Z rynku FMCG

Majówka oczami Polaka

Czwartek, 26 kwietnia 2018
Majówka już za pasem w związku z tym agencja badawcza Nielsen sprawdziła, co podczas długiego weekendu robią Polacy. Konsultanci z Nielsena zbadali, które produkty najszybciej znikają ze sklepowych półek, w jaki sposób grillujemy, a także co oglądamy w telewizji i kto ją najczęściej konsumuje podczas majowego wypoczynku.
Majówkowe otwarcie sezonu grillowego

Polacy podczas majówki chętnie spożywają potrawy, które można w łatwy sposób przyrządzić na grillu, albo podać jako zdrowy dodatek do świeżo grillowanego mięsa. Majówka to bez wątpienia czas wzrostu sprzedaży paczkowanych kiełbas tradycyjnych. Sprzedaż tego segmentu zaczyna rosnąć już w kwietniu, notując największe sprzedaże w okresie maj-sierpień. Na te cztery miesiące przypada ponad 40% rocznej sprzedaży – komentuje Monika Dyrda, Client Director z Nielsen Polska.

Kiełbaski bardzo lubimy konsumować wraz z sałatką, dlatego nie dziwi fakt, że w maju następuje również wzrost sprzedaży sosów sałatkowych w torebkach. Dodatkowo przepadamy wprost za dressingami. Silne wzrosty sprzedaży wartościowej dressingów notowane są na początku sezonu grillowego. Kategoria sprzedaje się głównie w sklepach wielkoformatowych. Ponadto w okresie sezonowego wzrostu sprzedaży (kwiecień-czerwiec) obserwujemy wzrost znaczenia dyskontów w tej kategorii – dodaje Agnieszka Panufnik z Nielsen.

Czy istnieje alternatywa dla kiełbaski?

Polacy coraz częściej poszukują ciekawych alternatyw dla produktów z grilla. W okresie od maja do września na rynku dostępne są sery camembert przeznaczone do grillowania. 

W ostatnim okresie sezonu grillowego (maj-wrzesień 2017) produkty tego typu sprzedały się w liczbie 1,1 miliona opakowań (z wykluczeniem marek własnych sieci detalicznych), co oznacza 7% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 roku – wyjaśnia Marta Wieczorek z Nielsen. Mówiąc o grillu nie można zapominać o przyprawach, które nadają wyjątkowego smaku serwowanym potrawom. – W maju możemy zaobserwować wyraźny wzrost sprzedaży dla segmentu przypraw grillowych (wraz z marynatami), który utrzymuje się aż do końca sierpnia. W tym okresie sprzedaje się około 70% całej rocznej sprzedaży wartościowej tych przypraw – zaznacza Katarzyna Parkot z Nielsen.

Bezalkoholowe piwo dla ochłody

Ciepły maj i zakupy na zapas przed drugim długim weekendem (31 maja wypada w Boże Ciało) mogą przyczynić się do wzrostów sprzedaży piwa w maju 2018 w porównaniu do roku ubiegłego. Czy w maju możemy spodziewać się szczególnych trendów, dotyczących złotego trunku? – W maju utrzymują się trendy sprzedażowe obserwowane w pozostałych miesiącach roku. Polacy coraz częściej kupują piwa bezalkoholowe (do zawartości alkoholu 0,5%) oraz piwa pszeniczne.  W 2017 r. wydaliśmy w sklepach detalicznych o 3,4 mln PLN więcej na piwa bezalkoholowe i o 3,8 mln PLN na pszeniczne niż w roku 2016 – wyjaśnia Bartłomiej Skorupa, konsultant w Nielsenie. Warto wspomnieć, że piwo, jako kategoria sezonowa najwyższą sprzedaż notuje w miesiącach wakacyjnych. Zaś maj jest czwartym miesiącem pod względem sprzedaży piwa w Polsce.

Dobra passa dla soków i nektarów

Napoje w większości należą do kategorii sezonowych, które odnotowują stopniowy wzrost sprzedaży od wczesnej wiosny aż do końca lata. Maj oraz czerwiec to okres, w którym najczęściej rozpoczyna się letni wzrost sprzedaży tych kategorii. Dotyczy to kategorii takich jak: woda mineralna, napoje gazowane, herbata mrożona czy napoje izotoniczne i energetyzujące. Oczywiście, sezonowe wzrosty sprzedaży tych kategorii są silnie zależne od pogody i średniej temperatury. Maj 2017 to trzeci pod względem wartości sprzedaży miesiąc w całym roku w kategorii soki, nektary, napoje. Wyższe sprzedaże notują tylko miesiące świąteczne – okres wielkanocny i Świąt Bożego Narodzenia – podkreśla Dominika Biszczanik z Nielsen.

TV wciąż popularnym wyborem w majówkowym czasie

Pomimo wyjazdowego charakteru majówki czas spędzany przed telewizorem wzrasta dla wszystkich grup docelowych. Największy wzrost występuje wśród dzieci w wieku 13-15 lat (+27%).  Nastolatki podczas majówki siedzą średnio prawie 2,5 godziny dziennie przed odbiornikiem. Grupa +65 odnotowuje najmniejszy wzrost w okresie weekendu majowego – wynosi on jedynie 1%.  Wynika to z faktu, że osoby w tym wieku generalnie spędzają dużo, bo średnio 6 godzin i 19 minut dziennie przed TV – komentuje Aleksandra Boczkowska, konsultantka z Nielsen.


tagi: majówka , długi weekend , przyzwyczajenia konsumentów , sprzedaż , rynek ,