Kategorie produktów

Trunki na każdą okazję

Czwartek, 12 maja 2016 HURT & DETAL Nr 05/123. Maj 2016
Imieniny i urodziny, wesela, spotkania ze znajomymi czy wakacyjne spotkania na łonie natury – to tylko nieliczne z wielu okazji jakie sprzyjają biesiadowaniu w towarzystwie alkoholu. Na jakie okoliczności Polacy najczęściej spożywają trunki? Jakie produkty są najczęściej wybierane w tej kategorii?
Jak przyznają detaliści, alkohole często kupowane są na wszelkiego rodzaju spotkania towarzyskie. Bardzo często stanowią też uniwersalny prezent – na imieniny, śluby czy w podziękowaniu. W pierwszym przypadku są to najczęściej piwa czy wódka, a w drugim wina, whisky czy inne trunki posiadające specjalne opakowania lub sprzedawane w zestawach.

Rynek w Polsce

Na sprzedaż alkoholu w sklepach małoformatowych wpływa m.in. pora roku. Istotnym czynnikiem jest też występowanie dni świątecznych. „Zauważalny jest wzrostu wolumenu sprzedaży analizowanej kategorii w miesiącach letnich oraz w tygodniach poprzedzających Święta Bożego Narodzenia oraz Wielkanocne” – wyjaśnia Marta Kowalczyk z Centrum Monitorowania Rynku. Zaznacza, że w okresie świąt konsumenci częściej nabywają wódki czyste i smakowe, wina stołowe, wermuty, a także whisky, bourbon, brandy czy koniak. W tym czasie sprzedaje się ich także znacznie więcej. Na świątecznym stole pojawiają się produkty lepszej jakości. Mniej popularne są alkohole z niższej półki cenowej. Jak dodaje Marta Kowalczyk, w Sylwestra zwiększa się również sprzedaż szampana i wina musującego. Wartość tej kategorii wzrasta w grudniu pięciokrotnie w porównaniu z innymi miesiącami.

Wiosna i lato to z kolei okres kiedy znacznie wzrasta sprzedaż piwa. CMR podaje, że w sierpniu zeszłego roku trunek ten stanowił prawie 29% udziałów w liczbie wszystkich transakcji w sklepach małoformatowych. W miesiącach zimowych wynosił on ok. 23-24%. To właśnie ten rodzaj trunku jest najczęściej wybieranym napojem alkoholowym w małych sklepach do 300 mkw. Jego udziały w liczbie transakcji z tą kategorią wynoszą zazwyczaj około 80%. W następnej kolejności są wódki czyste: kilkanaście procent, do 17% w grudniu.

Zdecydowana większość przedsiębiorców dba o to, by w ich sklepach była szeroka reprezentacja alkoholi. CMR sprawdził, że w placówkach do 300 mkw. średnia liczba produktów z tej kategorii wynosiła w 2015 roku 140 różnych wariantów. Sklepy najlepiej zaopatrzone są w piwo – ok. 50 rodzajów. Wśród wódek jest to 30 różnych rodzajów, zarówno jeśli chodzi o wersje czyste jak i smakowe.

Wielkość najczęściej wybieranego opakowania jest zróżnicowana w zależności od rodzaju kupowanego alkoholu. Dla piwa zdecydowana większość, bo ponad 90% wszystkich transakcji, to opakowania o pojemności 0,5 l. Wśród win ok. 90% sprzedawanych butelek ma pojemność 0,75 l, a dla wódek czystych ponad 50% stanowią trunki 0,5l. 0,5l to również najczęściej wybierana butelka dla likieru i rumu. Dla ginu oraz brandy najpopularniejsza pojemność to natomiast 0,7 l. Średnia cena piwa 0,5 l w sklepach małoformatowych wynosiła w zeszłym roku 2,5 zł. Dla wódki czystej 0,5 l było to ok. 22 zł, natomiast wina stołowego 0,75 l – niecałe 18 zł (dane: CMR).

Jak podaje CMR, w małych sklepach detalicznych (do 300 mkw.), ponad 60% udziałów wartościowych w sprzedaży alkoholu generowało w 2015 roku czterech producentów: Kompania Piwowarska, Stock, Grupa Żywiec i CEDC International. Jeżeli chodzi o marki, to największe udziały wartościowe w sprzedaży alkoholu zaraportowano dla Żubra, ponad 7%. Dalej znalazło się Tyskie z wynikiem prawie 6%, a potem Żubrówka Biała (ok. 5,5%) oraz Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe (ponad 5%).

Wybory Polaków

Millward Brown zapytał Polaków o częstotliwość spożywania poszczególnych alkoholi. Niemal połowa respondentów (ok. 49%) zapytanych o wódkę odpowiedziała, że sięga po nią kilka razy w roku. Prawie 19% decyduje się na nią raz w miesiącu, a ok. 17% – 2-3 raz, w tym czasie. Częściej niż raz w tygodniu pije ją nieco ponad 4% zbadanych osób, a rzadziej niż raz do roku – ok. 11%. Wsród marek najczęściej wybierana jest Finlandia i Krupnik. Zaraz po nich znalazły się Żubrówka Biała, Żołądkówka czysta de Luxe i Żołądkowa Gorzka. Badani często wymieniali też Wyborową, Stocka, Bols Vodkę, Żubrówkę, Luksusową, Absolwenta, Absolut Vodkę, Soplicę, Sobieskiego, Smirnoffa i Pana Tadeusza.

Przy wyborze wina, częściej niż marką, Polacy kierują się stopniem cierpkości trunku, krajem pochodzenia i oczywiście ceną. Millward Brown podaje, że 40,72% zapytanych przez instytut dorosłych pije ten rodzaj alkoholu kilka razy w roku. Nieco ponad 24% – 2-3 razy w miesiącu, a raz w tym samym czasie – prawie 20%. Najchętniej wybierane są wina czerwone. Z kolei wśród nich największą popularnością cieszą się półwytrawne. Po takie sięga 43,29% osób pijących ten trunek. Słodkie wybiera 40,57%, a wytrawne – 25,18%. Poziom semi jest najpopularniejszy także wśród zwolenników białego wina. Półwytrawne wersje zyskały uznanie niemal 29% badanych. Słodkie to wybór prawie 27%, a wytrawne – ok. 15%. Nieco powyżej 20% wskazało z kolei na różowe odmiany tego rodzaju alkoholu. Jeśli chodzi o kraj pochodzenia to w zestawieniu wysokie wyniki uzyskały wina hiszpańskie, włoskie, bułgarskie, francuskie i węgierskie. Zaraz za nimi są polskie, kalifornijskie i chilijskie.

Whiskey to kategoria wybierana nieco rzadziej niż pozostałe trunki. M.in. ze względu na wyższą cenę. Millward Brown zapytał o częstotliwość spożywania produktów z tego segmentu i najczęściej wybierane marki. Kilka razy w roku trunek ten pije 54,46% osób udzielających informacji instytutowi. Raz w miesiącu lub częściej wybiera go 24,65%, a 20,89% 1 raz w roku lub rzadziej. Najpopularniejszymi markami w tej kategorii są z kolei Ballantine's, Jack Daniel’s, Johnnie Walker i Grant's. W analizie znalazły się też Jim Beam, Chivas Regal, Black & White, Dark Whisky, Jameson, Famouse Grouse, J&B, Passport, a także Old Smugler czy William Lawson's.

Zdaniem detalisty

W grójeckim sklepie abc należącym do Krzysztofa Adamskiego alkohol jest kategorią dobrze rotującą. W ofercie znajdują się wódki, wina, piwa, wermuty, koniaki, whiskey czy brandy.

„Wybór alkoholi mamy szeroki. W okolicy jest szpital i wielu klientów przychodzi szukając jakiegoś prezentu dla lekarzy. Często są to różnego rodzaju trunki, a najlepiej jak nie są zbyt drogie. Najczęściej wybierane są wódki ze średniej półki cenowej, a dodatkowym atutem są zestawy z kieliszkami czy innymi prezentami. Droższe alkohole też są kupowane, ale znacznie rzadziej” – opowiada właściciel sklepu abc przy ul. Poświętne 7.

Krzysztof Adamski dodaje, że najwięcej sprzedaje się alkoholi w cenie między 30 a 50 zł. Są też klienci na droższe trunki, ale jest ich znacznie mniej. Jednak najczęściej jest to produkt maksymalnie do 100 zł. W sklepie można oczywiście znaleźć np. koniaki za kilkaset złotych, ale są one kupowane sporadycznie.

Najlepiej rotującymi trunkami w sklepie są alkohole tańsze – wódki o pojemności 100 ml albo 200 ml. Ten towar schodzi na bieżąco i wykazuje się najwyższą sprzedażą. Im wyższy pułap cenowy, tym rotacja jest mniejsza. Wśród wódek można znaleźć w abc m.in. Finlandię, Wyborową, Amundsena, Norvegia Vodkę, Krupnik, Żubrówkę białą, Żołądkową gorzką i Żołądkową Czystą de Luxe, Bolsa, Absolwenta, Absoluta, Luksusową, Lubelską, Pana Tadeusza, Smirnoffa, Sobieskiego, Soplicę, Stocka, Żubrówkę, Bolsa czy Żytnią.

