makaronem, w porównaniu do rynków ościennych, jak np. Rosja czy Czechy jest zauważalnie uboższa - ocenia Michał Dukaczewski Tan-Viet International Ltd Sp. z o.o. i dodaje, że ciągle istnieje na rynku miejsce na szerszy asortyment.
„Z dań instant w ofercie mamy zupy i dania błyskawiczne z makaronem i na tym rynku mamy od wielu lat ugruntowaną pozycją, ustępując jedynie zupom Amino (Unilever). Nasza silna pozycja budowana jest dzięki tak dobrze rotującym produktom jak VIFON - Kurczak Złoty i VIFON - Kurczaka Curry” – mówi Michał Dukaczewski . Firma chce pozyskać nowych konsumentów dzięki rozszerzeniu asortymentu o zupy błyskawiczne z większą ilością przypraw (Zupy błyskawiczne Tao Tao). „Ostatnio wprowadziliśmy także na rynek absolutną nowość: Lunch Dnia Tao Tao - danie instant z makaronem i kawałkami mięsa” – zaznacza.
Jak zauważalną tendencję na rynku można wskazać coraz większy udział w rynku marek własnych, co jest związane z rozwojem dyskontów, hiper- i supermarketów, co powoduje „wypychanie” z rynku średniego segmentu cenowego zup błyskawicznych. „Kolejną zauważalną zmianą jest postawienie przez wszystkich producentów na ekspozycję towarów przez odpowiedni dobór opakowań jak i działalność przedstawicieli „na sklepach”. Zauważalna jest też zwiększona aktywności reklamowa czołowych graczy na rynku” – ocenia Michał Dukaczewski.
tagi: dania instant ,
Z analizy sklepowej ekspozycji, przeprowadzonej przez spółkę...
Od 1 czerwca 2025 roku Adam Manikowski objął funkcję Chief...
Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać...
Inflacja napędza spiralę...
Absurdów podatkowych nie brakuje...
Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram...
Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek...