Kategorie produktów

Rynek serków twarogowych

Środa, 09 sierpnia 2006 HURT & DETAL - Nr 4 (6) / 2006
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od kwietnia 2005 do marca 2006 roku wynika, że wśród osób, które zadeklarowały spożywanie twarożku i serka wiejskiego w kubeczku, najczęściej spożywaną marką jest Serek Wiejski Piątnica (21,3%). Na drugim miejscu uplasował się serek Ostrowia (20,7%). Trzecie miejsce pod względem spożycia zajmuje Twaróg Wiejski Campina (14,7%). Kolejne miejsca zajmują: Serek Wiejski - Włoszczowa (12,7%), Serek Wiejski - Krasnystaw (11,9%), Serek Wiejski - Czarnków (9,2%), Twarożek Wiejski - ŁMS Łódź (4,9%) i Rolmlecz (3,9%).

2,2% spośród osób deklarujących spożywanie twarożku i serka wiejskiego w kubeczku, zjada je codziennie. Do spożywania 5-6 razy w tygodniu przyznało się 2,6%, 3-4 razy w tygodniu - 11,6%, 2 razy w tygodniu – 26,3%, jeden raz w tygodniu – 28,4%, zaś rzadziej niż raz w tygodniu – 28,8% deklarujących osób.

Rynek serków twarogowych tworzą serki ziarniste (serki wiejskie typu cottage cheese), serki śmietankowe oraz homo. Piątnica posiada ponad 40% rynku serka wiejskiego, a biorąc pod uwagę dobiegającą końca kolejną rozbudowę mocy produkcyjnych w tym zakresie – możliwości Piątnicy wzrosną o ok. 40% - informuje Jacek Lewicki, kierownik działu handlu.
Mimo, że kilku producentów pokusiło się o wprowadzenie do swojego portfolio serka typu cottage cheese – to niekwestionowanym liderem w tym segmencie od wielu lat pozostaje Piątnica. Co więcej jako jedyna w kraju oferuje serki ziarniste na słodko. W segmencie serków śmietankowych (serki do smarowania Twój Smak) Piątnica zdobyła ok. 8 % krajowego rynku. Przy czym co ciekawe, wprowadzenie nowej kategorii serków – Twój Smak Puszysty wpłynęło na dynamiczny wzrost sprzedaży całego asortymentu serka Twój Smak.
Jeżeli chodzi o zmiany jakie czekają rynek serków twarogowych w najbliższych latach - uważam, że nie obędzie się bez innowacji i to nie tylko w dziedzinie smaków ale i opakowań. Przed producentami stoją poważne wyzwania - zdają sobie sprawę, że muszą stale poszukiwać najlepszych rozwiązań, by zaspakajać rosnące wymagania konsumentów także tych eksperymentujących – oczkujących nowych, coraz ciekawszych doznań smakowych, na zasadzie: ktoś był za granicą spróbował określonego smaku i szuka podobnego po powrocie do kraju. Szansę rozwojowe stoją przed produktami markowymi, wysokiej jakości w dostępnej cenie, w wygodnych opakowaniach, jedynym słowem takich, jakie znajdują się w portfolio Piątnicy. A są to:
Serki ziarniste: Serek Wiejski naturalny 200 i 500g, Serek Wiejski lekki 150 g, Serek Wiejski ze szczypiorkiem 150g, Serek Wiejski z truskawkami 150g, Serek Wiejski z brzoskwinią 150g, Serek Wiejski z ananasem 150 g, Serek Wiejski z miodem 150g.
Największą popularnością cieszy się smak naturalny tradycyjny w wersji ligt oraz z dodatkiem szczypiorku.
Jeśli chodzi o serki śmietankowe Piątnica posiada w ofercie gamę najpopularniejszych smaków: naturalny (125 i 200g), ze szczypiorkiem (125g), z przyprawami (125g), z chrzanem (125g) i z czosnkiem (125g). Po wprowadzeniu do asortymentu Twój Smak serków „puszystych” w 2005 r. (Naturalny 150g, Ze szczypiorkiem 150g, Z przyprawami (150g) - nowość - Z pieprzem (150g). Każdy smak ma stałe grono wiernych konsumentów – b. ciekawy jest najnowszy produkt Twój Smak Puszysty z pieprzem – bardzo aromatyczny, z wyraźną nutą ziarenek pieprzu.