Przy wyborze wina decydującym czynnikiem w sklepie pana Krzysztofa jest cena. Mniejsze znaczenie ma zatem kraj z jakiego pochodzi trunek czy jaka jest jego cierpkość. Właściciel jest przekonany, że popularność win słodkich jest spowodowana brakiem wystarczającej wiedzy w zakresie jakości czy właściwości zdrowotnych tego rodzaju alkoholi. Twierdzi, że flagowym i najzdrowszym produktem z tego segmentu jest wino czerwone wytrawne. Wielu klientów uważa jednak, że są zbyt cierpkie i ciężkie, dlatego bardzo dobrze sprzedają się wina słodkie i półsłodkie – zarówno białe jak i czerwone. „W dalszym ciągu Polacy zbyt mało wiedzą o sztuce łączenia win z potrawami, zarówno jeśli chodzi o marynowanie potraw w winie jak i doborze do posiłku w czystej postaci” – opowiada w Krzysztof Adamski. Jest jednak przekonany, że odpowiednia promocja i edukacja są w stanie zmienić nastawienie konsumentów.

Stawianie na jakość

Sklep Oaza w Piotrkowie Trybunalskim prowadzony jest przez Genowefę Merk od 25 lat. „Przez wszystkie lata swojej działalności byłam właścicielem i jednoczenie pracownikiem. Moje motto to „Klient nasz pan”. Jako sprzedawca zawsze przyglądałam sie od środka wyborom klientów, aby być na bieżąco w każdym temacie. Jednocześnie poznawałam klientów, ich smaki i upodobania. Kompletowałam towar z różnych hurtowni, by zaspokoić wszystkie gusta” – opowiada właścicielka.

W sklepie Genowefy Merk najlepiej spośród alkoholi sprzedaje się wódka. Szczególnie w małych pojemnościach – 0,1 i 0,2 l, ale półlitrowe butelki też cieszą sie popularnością. Klienci lubiący mocne trunki mają do wyboru m.in. Finlandię, Krupnik, Żubrówkę białą, Żołądkową gorzką i Żołądkową Czystą de Luxe, Wyborową, Bolsa, Absolwenta, Smirnoffa, Sobieskiego, Soplicę, Stocka, Palace Vodkę, Żubrówkę, Żytnią, Białą Damę, Bolsa, Starogardzką, Luksusową, Lubelską, Pana Tadeusza, Balsam czy Tatrę.

Właścicielka zaznacza, że dobrze rotują również droższe alkohole, m.in. whiskey. W tym przypadku najpopularniejsze w  klepie są Ballantine's, Jack Daniel’s, Johnnie Walker czy Grant's. Właścicielka podkreśla, że mimo, iż w ofercie ma dostępne produkty w różnych cenach, to zdecydowanie lepiej sprzedają się te droższe. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na jakość i decydują się zapłacić więcej, ale za lepszy produkt.

„Jako sklep osiedlowy mamy towar zróżnicowany – od najtańszego do luksusowego. Dlatego na moich półkach obecnie bardzo dobrze sprzedaje się droższy asortyment, taki jak markowe wina i inne alkohole, papierosy, kawy, herbaty czy słodycze. Każdy znajdzie coś dla siebie, u nas można kupić prawie wszystko. Najważniejszą zasadą którą się kieruję, to uczciwość wobec klienta” – opowiada właścicielka.

Natomiast wśród piw dobrze rotują w piotrkowskiej Oazie wszystkie dostępne marki. Jest klient zarówno na tańszy jak i droższy produkt. Właścicielka jednak zauważa, że marki, po zakupie których można wygrać kolejną puszkę czy butelkę – schodzą zdecydowanie lepiej, dlatego dużym powodzeniem cieszy się Żubr, Harnaś czy Tatra. Poza tym w ofercie dostępne są m.in. Perła, Tyskie, Żywiec, Okocim, Dębowe, Desperados, Lech, Warka, Kasztelan, Pilsner Urquell, Książęce, Łomża czy Amber.

