Według danych firmy ACNielsen - Panel Handlu Detalicznego, wartość rynku batonów w Polsce (dane VIII’04- VII’05) wyniósł ponad 640 mln zł i jest bardzo stabilny. Największa sprzedaż tych produktów „impulsowych” realizowana była w tym okresie poprzez średnie i małe sklepy spożywcze (odpowiednio: 24,6% i 23,4%) oraz supermarkety o powierzchni nie przekraczającej 2.500 m.kw. (22,4%). Zaledwie 2,3% ogólnej wartości sprzedaży batonów zrealizowały kioski. Udział batonów w całym polskim rynku „confectionary market” wyniósł w roku 2005 ponad 12%.
Z badania konsumenckiego TGI przeprowadzonego przez firmę MillwardBrown SMG/KRC w okresie od stycznia do grudnia 2005 roku wynika, że 3,3% spośród osób, które deklarują spożywanie batonów spożywa je codziennie, a raz w tygodniu 19% spośród nich, zaś jeden raz w miesiącu lub rzadziej 20,2%.
29,8% smakoszy batonów stwierdziło, że sięga po baton Snickers (Masterfoods), 15,1% po baton Mars (Masterfoods), 14,6% po baton Lion (Nestlé). Baton Pawełek (Wedel) spożywany był przez 12,2% badanych, zaś baton 3 Bit (Kraft Foods) przez 11,3%. Na kolejnych trzech miejscach uplasowały się marki batonów firmy Masterfoods: Twix - 9,3%, Milky Way - 6,7%, Bounty - 6,4%.
O komentarz do bieżącej sytuacji rynkowej w tym segmencie słodyczy poprosiliśmy przedstawicieli producentów.
- Rynek batonów charakteryzuje się dużą ilością graczy i ostrą konkurencją - twierdzi Łukasz Sobotkowski, product manager z Nestlé Polska S.A. Impulsowy charakter zakupu tej kategorii sprawia, że najważniejsza jest silna, gwarantująca satysfakcję konsumenta marka produktu i odpowiednia ekspozycja produktu w punkcie sprzedaży. Nestlé należy do grona liderów na rynku batonów, a batony Nestlé plasują się w czołówce pod względem udziałów rynkowych - Lion to nr 2, KIT KAT nr 3 na rynku (źródło: Nestle Polska za ACNielsen MS vol. MAT FM 06). W segmencie batonów oferujemy konsumentom produkty takich marek jak: KIT KAT z nowymi wariantami smakowymi: Peanut Butter i White oraz LION z nowym wariantem - LION Biały.
W październiku 2005 portfolio zostało rozszerzone o baton AERO, który już po 6 miesiącach na rynku zdobył 1,6% udziałów wartościowych (źródło: Nestle Polska za ACNielsen MS val. FM 06). W najbliższych latach przewidujemy miarowy wzrost rynku batonów wynikający przede wszystkim z innowacji i wsparcia mediowego wprowadzanych przez głównych graczy rynkowych.
- Według Anny Szmyt, starszego kierownika marki w firmie Jutrzenka S.A. - producenta batonów Alibi - rynek batonów rozwija się dynamicznie. Jest to jeden z najszybciej rosnących segmentów słodyczy. Na podstawie danych z panelu AC Nielsen wielkość segmentu batonów wynosi około 23.000 ton rocznie. Spodziewamy się jej dalszego rozwoju - dodaje.
- Podobnie uważa Dawid Wasowicz z firmy Wawel S.A, twierdząc, że rynek batonów w Polsce jest rynkiem wciąż rosnącym, na którym jego firma stara się znaleźć również miejsce dla swoich produktów. Rynek słodyczy, a w szczególności batonów z pewnością utrzyma tendencję wzrostową, ponieważ konsumenci maja coraz mniej czasu na posiłki i często podjadają różnego rodzaju przekąski - w tym batony. Z pewnością będzie można zauważyć większą obecność produktów typu “light” oraz zwiększenia udziałów tego rodzaju asortymentu. Oferta firmy w tym segmencie rynku jest dość szeroka i obejmuje kilka wariantów produktów takich jak batony Danusia, Maciek, Adaś, Jacek, Ikar, baton Studencki, Michałki Zamkowe w formie batonika oraz x-plode ze strzelającym nadzieniem.
tagi: batony , słodycze , snickers , mars , lion ,
Żabka Polska, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce zdobyła...
Prezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol Tadeusz...
W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...