Wielkanoc − mięsne święta, czyli o kondycji branży mięsnej
Wtorek, 11 kwietnia 2017
O kondycji i znaczeniu branży mięsnej w Polsce dyskutowano wczoraj w Warszawie podczas spotkania zorganizowanego przez organizacje branżowe hodowców i przetwórców mięsa. Dyskusja przebiegała pod hasłem: „ Wieprzowina i wołowina na wielkanocnym stole. Wielkanoc − Mięsne Święta − Polska Tradycja”.
− Branża mięsna zaczyna nabierać rozpędu. Zarówno w wieprzowinie jak i w drobiu udało się zwiększyć eksport. A w przypadku wieprzowiny zmniejszyć deficyt tego mięsa. O kilkanaście procent wzrósł eksport drobiu. Jest jeszcze wiele do nadrobienia w przypadku wołowiny. Musimy poprawić produkcję pod względem konkurencyjności i zwiększyć jakość materiału hodowlanego − mówił uczestniczący w spotkaniu sekretarz stanu Jacek Bogucki.
Rozmówcy zgodnie przyznali, że ostatnie kilkanaście miesięcy były trudnym okresem dla całej branży. Przyczyną tego były przede wszystkim choroby zwierząt hodowlanych. Nie miały one wpływu na zdrowie konsumentów, ale wpłynęły na kondycję branży. Wspólne działania resortu rolnictwa, służb weterynaryjnych oraz samych rolników poskutkowały zatrzymaniem rozprzestrzeniania się na terenie Polski zarówno grypy ptaków, jak i afrykańskiego pomoru świń.
− Rolnicy przeżywali trudny okres ze względu na spadek cen skupu. Do tego dołożyły się problemy chorób, które nie szkodzą ludziom, ale są chorobami typowo gospodarczymi − podkreślił wiceminister rolnictwa. − W tej chwili obserwujemy znaczący skok, jeżeli chodzi o ceny wieprzowiny. Jednak nadal istnieje potrzeba rozwoju tego sektora hodowli − dodał.
Jak wynika z licznych badań, Polacy chętnie sięgają po mięso. Wędliny są nieodzownym składnikiem kanapek, a mięsne dania królują prawie codziennie w większości polskich domów. Również tradycyjny wielkanocny stół, to bogactwo wędlin. To przede wszystkim biała kiełbasa, szynka i pasztety. O wyjątkowości tych mięsnych specjałów świadczy również fakt, że Komisja Europejska przyznała w tym roku certyfikat − Chronione Oznaczenia Geograficznego − białej kiełbasie parzonej wielkopolskiej.
Wczorajsze wydarzenie było okazją do omówienia nie tylko sukcesów polskiej branży mięsnej, lecz także wyzwań. Rozmówcy podkreślali potencjał eksportowy drobiu i wołowiny. Aż 90% produkowanej wołowiny jest wysyłane na eksport. Konsekwencje dla tego sektora mogą mieć decyzje podejmowane w obliczu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Konkurencją może stać się dla nas Irlandia, która większość swojej produkcji mięsa wołowego sprzedawała dotychczas na rynek brytyjski. Teraz być może będzie zmuszona szukać nowych rynków zbytu. Kolejnym wyzwaniem dla branży mięsnej staje się zindywidualizowane podejście do konsumenta przy jednoczesnej dbałości o najwyższą jakość produktów.
Spotkanie było częścią cyklu promocyjnego „Wieprzowina i wołowina na wielkanocnym stole” organizowanego pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela.
Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.