Komentarz Polskiej Rady Winiarstwa w sprawie banderol
Piątek, 07 kwietnia 2017
Zniesienie obowiązku banderolowania jest postulatem mniejszych firm branży winiarskiej, dla których ten system kontroli jest uciążliwy.
„W naszej opinii utrzymanie systemu oznaczania wina znakami akcyzy daje gwarancję szczelności rynku i bezpieczeństwa konsumentów” – mówi Jerzy Kwaśniewski, prezes ZP PRW. „Członkowie naszej organizacji ryzyko rozwoju szarej strefy na skutek likwidacji banderolowania oceniają jako bardzo wysokie. Są to doświadczone przedsiębiorstwa, które znają rynek, analizują go i funkcjonują na nim od lat”.
„ZP PRW w lutym br. wystąpił do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o modyfikację formy banderol, wskazując na względy estetyczne oraz problemy techniczne związane z ich nakładaniem. Ministerstwo wyraziło gotowość do rozmów. W szczególności niewielkie zmiany w formie banderol pozwolą również mniejszym producentom i importerom na automatyzację ich nakładania, bez konieczności inwestycji w kosztowny park maszynowy. Takie rozwiązanie stanowi rozsądny kompromis, z którego wszyscy powinni być zadowoleni” – komentuje Jacek Jantoń, członek Rady Głównej ZP PRW, prezes firmy Jantoń.
W opinii Polskiej Rady Winiarstwa, problemy zgłaszane przez małych importerów mogłyby zostać rozwiązane również poprzez wprowadzenie uproszczeń procedur akcyzowych, takich jak zezwolenie na nakładanie banderol na terenie kraju, w przypadku określonych niewielkich partii towaru.
Spośród wyrobów winiarskich ZP PRW wyodrębnia jednak cydry i perry, w przypadku których likwidacja obowiązku banderolowania wydaje się racjonalna i celowa. Dostępne na rynku cydry produkowane są w głównej mierze na terenie kraju, zatem ryzyko rozwoju nielegalnego importu jest w ich przypadku marginalne. Producenci cydru borykają się natomiast z istotnym problemem jakim jest konkurencja w postaci piw smakowych, będących napojami substytucyjnymi, ale zwolnionymi z obowiązku banderolowania. „Taki ruch może stanowić również wstęp do dalszej deregulacji w tym obszarze, a jego pozytywne efekty mogą skłonić przedsiębiorców i administrację podatkową do rozważenia szerszego zwolnienia z obowiązku banderolowania” – komentuje Jerzy Kwaśniewski, prezes ZP PRW.
Głównie w domu, odpoczywając, a jeśli na wyjedzie, to...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.