Pierwsze hektolitry znakomitego żywieckiego piwa opuściły bramy browaru w 1856 roku. Wówczas to arcyksiążę Albrecht Fryderyk Habsburg (1817-1895), zarejestrował firmę i wybudował od podstaw browar na gruncie zwanym Pawlusie.
Tradycje piwowarskie Żywca sięgają czasów średniowiecza. W 1448 roku przywilej uprawy jęczmienia i warzenia piwa potwierdził książę oświęcimski Przemysław. Na wzór prawa niemieckiego nadał on Żywcowi prawo do tak zwanej mili ochronnej. Oznaczało to, że dla ochrony mieszczan żywieckich nie wolno było prowadzić piwnego interesu w obrębie jednej mili od miasta. W późniejszych czasach złamanie tego zakazu groziło konfiskatą takiegoż piwa „na Zamek”.
O lokalizacji browaru w sercu Kotliny Żywieckiej zdecydował nieograniczony dostęp do czystej górskiej wody, wypływającej spod masywu Skrzycznego potoku „Leśny”. Browar w Żywcu zlokalizowano na terenie dóbr żywieckich, będących już wówczas, od ponad 30 lat, w rękach arcyksiążęcej rodziny Habsburgów. Decyzja o założeniu nowoczesnego browaru fabrycznego, wykorzystując dostępność surowców, krystalicznie czystej wody i najnowsze zdobycze nauki w zakresie fermentacji, była niezwykle trafna. Już dwanaście lat po założeniu, browar żywiecki wysunął się na pierwsze miejsce wśród 260 browarów działających w Galicji. Pod koniec XIX wieku najsławniejszymi markami piw żywieckich były: Cesarskie, Eksportowe, Marcowe, Piwo Lagrowe oraz piwa specjalne: Porter i Ale. Wyborna jakość oraz wzrastająca z roku na rok produkcja powodowały, iż grono konsumentów piw żywieckich stale się poszerzało.
Podczas II wojny światowej Olbracht Habsburg nie zrezygnował z obywatelstwa polskiego, co m.in. spowodowało przejęcie nad browarem Niemieckiego Zarządu Przymusowego. Po wojnie browar został upaństwowiony, w oparciu o dekrety o reformie rolnej i nacjonalizacji przemysłu. W roku 1951 powstało przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą - Żywieckie Zakłady Piwowarsko - Słodownicze, a w roku 1955 połączone browary w Żywcu, Bielsku-Białej i Cieszynie utworzyły Zakłady Piwowarskie w Żywcu.
31 grudnia 1990 roku rozpoczął się proces prywatyzacji i Zakłady przekształciły się w jednoosobową Spółkę Akcyjną Skarbu Państwa. Dzięki pomyślnej sprzedaży akcji w ofercie publicznej z dniem 1 sierpnia 1991 roku spółka rozpoczęła swoją działalność jako firma prywatna. W marcu 1994 roku do grona akcjonariuszy dołączyła jedna z największych firm piwowarskich na świecie – koncern Heineken .
W grudniu 1998 roku nastąpiło połączenie Zakładów Piwowarskich w Żywcu S.A., których głównym akcjonariuszem był Heineken, z firmą Brewpole B.V., która była właścicielem browarów w Elblągu, Leżajsku i Warce.
Już w XIX wieku przywiązywano duże znaczenie do budowy pozytywnego wizerunku marki browaru, stosując nowatorskie metody sprzedaży oraz opieki nad produktem. W latach 1856-1939 Browar w Żywcu zbudował wyróżniającą się dużą skutecznością sieć sprzedaży, opartą na lokalnych reprezentacjach i zastępcach. Byli to cieszący się zaufaniem kupcy, przedsiębiorcy, restauratorzy oraz właściciele hoteli, którzy na swoim terenie prowadzili sprzedaż piwa. Browar oferował im fachową pomoc w urządzeniu lokalnych rozlewni, dostarczał wyposażenie barów i restauracji, aparaty do nalewania piwa, lodówki oraz materiały reklamowe.
Żywieckie znaki firmowe oraz towarowe drukowano, malowano, wytłaczano lub wypalano
na: szklankach, kuflach, dzbanach, syfonach, beczkach, bloczkach, kelnerskich cennikach, serwetkach, jadłospisach, podstawkach, kalendarzach ściennych, restauracyjnych lustrach, itp. Te budzące nostalgię pomysły na ekspozycję i reklamę piwa, najoryginalniejsze projekty graficzne, najciekawsze rozwiązania marketingowe oraz eksponaty można będzie zobaczyć w Muzeum Browaru w Żywcu (otwarcie zaplanowano na 9 września 2006r.), pierwszej tego typu placówce w naszym kraju, pozwalającej zachować i przedstawić najlepsze tradycje przemysłowe i pamiątki browarnictwa, udostępniając je jednocześnie dla turystów.
