„Rynek napojów bezalkoholowych nieco rośnie, jednakże spadek cen w segmencie napojów typu Cola nadal postępuje” – komentuje sytuację rynkową Jannis Samaras, Dyrektor Generalny spółki i kontynuuje: „Jestem zadowolony, że ciągle rośniemy pomimo panujących na rynku warunków. Rozpoczęliśmy też realizację głównych kroków na rzecz podniesienia rentowności na polskim rynku, dlatego wierzę, że nasza praca przyniesie wymierne korzyści w przyszłości”.
Republika Czeska, Słowacja oraz Słowienia nie przerwanie przynoszą radość udziałowcom. Ogólny wzrost przychodów ze sprzedaży w tych trzech krajach osiągnął wartość 16,6 % porównując z półroczem ubiegłego roku. W poszczególnych krajach – np.: w Republice Czeskiej Kofola osiągała wzrost głównie w segmencie HORECA, gdzie przychody wzrosły o 15 %, podczas gdy cały rynek urósł jednie o 3,6 %. Do sprzedażowych „Numerów Jeden” w Republice Czeskiej należą zarówno tradycyjne marki Kofoli, jak też te z portfolio firmy Rauch. Dała o sobie znać także szybko rosnąca marka Semtex, jak to zdarzało się już wiele razy przedtem.
Sytuacja na Słowacji nadal pozostaje stabilna. Najpopularniejszymi markami wśród tamtejszych konsumentów są Rauch i Vinea. W regionie Adriatyku - konkretnie w Słowenii i Chorwacji spółka koncentruje się głównie na tworzeniu infrastruktury i inwestycjach marketingowych.
Tym co martwi management Grupy Kofola jest skomplikowany rynek w Polsce. Rynek ten odpowiada za zniżkową tendencję głównych wskaźników ekonomicznych Grupy: EBITDA (-15,5 %) i EBIT (-29,2 %). Kofola obecnie wprowadza w Polsce zmiany, które mają przynieść korzyści w formie zwiększonej rentowności oraz stabilnego wzrostu. Razem z przeprowadzonymi już modernizacjami, Zarząd podjął decyzje o koncentracji produkcji w dwóch zakładach w Kutnie i Grodzisku Wielkopolskim, co spowoduje zakończenie produkcji w zakładzie w Bielsku Podlaskim. Dla porządku należy koniecznie zaznaczyć, że spadek EBITDA jest również związany z dużymi inwestycjami Kofoli w rozwój na rynkach w regionie Adriatyku.
w tys. PLN. | 1H16* | 1H15** | Change 2016/2015 | Change 2016/2015 |
Przychody ze sprzedaży | 566 044 | 547 902 | 18 142 | 3,3% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) | 41 528 | 58 669 | -17 141 | -29,2% |
EBITDA | 83 018 | 98 220 | -15 202 | -15,5% |
* oczyszczone o pozycje jednorazowe
** oczyszczone o pozycje jednorazowe i przeliczone po kursach obowiązujących w 6 miesięcznym okresie zakończonym 30.6.2016