Małe pojemności

Anna Bielecka, właścicielka sklepu spożywczo-przemysłowego „Jagoda” w Staszowie opowiada, że w jej placówce sprzedają sie alkohole tańsze. Szczególnie popularne są piwa, a najbardziej w okresie wiosenno-letnim. W tym czasie oprócz jasnych i ciemnych, często wybierane są te z dodatkiem lemoniady, soku czy coli. Podobnie jak w Piotrkowie Trybunalskim, bardzo dużą popularnością cieszą się marki organizujące promocje, w których można wygrać darmowe piwo. Jednak pani Anna zaznacza, że są klienci, którzy mają swoje ulubione marki i z nich nie rezygnują. Na półce można znaleźć Perłę, Tyskie, Żubra, Tatrę, Harnasia, Żywca, Okocim, Dębowe, Desperadosa, EB, Lecha, Warkę (w wersji klasycznej, Strong czy Radler), Kasztelana, Pilsner Urquell, Książęce, Heinekena czy Łomżę.

Z mocnych alkoholi bardzo popularne są małe pojemności wódek czystych i kolorowych. Tutaj najpopularniejsze są wódki pod logo Soplicy, Żołądkowej Gorzkiej, Sobieskiego, Stocka, Starogardzkiej, Żytniówki, Żubrówki Białej, Lubelskiej, Absolwenta, Wyborowej czy Krupnika.

„Bardzo chętnie wybierane są wódki kolorowe. Wiele osób jest ciekawych nowych smaków i decydują sie na butelki w formacie 0,1 i 0,2 l, aby spróbować kilku rodzajów alkoholi. Szczególnie decydują się na nie młodsi klienci” – opowiada Anna Bielecka.

Właścicielka „Jagody” dodaje, że Większe alkohole, szczególnie w zestawach, są często kupowane również na prezent. Najlepiej, gdy dołączone są do nich kieliszki lub małe buteleczki, np. wódki smakowej. Popularne na prezent są też wina, a tu, im bardziej wyszukany kształt butelki – tym chętniej jest kupowane.

Piwo

Piwo to zdecydowanie bardziej codzienny trunek niż mocniejsze alkohole. Decyduje o tym nie tylko cena produktu, ale też upodobania społeczeństwa czy to, że jest to sposób na ugaszenie pragnienia i ochłodę w upalne dni. Potwierdzają to badania instytutu Millward Brown, który sprawdził częstotliwość spożycia piwa. Codziennie pije je 6% Polaków, 5-6 razy w tygodniu – 4,3%, 3-4 w tym samym czasie – 13,9%, 2 – 18,78%, a raz – 17,19%. 2-3 razy w miesiącu sięga po nie 18,88% respondentów, raz – 8,16%, a rzadziej 12,77%.

Z uwagi na dużą ilość marek na rynku i tendencję do wybierania produktów z lokalnych, małych browarów, w zestawieniach badających wybory konsumenckie pojawia się bardzo wiele nazw produktów. Z badań przeprowadzonych przez Millward Brown wynika, że najchętniej wybierane są Żywiec i Żubr, które zostały wskazane przez odpowiednio 13,4 i 11,35% respondentów.

Często wymieniane były natomiast Tyskie Gronie, Lech Premium, Kasztelan, Warka Jasne Pełne, Warka Strong, Warka Radler, Tyskie Klasyczne, Carlsberg, Tatra jasne pełne, Somersby, Redd’s, Karmi, Perła Chmielowa, Okocim jasne pełne, Okocim Radler, Łomża, Lech Shandy, Książęce, Heineken, Harnaś, Gingers i Desperados.

W zestawieniu znalazły się także m.in. Tatra Mocne, Pilsner Urquell, Okocim Mocne, Żywiec Białe, Specjal Mocny, Specjal Jasne Pełne, Amber Naturalny, Amber Chmielowy, Żywe, Żubr Ciemnozłoty, Złoty Bażant, Wojak, Warka Radler 0%, Van Pur, Strong, Pszeniczniak, Ciechan, Piast, Perła Mocna, Paulaner, Namysłów, Lech Pils, Lech Free, Kuflowe, Dębowe Mocne, Guinness, Grolsch, Budweiser czy Bosman.

Alkohol to kategoria produktowa, która bardzo często jest decydująca jeśli chodzi o zysk detalisty. Sprzedaż artykułów z tego segmentu może znacznie podnieść obroty. Opierając się na doświadczeniu innych kupców, warto zainwestować w poszerzenie półki z tymi produktami, a szczególnie o promocyjne piwa oraz mniejsze pojemności wódek czystych i kolorowych.

Joanna Kowalska


tagi: trunki , alkohole , piwo,wino,wódka ,