Obecnie, wartość rynku lodów w Polsce przekracza 1 mld 600 tys. zł. Ale to nie koniec, bo znaczenie tej kategorii w handlu detalicznym z roku na rok wzrasta. Producenci chętnie proponują nowości w sezonie letnim i opowiadają jakie są tendencje na rynku oraz jak będzie wyglądała ich oferta na lato 2016.
Centrum Monitorowania Rynku potwierdza, że w okresie letnim konsumenci bardzo chętnie sięgają po lody. Liczba produktów mrożonych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest ograniczona przede wszystkim przez pojemność posiadanych przez placówkę zamrażarek. CMR podaje, że w sezonie zimowym (październik – luty) w bonetach konsument znajdzie głównie mrożone warzywa i owoce, pizzę czy dania gotowe. Lody odpowiadają wówczas za ok. 28% wartości sprzedaży żywności przechowywanej w chłodziarkach, z czego ponad połowa to produkty impulsowe.
W lutym 2016 r., w małych sklepach detalicznych, znajdowało się średnio ok. 10 wariantów lodów impulsowych. Najpopularniejsze były opakowania 110 ml. Z danych na ten okres wynika, że ich udział w liczbie sprzedanych opakowań stanowił ok. 27%.
Znaczenie ekspozycji
„Duże znaczenie w planowaniu ekspozycji lodów w sklepie ma sezonowość, którą charakteryzują się produkty z tej kategorii. Pora roku ma wpływ przede wszystkim na rodzaj sprzedawanych artykułów mrożonych. Zupełnie inaczej produkt jest eksponowany zimą, a inaczej latem. Głównym kryterium ekspozycji lodów jest okazja do spożycia. I tak, większą i szerszą ekspozycję zimą, posiadają lody deserowe, konsumowane najczęściej w domach. Natomiast latem – lody na patyku, w waflu czy małym kubeczku. Istotne znaczenie ma tu właśnie wielkość opakowania. Kolejnymi determinantami jest smak, cena albo marka produktu” – tłumaczy Tomasz Majewski z Catman Consulting.
Ekspert wyjaśnia, że sposób ułożenia lodów w dużej mierze zależy od praktyk i strategii stosowanych przez detalistów oraz roli jaką nadają tej kategorii w swoim sklepie. Istotne jest tutaj też to, czy sprzęt chłodniczy jest własnością detalisty, czy dostarczony przez producenta.
„Jeśli zamrażarka została wypożyczona przez producenta, to detaliści często podporządkowują się narzuconym przez niego sposobom ekspozycji, np. najczęściej spotykane kryteria to: okazja do spożycia, potem smaki, następnie wielkość opakowania. W tym przypadku 3/4 zamrażarki może być wypełnione jego produktami , chyba, że jest miejsce na kilka urządzeń” – dodaje Tomasz Majewski.
Natomiast jeżeli sprzęt chłodniczy jest własnością detalisty to wielkość ekspozycji poszczególnych produktów, bardzo często zależy od okazji do spożycia, a następne kryterium to producent, potem smak i cena, choć nie jest to reguła. Zdarza się, że pojawia się również kryterium udziałów rynkowych poszczególnych producentów, a nawet marek.
Szczególnie w sezonie wiosenno-zimowym detaliści powinni pamiętać o odpowiednim zatowarowaniu sklepowych zamrażarek w produkty lodowe. Nie bez znaczenia jest tu uważne przyglądanie się pogodzie czy, jeśli chodzi o dobór poszczególnych marek, preferencjom klintów najczęściej odwiedzających daną placówkę.
Joanna Kowalska