Grupa Bongrain posiada dwie silne marki serków twarogowych: Turek® i Tartare® - informuje Agnieszka Zalewska - Category Manager, Bongrain Polska.

Serki Turek® to dobrze znana, tradycyjna polska marka, przeznaczona dla całej rodziny.
Turek® Świeży Serek i Turek® Kremowy Smak są wybierane przez konsumentów ceniących sobie szeroki wybór popularnych smaków. Z kolei dla amatorów produktów z obniżoną zawartością tłuszczu przygotowany został Turek® Figura, produkt polecany szczególnie dla osób aktywnych, dbających o zdrowie i swoja sylwetkę.

Wśród ostatnich nowości marka Turek® poszerzyła gamę Świeżego Serka o nowy, lubiany przez wielu Polaków smak wędzonej makreli. Natomiast gama Kremowego Smaku zyskała nową pokrywkę umożliwiającą wielokrotne otwieranie i następnie szczelne zamykanie kubka. Dzięki temu serki na dłużej zachowują swoją kremową konsystencję i wszystkie walory smakowe.
Serki Tartare®: Tartare® Kraina Smaków i Tartare® Delikatny wybierane są przez jeszcze bardziej wymagających konsumentów. Są to osoby poszukujące najwyższej jakości i najlepszego smaku a serki pod ta marką są przeznaczone do konsumpcji na co dzień i na specjalne okazje.
W gamie serków Tartare® można znaleźć nie tylko szeroko akceptowane smaki, takie jak Tartare® Delikatny z ziołami czy Tartare® Delikatny z pomidorem i cebulką, ale także bardziej unikalne i niespotykane warianty.
To właśnie Tartare® Kraina Smaków oferuje tak pyszne i oryginalne smaki jak serek twarogowy Tartare® Borowikowy Las z borowikami, Tartare® Orzechowa Aleja z orzechami włoskimi, Tartare® Łososiowa Zatoka oraz Tartare® Dolina Pieprzu.

Spółdzielnia Mleczarska „Michowianka” na rynku krajowym jest znana głównie jako producent serów twarogowych oraz serów dojrzewających i ma w tym segmencie rynku ugruntowaną pozycję - zapewnia Lidia Conkała, Kierownik Handlu SM „Michowianka”. W swojej ofercie posiadamy szeroki wybór: od tradycyjnych krajanek w pergaminie oraz pakowanych w folię o różnych gramaturach do naszego sztandarowego produktu „Twarożku Babuni” - pakowanego w kształcie krążka oraz klinka. Jest to produkt najwyższej jakości, wyróżniający się wśród konkurencyjnych wyrobów niepowtarzalnym smakiem, zbliżonym do tradycyjnych twarogów wiejskich oraz przyjaznym w użyciu opakowaniem o charakterystycznej szacie graficznej. Jako pierwsi w Polsce zastosowaliśmy do jego produkcji nowoczesną technologię, która pozwala na uzyskanie delikatnej struktury. Pomimo rosnącej konkurencji w tym segmencie, konsumenci wciąż chętnie sięgają po nasze produkty. Bardzo cieszą nas ich pozytywne, miłe opinie, dotyczące w szczególności wspomnianego „Twarożku Babuni”. Oznacza to, że spełniamy ich oczekiwania, a przecież po to istniejemy - podkreśla Lidia Conkała.
Rynek twarogów zmienia się nie do poznania. Nietrwałe opakowanie z pergaminu ustępuje trwałej folii, opakowanie „nabiera” też kolorów. Rośnie sprzedaż wyrobów wygodnych kosztem tradycyjnych klinków i krajanek. Rośnie też sprzedaż twarogów mielonych, konsumenci coraz bardziej poszukują jak najmniejszych gramatur. W ostatnich czasach dało się zauważyć konkurencyjną walkę poprzez obniżanie cen wśród tych producentów twarogów, którzy chcą wypromować własne marki i wyprzeć innych producentów z rynku. Dzieje się to kosztem klienta, dlatego że wraz z ceną obniżeniu ulega również jakość, gdyż producenci stosują wszelkie metody aby „zbić” cenę jak najniżej - dodaje.


