Z rynku FMCG

Rynek lodów: producenci oferują coraz ciekawsze desery

Czwartek, 28 lipca 2016
Rynek lodów w Polsce staje się coraz ciekawszy i bardziej zróżnicowany. Producenci śmielej niż w ubiegłych sezonach prześcigają się we wprowadzaniu do sprzedaży nowości.
Przybywa nowości

Co roku Polak średnio zjada 4 litry lodów. To niewiele, jeśli zestawić go z Amerykaninem, który rocznie konsumuje aż 20 litrów lodów. Nie zmienia to faktu, że rynek lodów w Polsce z roku na rok jest coraz większy, a producenci prześcigają się w nowościach, które mają trafić w zmienne gusta.

Przykład? Tylko w tym sezonie firma "Anita", jeden z czołowych producentów lodów w Polsce, wprowadziła na rynek aż 12 nowych deserów lodowych. Producent powiększył zarówno swoją ofertę lodów impulsowych (rożki, na patyku, w kubku), jak również lodów familijnych.

- Ten rok jest absolutnie rekordowy pod względem nowości, jakie wprowadzamy na rynek. Swoją podstawową ofertę wzbogaciliśmy zarówno o nowe smaki i receptury, jak również o nowe kategorie produktów np. mrożone jogurty i smoothies. Po raz pierwszy mamy w asortymencie m.in. lody na płynnym jogurcie greckim czy lody na płynnym mleku bez laktozy - mówi Grzegorz Mordalski, właściciel firmy Anita.

Lody bez laktozy - to już nie nisza

Skąd taka zmiana na rynku lodów? Zdaniem Mordalskiego producenci zaczęli wsłuchiwać się w oczekiwania konsumentów. - Firmy produkujące lody muszą nadążać za oczekiwaniami klienta, a ten obok tradycyjnych smaków i deserów oczekuje nowości i innowacji, zwłaszcza w sezonie, kiedy jesteśmy bardziej otwarci na nowe smaki. Wpływ na rynek mają także zmieniające się nawyki żywieniowe  - mówi.

Najlepszym tego przykładem są jednocześnie lody bezglutenowe i bez laktozy, jakie w maju wprowadziła na rynek "Anita". Firma nie tylko zmieniła recepturę swoich lodów, robiąc je na płynnym mleku i bez laktozy, producent jako pierwszy w Polsce otrzymała specjalny certyfikat Stowarzyszenia Osób Chorych na Celiakię i na Diecie Bezglutenowej.

- Stworzyliśmy nowy i zdrowy produkt, ale także produkt dopasowany do oczekiwań określonej grupy konsumentów, stosujących specyficzną dietę lub zmuszonych do unikania określonej grupy produktów. Kiedyś takie lody uznane byłby za niszowe, dziś rynek produktów bezglutenowych jest na tyle duży, że jest na nim miejsce także dla deserów lodowych. Co więcej, produkt na równi konkuruje z tradycyjnymi lodami - wyjaśnia Mordalski.

Cały świat w zamrażarce

Ten rynek jest jednak w stanie pomieścić znacznie więcej innowacji - przekonują eksperci. Przykład? Mrożone jogurty. Jeszcze do niedawna deser dostępny był na porcje i wyłącznie w specjalnych lodziarniach. W tym roku nie zabrakło go natomiast w sklepowych lodówkach popularnych sieci handlowych. Taki produkt na rynek wprowadziła również "Anita".

- Deser jest rynkowym hitem, jest więc na niego zapotrzebowanie. Wprowadzenie mrożonych jogurtów do sprzedaży w sieciach znacznie poszerza dostęp do tego typu deseru. Nie bez znaczenia jest także niższa cena, od tej jaką znajdujemy w lodziarni - mówi Mordalski.

Ale innowacji w tym sezonie jest znacznie więcej. Na początku lata "Anita" wprowadziła do sprzedaży lody Smooth Ice o smaku truskawki i mango.  Deser to nic innego jak zamrożone smoothie, czyli zmiksowane owoce na mlecznej bazie. To odpowiedź na rosnącą w Polsce popularność sorbetów. - Od kilku lat w Polsce dynamicznie rozwija się sprzedaż sorbetów. Sięgają po nie często osoby unikające lodów na śmietanie. Smooth Ice jest więc kolejną, ciekawą propozycją dla wielbicieli tego typu deserów - mówi Mordalski.

Dla dzieci nowe smaki

Ciekawie w tym roku rysuje się także sytuacja na rynku lodów tworzonych z myślą o dzieciach. I chociaż można do tej grupy zaliczyć praktycznie każde lody, producenci coraz częściej decydują się na smaki, które mogą szczególnie spodobać się najmłodszym.

- To krótkie, limitowane serie produktów, które co sezon pojawiają się na rynku. Są to lody o tradycyjnej recepturze na śmietanie lub lody wodne, ale najczęściej o dość nietypowym smaku. W tym roku są to np. lody o smaku gumy balonowej.

Rynek lodów w Polsce należy do najdynamiczniej rozwijających się rynków w tej części Europy. Według danych GUS w 2016 roku jedliśmy aż 9 proc. więcej lodów niż w 2014 roku.

- Spożycie lodów wzrasta bo produkt jest coraz ciekawszy i bardziej zróżnicowany. Konsument ma dziś wybór pomiędzy tradycyjnymi recepturami i smakami, a nowinkami, które pojawiają się w sezonie letnim. Takiego zróżnicowania na polskim rynku jeszcze nie mieliśmy - mówi Mordalski.



tagi: rynek lodów , producenci , desery ,