Wiadomości

Wyniki półroczne Grupy Kofola - wzrost sprzedaży

Wtorek, 02 sierpnia 2016
Marki Radenska, Rauch, Kofola, Rajec, jak również Semtex, Vinea czy UGO odniosły sukces wśród konsumentów, dzięki czemu Grupa Kofola osiągnęła w ostatnim półroczu przychody wyższe o 3,3 % rok do roku. Spółka osiągnęła wynik 566 mln PLN tradycyjnie odnosząc sukcesy w Republice Czeskiej, na Słowacji, jak też w Słowenii. Rynek polski w dalszym ciągu pozostaje wyzwaniem na które Kofola odpowiada przez działania zaradcze, które powinny przynieść stabilny wzrost w przyszłości.
„Rynek napojów bezalkoholowych nieco rośnie, jednakże spadek cen w segmencie napojów typu Cola nadal postępuje” – komentuje sytuację rynkową Jannis Samaras, Dyrektor Generalny spółki i kontynuuje: „Jestem zadowolony, że ciągle rośniemy pomimo panujących na rynku warunków. Rozpoczęliśmy też realizację głównych kroków na rzecz podniesienia rentowności na polskim rynku, dlatego wierzę, że nasza praca przyniesie wymierne korzyści w przyszłości”.

Republika Czeska, Słowacja oraz Słowienia nie przerwanie przynoszą radość udziałowcom. Ogólny wzrost przychodów ze sprzedaży w tych trzech krajach osiągnął wartość 16,6 % porównując z półroczem ubiegłego roku. W poszczególnych krajach – np.: w Republice Czeskiej Kofola osiągała wzrost głównie w segmencie HORECA, gdzie przychody wzrosły o 15 %, podczas gdy cały rynek urósł jednie o 3,6 %. Do sprzedażowych „Numerów Jeden” w Republice Czeskiej należą zarówno tradycyjne marki Kofoli, jak też te z portfolio firmy Rauch. Dała o sobie znać także szybko rosnąca marka Semtex, jak to zdarzało się już wiele razy przedtem.

Sytuacja na Słowacji nadal pozostaje stabilna. Najpopularniejszymi markami wśród tamtejszych konsumentów są Rauch i Vinea. W regionie Adriatyku - konkretnie w Słowenii i Chorwacji spółka koncentruje się głównie na tworzeniu infrastruktury i inwestycjach marketingowych.

Tym co martwi management Grupy Kofola jest skomplikowany rynek w Polsce. Rynek ten odpowiada za zniżkową tendencję głównych wskaźników ekonomicznych Grupy: EBITDA (-15,5 %) i EBIT (-29,2 %). Kofola obecnie wprowadza w Polsce zmiany, które mają przynieść korzyści w formie zwiększonej rentowności oraz stabilnego wzrostu. Razem z przeprowadzonymi już modernizacjami, Zarząd podjął decyzje o koncentracji produkcji w dwóch zakładach w Kutnie i Grodzisku Wielkopolskim, co spowoduje zakończenie produkcji w zakładzie w Bielsku Podlaskim. Dla porządku należy koniecznie zaznaczyć, że spadek EBITDA jest również związany z dużymi inwestycjami Kofoli w rozwój na rynkach w regionie Adriatyku.

w tys. PLN.
1H16*
1H15**
Change 2016/2015
Change 2016/2015

Przychody ze sprzedaży

566 044

547 902

18 142

3,3%

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)

41 528

58 669

-17 141

-29,2%

EBITDA

83 018

98 220

-15 202

-15,5%





* oczyszczone o pozycje jednorazowe
** oczyszczone o pozycje jednorazowe i przeliczone po kursach obowiązujących w 6 miesięcznym okresie zakończonym 30.6.2016



tagi: Grupa Kofola , wzrost sprzedaży , wyniki finansowe ,