Spółdzielnia Mleczarska „Maćkowy” również posiada w swojej ofercie twarogi - informuje Małgorzata Grenda z działu Marketingu. Twarogi produkowane są z pasteryzowanego mleka, ukwaszonego specjalnymi bakteriami, które nadają mu aromatyczny smak.
SM „Maćkowy” produkuje kilka rodzajów tego produktu:
Twarogi krajanki (tłusty, półtłusty) nadające się do bezpośredniego spożycia lub dalszego przerobu na wyroby domowe.
Twaróg tłusty formowany - dzięki rozdrobnieniu nadaje się jako składnik sałatek, serników itp.; pakowany w specjalny papier pozwalający na przedłużenie terminu przydatności do spożycia do 7 dni.
Twarogi klinki: formowane w kształcie klina, idealnie nadają się do kanapek.
Twarogi krajanki pakowane próżniowo w woreczki z polietylenu, pozwalają na wydłużenie terminu spożycia do 5 dni.

MSM „OSTROWIA” w Ostrowi Mazowieckiej od 11 lat produkuje smarowne serki kremowo-śmietankowe. Wiedza i zdobyte doświadczenie pozwala na płynne dostosowywanie się do wymagań klientów i dowodzi, że nabiałowe przysmaki mogą być jeszcze smaczniejsze i jeszcze zdrowsze. Dnia 12 czerwca 2006 roku Kapituła Polskiego Godła Promocyjnego przyznała Polskie Godło Promocyjne „Teraz Polska” za serię serków kremowo-śmietankowych „OSTROWIA” - informuje Agnieszka Kulesza, Kierownik Marketingu. Serki kremowo-śmietankowe „Ostrowia”, są otrzymywane ze spasteryzowanego i znormalizowanego mleka, ukwaszonego zakwasem czystych kultur mleczarskich. Otrzymany skrzep jest terminowany, a następnie odwadniany metodą wirówkową. Połączenie procesów termizacji i odwadniania w jednym ciągu technologicznym, a także wysoka higiena procesu pakowania pozwala na uzyskanie długiej daty minimalnej trwałości wyrobu gotowego, przy niezmiennie delikatnej, smarownej konsystencji. Dodanie etapu napowietrzania w procesie technologicznym „Ostrowi puszystej” podwyższa jej lekkość i delikatną konsystencję. Proces produkcyjny „Ostrowi jogurtowej” obejmuje dodatkowo homogenizację i dodatek jogurtu, który nadaje wspaniały smak i obniża kaloryczność serka.
Zaletą serków kremowo-śmietankowych „Ostrowia” jest zawartość cennych, łatwostrawnych białek serwatkowych, witamin A, D, E, K oraz zawartość składników regulujących gospodarkę płynów ustrojowych. Produkujemy następujące smaki serków „Ostrowia”: naturalny, z ziołami, ze szczypiorkiem, z papryką, z czosnkiem, „Ostrowia puszysta”, „Ostrowia jogurtowa” i „Ostrowia lekka” bez dodatków smakowych.
Wszystkie smaki są idealne do smarowania pieczywa, nie wymagają przy tym stosowania masła, a serki bez dodatków smakowych mogą być również używane do pieczenia ciast i przygotowywania innych potraw.

tagi: serki twarogowe ,