W połowie lat 30 -tych XX wieku żywiecki Browar odwiedził prezydent Ignacy Mościcki. Skosztowawszy szklankę Zdroju Żywieckiego powiedział... „macie naprawdę wspaniałe piwo!”. W kolejnych latach swojego istnienia piwa z Żywca zdobyły wiele nagród
w międzynarodowych konkurach i festiwalach piwnych, m.in. w Kolonii, Paryżu, Brukseli, Norymberdze, Londynie, Rzymie, Luksemburgu, Genewie, Lizbonie, Chicago. Nagradzano wysoką jakość i niepowtarzalny smak żywieckiego piwa. Na światowych rynkach od kilkudziesięciu lat pozycjonuje się żywiecki produkt, jako piwo, którego sekret kryje się w krystalicznie czystej wodzie z polskich gór i zachowaniu tradycyjnej receptury.
Działalność eksportową browary żywieckie zapoczątkowały już w 1913 r., kiedy dystrybucją objęto poza Galicją, takie miasta, jak: Budapeszt, morawska Ostrawa i Cieszyn. W 1913 r. łączny eksport piw żywieckich wynosił już ponad 28 tys. hl, co stanowiło 21,3% produkcji browaru. Dziś marka Żywiec stanowi 58% eksportu piwa z naszego kraju. Wraz z kolejnymi falami polskiej emigracji, żywieckie piwo wędrowało po całym świecie, między innymi do Francji, Wielkiej Brytanii, Kanady i USA.
Dla wielu Polaków piwo z Żywca stało się symbolem polskości. Potwierdzają to badania znajomości marki przeprowadzone przez Krajową Izbę Gospodarczą wraz z Ministerstwem Gospodarki. Żywiec zajął w nich trzecie miejsce – zarówno w rankingu polskich marek zasługujących na miano narodowych (43% wskazań), jak i pośród marek uważanych przez konsumentów za najsilniejsze i najbardziej wartościowe (39%). Natomiast w badaniach m.in. Instytutu Marki Polskiej, Żywiec jest wymieniany, jako trzecia najbardziej lubiana i ceniona polska marka, zaraz po Wedlu i Horteksie. W dwóch kolejnych edycjach konkursu „Superbrands”, Żywiec zaliczono do grona najbardziej popularnych marek w Polsce. Żywiec został też laureatem pierwszej edycji konkursu „Teraz Polska”.
Współcześnie roczna produkcja Browaru w Żywcu przewyższa prawie trzykrotnie produkcję wszystkich galicyjskich browarów sprzed 100 lat. Każdego dnia 140 samochodów ciężarowych z naczepą rozwozi dzienną produkcję do miłośników Żywca w kraju.
Dzisiaj w skład Grupy Żywiec wchodzi 6 browarów: w Żywcu, Warce, Elblągu, Leżajsku, Cieszynie oraz Bydgoszczy. Wszystkie wyposażone są w najnowocześniejsze urządzenia i technologie, które gwarantują najwyższą jakość piwa. Każdy z browarów wchodzących w skład Grupy posiada wdrożony i udokumentowany system zarządzania bezpieczeństwem żywności zgodny z zasadami HACCP oraz wymaganiami normy DS 3027E:2002. Grupa Żywiec posiada również własną, niezależną sieć dystrybucyjną, koordynowaną przez spółkę Grupa Żywiec Trade Holding, będącą jedną z największych firm dystrybucyjnych działających na terenie Polski. Sieć dystrybucji tworzy 13 spółek posiadających 66 punktów dystrybucyjnych.
W skład Grupy Żywiec wchodzi też utworzona na początku 2001 roku Grupa Handlowa - jedna efektywna organizacja odpowiedzialna za marketing, promocję i wspomaganie sprzedaży wszystkich marek. Doświadczone siły sprzedaży docierają ze swym profesjonalnym doradztwem do ponad 50 tys. punktów sprzedaży w kanałach: detal tradycyjny, gastronomia i hurt. Obecnie w całej Grupie Żywiec zatrudnionych jest niemal 6000 osób. Co trzecia butelka piwa kupowana w Polsce została wyprodukowana przez Grupę Żywiec S.A.
tagi: browar żywiec ,
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...